Zuigsnuiten SBB

Tygo zacht kopieSinds ik tig jaar geleden voor het eerst Eckart Tolles boek over pijnlichamen opentrok heb ik veel geleerd in de praktijk. Tolle noemt het pijnlichaam, onze kinderen noemen het Schuddebonkebeest (SBB). What’s in a name..

Er zijn duizenden facetten aan SBB. Maar twee herkenbare zijn wel te distilleren uit de puinhoop van mindfuck. Je hebt feitelijk twee basis-SBB. Twee soorten, zeg maar.

Daar is de Naar Buiten Knal SBB. Die schreeuwt en commandeert en stoot anderen opzij, sloopt dingen als ie zijn zin niet krijgt, slaat, schopt, mept, noem maar op. Die meldt wat ie wil hebben! Nu! En als je niet meewerkt pakt ie het zelf. Dit type SBB heeft het over wat ie wil of niet wil.

En daar is het Zuigsnuiten SBB. Dat is er een die zich, als ie zijn zin niet krijgt vacuüm trekt, zielig gaat doen, hopeloos en amechtig gaat bewegen. Een soort Naar Binnen Knal SBB. Zo een die niets zegt maar duidelijk in het zicht gaat zitten met een mokkend tronie zodat je wel moet vragen: ‘Is er wat?’ Dit type SBB heeft het erover dat dingen niet lukken. Dat er onoplosbare problemen zijn.

Wij hebben beide varianten in huis. Beide varianten zijn eropuit energie uit de omgeving te tappen. Beiden zijn eropuit te krijgen wat het wil of te verwerpen wat het niet wil. De strategieën zijn alleen anders.

Jan gaat boodschappen doen en Tygo wil mee. Als Jan klaar staat bij de deur zit Tygo in een stoel. ‘Kom op nou, trek je schoenen en jas aan. Ik wil weg.’ Er ontstaat een drama-gezicht. De stem uit het jongetje zegt klagerig: ‘Ik kan niet mee. Ik ben mijn schoenen kwijt.’ De omgeving komt in beweging. Het zuigsnuiten is begonnen. Alles wat er vanaf nu wordt gezegd of gedaan, wordt afgeserveerd.
‘Trek dan je laarzen aan.’ Die zijn weg.
‘Waar heb je je schoenen voor het laatst gezien?’ Op zolder. ‘Ga dan kijken’. Heeft ie al gedaan. Daar zijn ze niet.

De essentie van dit type is dat ie de omgeving aan het werk wil zetten. Voor je het weet loopt iedereen die verrekte schoenen te zoeken terwijl SBB nog steeds ‘wanhopig’ in een stoel dweilt.

Jan is ermee klaar en vertrekt. Tygo blijft achter, opgeslobberd door narrigheid want NIEMAND heeft hem geholpen zijn schoenen te zoeken.

Ik ga naast hem zitten. Ik kijk hem speels aan. ‘Zeg dat nog eens?’ Ik kan voelen dat zijn energie al aan het veranderen is doordat ik naast hem ben gaan zitten. Als er eenmaal op diep niveau in het kind een besef is van de waarheid gaat ie met de ouder meewerken zichzelf te bevrijden van het juk van zijn brein, is onze ervaring.

‘Niemand helpt me met…’ er schiet een lach doorheen. Daar is Tygo weer. ‘Is dat waar, dat niemand je geholpen heeft?’ Nee, dat is niet waar.

‘Zie je hoe het werkt, Tygo?’ Hij lacht terwijl hij kijkt. Ja, hij doet niks. ‘Ik mopper alleen maar. En nou heb ik mijn schoenen nog niet.’

Ik knik. Zo is het. ‘Kun je zien hoe SBB nooit wat zinnigs doet? Jij wilt mee naar buiten. Dus je schoenen zijn nodig, die zijn weg. En in plaats van dat je door het huis gaat en ze gaat zoeken of je energie in een andere oplossing steekt, slurpt SBB het allemaal op en zet het op een mopperen. Maar er gebeurt niets! Helemaal niets.’

Hij ziet het en vindt het erg vreemd. ‘Als ik nou zo terug kijk is het wel raar. Ga ik in een stoel zitten mopperen.’ We moeten er allebei om lachen. Zo raar. Het is niet eens logisch. Het is volkomen onlogisch. En onnatuurlijk. Maar dat is SBB, zuigsnuiten of knallend; het doet nooit iets zinnigs. Het blaat alleen maar. Het maakt stennis. Maakt er een puinhoop van.

Hij gaat chocolademelk maken. En ik weet: dit moet nog een kleine 100.000 keer geleefd worden voordat bij hem niet alleen het kwartje maar de hele kassa valt en hij zich er zelf definitief van kan bevrijden.

Zo gaat dat. Je wordt wakker door bewustzijn of je krijgt het in de ervaring.

Geef een reactie

