Nee zeggen tegen het systeem

DSCF5210 kopieSoms zijn er van die situaties waarin mijn mind mij plotsklaps aanvalt. Ik word er door overvallen. Dat zijn momenten van hard werken.

Ik sta in het tankstation om zo’n boedelbak te huren. ‘Pak een bak’. We gaan een tafeltennistafel ophalen. De jongeman achter de counter legt mij een formulier voor, dat ik moet invullen. Ik moet wel veel vertellen, zeg. Naam, waar ik woon, telefoon, email, geboortejaar, nummer van mijn rijbewijs, auto, type auto.. niet te filmen… ‘Waarom moeten jullie dat allemaal weten?’ vraag ik licht verbijsterd. Ik kom hier een boedelbak huren, niet mijn doopceel lichten. Wat gaat jullie dat aan waar ik woon, wat mijn telefoonnummer is?’

‘Regels zijn regels, mevrouw. U moet dat invullen’.

‘Ik moet helemaal niets. Ik wil jullie al deze prive-gegevens niet geven alleen omdat ik een bak wil huren. Dit is te bizar voor woorden.’

‘Dan krijgt u de boedelbak niet mee’.

Ik sta versteld. Vroeger betaalde je een fiks bedrag voor borg, die je terug kreeg als je de bak weer inleverde. Nu verzamelt zo’n bedrijf ook al alle gegevens. Mijn mind springt erin. Iets in mij begint te koken. Ik schenk er te weinig aandacht aan. Maar dat weet ik pas later. Er staat een rij mensen achter me te morren en de counterboy wordt onrustig. ‘Vult u het formulier anders even daar in’, zegt hij en wijst naar de andere counter.

Dit is ook zo’n techniek: hij stuurt me gewoon aan in de richting waar hij me wil hebben. Ik ga aan de andere counter staan. Mind kruipt dieper mijn lijf in. Ik voel me ineens volkomen alleen. De mensen gaan in slow motion aan mij voorbij in de rij naast mij en kijken me meewarig aan. ‘Waar maak je je druk over? Je wilt toch een bak? Logisch toch dat zij willen weten met wie ze te maken hebben?’

Ik begin langzaam de vragen te beantwoorden. Bij alle vragen die ik niet wil beantwoorden zet ik een streep. Als ik aan de beurt ben werpt de knul een blik op het papier en zegt: ‘Ik geef u geen bak mee’.

Mind slaat toe. ‘Heb je enig idee aan wat voor fascistisch systeem je meewerkt? Met dat informatie verzamelen over alles en iedereen? Voor wie doe jij dat eigenlijk? En wat vindt je er zelf van? Sta je hier achter? Wat gaan jullie ermee doen?’

Hij stamelt. ‘Ik kan er ook niets aan doen.’ Dat had hij niet moeten zeggen. ‘Hoezo kun jij er niets aan doen? Je kunt ‘nee’ zeggen. Dat doe ik nu toch ook?’ Ik kijk hem aan. Ik kijk in geschrokken ogen. Hij oogt alsof hij net van school komt.. goed ‘opgeleid’. Ik gris het formulier uit zijn handen, verfrommel het en stamp de zaak uit.

In de auto zijn de jongens stil. ‘Nu kunnen we de tafel niet ophalen’. Natuurlijk wel, er zijn altijd mogelijkheden. Ik heb het er met de kinderen over. Wat gebeurt hier nu? ‘Vinden jullie het juist wat dit bedrijf wil?’ Nee. ‘Als je iets niet juist vindt ga je er dan toch aan meewerken?’

Nee. Als iets niet klopt dan werk je niet mee. Als iedereen dat doet verdwijnt zo’n systeem. Als alle klanten van de boedelbak ‘nee’ zeggen, stoppen ze met die gegevens verzamelen. Dan kunnen ze geen kant meer op. Dit werkt alleen maar omdat iedereen eraan meewerkt!

Jan zegt later: ‘Dit is volkomen gestoord. Stel je voor dat ik zo naar mijn klanten ga en ze zo’n lijst voorleg, anders werk ik niet met ze. Dan trappen ze je toch de deur uit? Maar bij dit soort zaken is de gemiddelde mens al diep in slaap.’

Leer je kind wakker en authentiek zijn. Leer het dat het ‘nee’ kan zeggen en moet zeggen als dingen onjuist zijn. Leef ze dat vooral voor. Overal waar het maar kan.

Ik regel een aanhangwagen bij vrienden en we halen alsnog de tafeltennistafel op. De volgende keer hoop ik te reageren met wat minder voorwaartse Schuddebonkebeestenenergie en mijn boodschap rustig te brengen aan zo iemand als de counterboy.

7 thoughts on “Nee zeggen tegen het systeem

  1. Een handige tip in deze is, ook al werkt het niet om je aanhangertje te krijgen, Ontvang het papier, kopieer het. Ga er mee terug, geef 1 exemplaar aan de persoon achter de balie met de opdracht ik wil hier een aanhanger huren, dus wilt u deze even invullen ik wil namelijk wel weten van wie ik zo’n ding huur. Ik betaal er tenslotte voor en als ik zo buiten rond rij ben ik aansprakelijk voor het rijdende boedelbakje. Dus voel ik me beter als ik alle gegevens bij me heb over de eigenaar van de aanhanger. En als ik het papier heb bekeken en ik kan er mee akkoord gaan zal ik mijn exemplaar ook even invullen. ……………. Alleen zal het nooit zo ver komen, behalve dat ze je raar aan staan te kijken, en mocht je geluk hebben de zeldzame mens tegen over je te hebben, gaat hij/zij hier nog eens grondig over nadenken.

  2. Raak hier ook wel verbaasd.
    Reageer voor de 1e keer op jullie site.
    Jullie moeten ook het 1 en ander weten, en moet mijn bericht ook nog grondig gecheckt worden voor het geplaatst wordt.

    SNIK,……….Snik,…………. dus ook hier worden alleen meningen geplaatst die in het “juiste straatje” passen van wat men wil, …………………………………

  3. Pingback: Nee zeggen tegen het systeem | - Dutch Am@zing News -

Geef een reactie

