Gereedschap in je opvoedingskit: containen

DSC00182Een ouder die de kinderen begeleidt in het besef dat being van het kind iets fundamenteel anders is dan de werking van het brein van het kind, moet een opvoedingskit ontwikkelen. Nieuwe vaardigheden passeerden ook in ons gezin de revue.

Een van die vaardigheden is het containen van emoties.

Stel, je kind ramt je lievelingsvaas tegen de vlakte die in duizend stukken uit elkaar spat. Je mind kotst in een honderdste van een seconde teksten uit, je hormoonstelsel reageert en emoties gieren door je lijf. Stap 1 is te voorkomen dat dit innerlijke carnaval de ether in wordt geslingerd.

Een van de dingen die ik toepas is het containen van deze toestand in mijn systeem.

Ik zeg tegen de kinderen dat ik SBB heb en dat ik daar nu iets aan ga doen. Iedereen moet weg bij de scherven zodat niemand zich kan bezeren. Als ik mezelf weer op orde heb, gaan we met de vaas aan de slag.

Ik ga zitten en sluit mijn  ogen. Als eerste kijk ik naar mijn gedachten: ik ga met mijn aandacht naar de binnenkant van mijn schedel. Ik zie dan niets. Zwart met rare dingetjes die bewegen. Ik haal mijn aandacht daar weg en kijk rond. Als ik er gedachten zijn die heet zijn, die stampvoeten en aandacht eisen, aan me trekken en rukken en de emoties omhoog sleuren, breng ik mijn aandacht meteen naar mijn uitademing. Ik blaas hard en hoorbaar uit en dwing mezelf mijn aandacht in die uitademing te brengen. Ik doe dat net zolang tot mijn lichaam is gekalmeerd.

Als mijn lichaam gekalmeerd is keer ik terug naar mijn schedel. Ik kijk of daar nog gedachten zijn. Als die er zijn, en ze bevatten nog steeds veel energie dan onthoud ik ze om later op waarheid te bekijken.

Ik ga met mijn aandacht naar mijn buik en solar plexus. Ik schouw. Ik weet niet hoe ik dat anders moet uitleggen dan ik nu doe. Ik kijk als het ware in mijn lichaam. Ik kijk niet met mijn mind. Mijn mind zou kunnen zeggen: ‘Wat een woede zit daar in mijn lichaam’. In de cellen van mijn lichaam zit geen woede. Er zijn sensaties: veel verschillende sensaties maar in feite zijn het maar 2 soorten sensaties: liefdevolle, wezenlijke of liefdeloze, onwezenlijke. Met dat woord bedoel ik letterlijk: niet van het wezen. Niet van being, niet van ‘me’.

Als ik kijk naar die sensaties en er bij blijf, soms lukt het zelfs om er omheen te zijn met mijn aandacht, dan contain ik de sensaties. Containen is een woord van Barry Long en van hem hebben we het woord en dit stuk gereedschap, de techniek, ook overgenomen. Hij werkt als een trein.

Door de emoties, losgemaakt van het verhaal, zo te containen, verdwijnt de sensatie. Die lost op. En daarvoor in de plaats komt de liefde, de rust, de openheid, de vreugde, ‘me’.

Als je hierin getrained raakt werkt het steeds sneller. Dan is een flits aandacht al genoeg om een opkomende walm emotie te verdampen.

Als je dit onder de knie hebt kun je het je kinderen ook leren.

Eugenie

Geef een reactie

