Niet altijd fijn, zo’n puberbrein

DSC00189We merkten de laatste dagen aan de oudste (14) een verandering. Hij vergat alles, was wazig, vlak, hoorde het niet als je zijn naam riep, had een kort lontje, gewoon niet prettig. Ik riep hem bij me en vroeg hoe het met hem was. ‘Ik ben een beetje stil van binnen, verder niks’, zei hij. ‘Weet je het zeker? Je komt zo anders over dan normaal’. Nee, er was niets maar dan ook niets aan de hand. Beweerde hij met een dooie pierenblik mij aanstarend.

Ik keek hem nog een tijdje aan. ‘Ik geloof er niets van, Jesse. Volgens mij zit je niet goed in je vel. Maar misschien zie ik het verkeerd, check het maar’.

Nee, er was echt niets, herhaalde hij zonder ook maar iets te checken. Op dat moment sprong zijn zusje naast hem op de bank en meteen schoot er een energetische gifpijl uit hem. ‘Echt niks, Jesse?’

Mmm, ja, dit voelde toch niet helemaal lekker. ‘Kun je twee minuten je gedachten stoppen?’ vroeg  ik. Hij keek even naar binnen. Nee, dat kon hij echt niet. ‘Het schiet overal naartoe. Over tafeltennis, fietsen, lezen, van alles.’ Hij ging iets rechter op zitten. ‘We moeten meer mediteren’, zei hij. Dus dat deden we.

Mediteren is bij ons van alles aan oefeningen en ook zitten, ogen dicht en met een vingerknip de mind stoppen. De mind onder beheer van being. Dit is een basisvaardigheid die een kind moet worden bijgebracht. Zonder oefening gaat dat niet, is onze ervaring.

Jesse vertelde verwonderd dat hij niet in de gaten had gehad dat hij langzaam over was genomen door het getetter en dat hij het contact met zijn lichaam helemaal kwijt was geraakt. Jan opperde dat het wellicht ook meespeelde dat zijn brein zo aan het veranderen is. Zijn lichaam verandert, zijn stem, alles. Het is net alsof sommige cellen de kluts kwijt zijn en daardoor is er een disbalans in zijn lichaam. Wat kunnen we doen om hem beter in contact te houden in deze periode, met zijn lijf?

We kwamen op een strikte dagstructuur, mediteren en elke dag sporten. En sinds we dat doen zit ie weer goed in zijn lijf.

Wij hebben geen negatieve, opstandige-niets-mee-aan-te-vangen-puber in huis. Puber-zijn gaat daar niet over, als  het goed is. Het gaat over veranderen en onderwijl diep in de liefde blijven.

2 thoughts on “Niet altijd fijn, zo’n puberbrein

  1. Erg herkenbaar! En een mooie afsluiter.
    Ik vind pubers leuk en bijzonder en bewonderenswaardig hoe ze die enorme verandering in hun eentje bolwerken, net als een rups die zich terugtrekt en dan maar afwachten tot welke vlinder het “kleintje” zich ontpopt. Je mag aanmoedigen vanaf de zijlijn , steunen als het daarom vraagt (op welke wijze dan ook) en vooral zelf meegroeien.
    En daar gaat t nogal eens mis zie ik; ouders die star in hun vastgeroeste oude patronen blijven hangen terwijl in hun gezin, in hun ketting, een grote verandering plaatsvindt. Als je de veranderingen samen doorleefd groei je met elkaar en wordt de band steviger, uiteindelijk stevig genoeg om elkaar los te kunnen laten zonder dat de ketting breekt.
    Alhier de tweede puber (13)…terwijl zoon 3 z’n metamorfose naar de kleutertijd doorgaat , zoon 4 in de “peuter-puberteit” hangt en zoon 5 (14 mnd) de wereld om zich heen steeds meer ontdekt èn hij ontdekt dat hij met krijsen wel eens iets voor elkaar krijgt (vooral bij z’n peuter en kleuter broertjes). De oudste(20) woont inmiddels op zichzelf en verkeert zodoende in een weer andere metamorfose, het ervaren van de minder leuke opgelegde regels-waar-je-moeilijk-omheen-kan, zoals de schijnbaar verplichte-keuze-vrijheid( hahaha) van energie-leverancier, nadat hij juist trots ZIJN EIGEN KEUZE had bepaald voor zorg-verzekering.
    Ik geniet van het mee mogen ervaren van al die grote en minder grote metamorfosen in het leven van mijn kinderen; terwijl ik zelf met enige angst tegen de overgang opzie en mijn ouders geregeld terug kijken op hun leven nu ze 70 en 75 zijn.
    Maar van al die metamorfosen is de puberteit denk ik toch de meest ingrijpende en daarmee absoluut de moeite waard deze periode met liefdevol wijd geopende armen te omarmen, want aanraking is ook weer samen zoeken.

Geef een reactie

