Het schoolsysteem is liefdeloos

074

Ieder kind wordt geboren als een volstrekt nieuw wezen. De samenstelling van dit wezen, als ik het zo mag noemen, is voor iedereen onbekend. Niemand weet wat het kind komt doen, niemand weet welke vermogens zich zullen openbaren, niemand kan het pad van het kind kennen omdat de toekomst er nog niet is als het kind geboren is. Alleen door ieder moment te leven, ten volle te leven, brengt het kind levenservaring, wijsheid en de mogelijkheid het innerlijk Weten te ervaren. Het is die ervaring die het kind opbouwt, doet bloeien, doet liefhebben volgens zijn natuurlijke blauwdruk. Zoals het lichaam een blauwdruk volgt van baby-lichaampje tot volwassen lichaam, zo volgt het bewustzijn, de liefde ook een natuurlijke route.

Helaas
Vrijwel ieder fris, nieuw kind, komt uiteindelijk terecht in een systeem dat kinderen  door een gehaktmolen tot eenheidsworst draait: standaardpaden voor alle kinderen. Er zijn een aantal paden maar de route is standaard op hier en daar wat uitzonderingen na. Het systeem kent geen liefde, geen authentieke creativiteit, geen werkelijke passie, geen begrip, geen bevlogenheid. Ik heb het niet over de individuen die in het systeem werken. Ik heb het over het systeem; het geheel van doelen, eisen, specs, regels, wetten, politiek, geldstromen etc. Zoals een varkensstal waar varkens gedwongen worden in ijzeren kooien te liggen. Dat is een liefdeloze omgeving voor een dier. Ook al aait de boer zijn varken eens per dag.

Liefdeloos systeem
Ik stel dat er geen liefde in het systeem is omdat het systeem het gehele kind niet omarmt, niet liefheeft. Het systeem heeft niet lief. Het systeem komt voort uit de mind, de zieke mind van machthebbers die volk en kinderen van het volk zien als werklui. Zoals wij naar onze veestapels kijken, zo kijken zij naar ons. En zo behandelen ze ons.

U is het hiermee niet eens? Het valt best mee. U vindt mij erg negatief. Op de school waar uw kind zit gaat het er echt niet zo aan toe.

Ik zal u tonen dat ik gelijk heb. Dat ondanks de positieve zaken in de school van uw kind, ook die school onderdeel is van het systeem. Een systeem dat slaven schept en dus volstrekt ongeschikt is voor de meeste kinderen. Kinderen zijn liefdeswezens. Wezens die vol leven zijn en leven is onvoorspelbaar, in ieder moment fris en nieuw. Reken op het onverwachte, op nieuw. Dat kan niet binnen het systeem. Het systeem verdraagt geen variëteit. Het eist uniformiteit en dwingt dat met geweld af. Vraag maar eens aan een ontevreden leerkracht waarom hij niet stopt met te doen wat hij niet wil.

Wat maakt dat het systeem niet lief heeft? Het systeem heeft het wezen van het kind niet lief omdat het systeem het kind niet inwijdt in de liefde. Als het systeem het kind lief zou hebben zou het het kind inwijden in liefde, in levenswijsheid.

Het zou het kind ondersteunen diep in zijn wezen te blijven, ervaarbaar in ieder moment in het lichaam. Vanuit die positie zou het kind kennis ontvangen over het leven, over liefde, over zijn, over de werking van het lichaam, over alles waar het in het leven werkelijk om gaat.

Door die wezenlijke kennis zou het kind een diep ‘bevatten’ ontwikkelen welke het kind vervult en geluk genereert. Het kind zou de wereld niet alleen ‘begrijpen’ hetgeen een actie van het denken is, maar zou de wereld en zichzelf bevatten, hetgeen bewustzijn incorporeert. En bewustzijn is liefde.

Door op deze manier  kennis over het leven te krijgen en verwerken, die kennis diep in zich opnemend, ontstaat wijsheid: een beweging waar het hele wezen van het kind in betrokken is en in tot uitdrukking komt.

Ik heb het hier over de meest fundamentele menselijke essentie of te wel aspecten van ‘zijn’: liefde, waarheid, verantwoordelijkheid, geluk, vrijheid, verbinding.

Pas als op ieder nieuw moment deze aspecten van menszijn zijn herkend en erkend, heeft enkelvoudige cognitieve, platte, praktische kennis over de wereld zijn plek.

Waarom vinden we het gewoon dat onze kinderen dag in dag uit volgegoten worden met uitsluitend cognitieve kennis?

Waarom vinden we het gewoon dat in de scholen liefde niet op de eerste plaats staat?

Waarom vinden we het gewoon dat onze kinderen naar school moeten?

Waarom moeten ze?

Van wie moeten ze?

Waarom is school geen keuzemogelijkheid, zoals het hoort te zijn?

Wat is vrijheid?

Is vrijheid om te zijn wie je bent en te leven zoals je wilt belangrijk? Is het essentieel?

Ondersteunt het systeem je kind daarin?

Als dat niet zo is, waarom dan niet?

Brengt het systeem mijn kind tot volle bloei? Kan ik constateren dat het systeem liefheeft, dat mijn kind zich geliefd weet? Zie ik elke dag mijn kind gelukkig? Voor minstens 95% van de tijd?

Ik zeg van niet. Het kan niet. Het systeem trekt ieder kind scheef omdat het alleen en uitsluitend gericht is op cognitieve informatie, welke ook nog eens kritiekloos door het kind ingeslikt moet worden en uitgespuugd op door het systeem bepaalde momenten. De informatie wordt door het systeem bepaald. Het kind kan er niet tot nauwelijks van afwijken. Ik noem dat het opleiden tot de perfecte kopieermachine. Ik wil dat niet voor mijn kind.

Ik wil dat mijn kind de liefde leeft omdat mijn kind de liefde is. ‘Leren’, wat men doet op school, heeft daarin zijn waardevolle plek maar het is niet het startpunt.

Wat wilt u?

En wat is het u waard?

Werkelijke verandering komt alleen tot stand nadat liefde toeneemt, waardoor oude onwaarheden verdampen, nieuwe liefdevolle inzichten in het vizier komen waarop actie volgt.

Zonder actie kan er geen verandering plaatsvinden.

Eugenie

10 thoughts on “Het schoolsysteem is liefdeloos

    • Wij als volwassenen moeten diep wakker worden in het besef dat we sliepen en dat we de inrichting van ons eigen leven en dat van onze kinderen over hebben gelaten aan figuren die ons met geweld onderdrukken. Dat zien, op alle terreinen van het leven, is stap 1. Daarna, en als het goed is tegelijkertijd volgt het leren beseffen dat er in ons lichaam een verschil is tussen de werking van de mind (HUN instrument waarmee ze ons rechtstreeks manipuleren en voorliegen) en onze essentie, wie we zijn. De derde stap is vanuit die power van onze essentie vrij worden door alle onwaarheden te zien en los te laten. Dan komt er een power vrij, stap voor stap, die wezenlijke verandering brengt. De buitenwereld zoals we die zien, met alle onderdrukking, reflecteert de innerlijke gevangenschap waarin we zitten: totaal geïdentificeerd met de mind. In ons lichaam onderdrukt de losgeslagen mind ons en berooft ons van waarheid door er praatjes over te bedenken en emoties over op te wekken. De mind hoort een instrument te zijn van ons. Zoals een knie gehoorzaamt aan ons. Een knie kan er ook niet op eigen houtje vandoor gaan. De mind ook niet. Toch doet die mind dat. Als we de binnenboel fundamenteel veranderen, verandert de buitenwereld, die er een reflectie van is. Kun je daar iets mee?

    • Zeker weten van niet, Joeri. Duizenden en duizenden mensen walgen ervan maar iedereen rotzooit maar in zijn eentje aan en weet nog niet de verbinding te vinden. Dat komt wel! Dank je wel voor je reactie. En hou ons blog in de gaten. We gaan binnenkort een middag organiseren over de JUISTE omgeving voor een mensenkind. Warme zwaai, Eugenie

  1. Ehm, daar zijn ouders voor. Je kunt dit zelf allemaal doen. School is er om dingen te leren, rekenen, taal, algemene en specifieke kennis. De rest, creativiteit, liefde, meningsvorming daar kun je het thuis over hebben en het stimuleren. Je kunt wel alles bij iemand anders onderbrengen, maar alleen de ouders (voogden) zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de opvoeding van een kind. Ik hoop dat mijn kind voorbereid wordt op een wereld waar hij in kan functioneren met een eigen mening en met de kennis die is geleerd op school. En als je de liefde wil overbrengen dan richt een school op waar je kinderen naar toe kunnen na schooltijd.

    • Ik ben er niet voor alles bij 1 persoon onder te brengen. Ik ben voor een andere inrichting van de maatschappij waar kinderen niet op extreem jonge leeftijd uit hun nest worden gerukt om in een volstrekt vreemde wereld te moeten leren presteren zodat ze later aan kunnen schuiven in de rij loonslaven die onder het juk van geweld van de overheid gedwongen zijn binnen de door diezelfde overheid bepaalde hekken te moeten blijven. Denkhekken bijvoorbeeld: op school krijg je te horen dat het om leren gaat. Je hele jeugd moet je leren. Dag in, dag uit. Ons brein is van nature heel anders georganiseerd en heeft een 180 graden andere omgeving nodig om in liefde tot ontplooiing te komen. Die informatie, die kennis en die wetenschap worden ons onthouden. We krijgen ingepeperd dat we moeten leren. Voor werk. Voor geld. Wil jij in zo’n wereld leven? Als het anders kan? Ik zie het graag anders. Ik hou van vrijheid en gun die mijn kinderen! Ik zie het dus heel anders dan jij, Roel.

      • Hoe wil je het anders doen? Met liefde alleen kom je niet ver. Met kennis wel. En leuk dat je geen loonslaaf wil zijn. Maar ik wil er voor zorgen dat mijn kinderen kennis hebben opgedaan die ze kunnen gebruiken om later hun centen te verdienen en hierdoor ook weer hun kinderen een goed leven te geven. Daarom geef ik liefde thuis en verwacht van het onderwijs dat ze mijn kinderen genoeg kennis geven om te slagen in het leven en daarmee bedoel ik niet dat ze rijk moeten worden. Maar wel dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen. Ik ben wel tegen het kennistesten van kinderen voor hun tiende jaar. Het probleem ligt niet bij de scholen (sommige uitgezonderd) maar vooral bij de overheid (cito toetsen) en de ouders die druk leggen op de kinderen. Die domme citotoetsen die scholen MOETEN doen omdat ze anders problemen met de onderwijsinspectie krijgen. Op de school van onze kinderen hechten ze er nul waarde aan in de cito toetsen van de lagere klassen, en oordelen wat ze zelf zien in de klas.
        Als je thuis geen druk op je kinderen legt en op positieve wijze benaderd, ook als het minder gaat op school. Dan komen ze er vanzelf.

      • Mooi hoe je het beschrijft. Spreekt veel liefde uit. Ik wens natuurlijk ook dat mijn kinderen in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien alleen heb ik een andere visie op begeleiding en prioriteiten daarin. Mijn stelling is dat dat moet mogen. Dat is vrijheid; dat ieder mens zijn eigen leven leidt, zoals hij/zij dat wil, zonder daarbij schade te berokkenen aan anderen. De overheid legt dwingend 1 route op voor ieder kind. Waarom is dat? Waarom is er maar 1 weg die je mag gaan? Waarom mag er geen enkele andere route gemaakt worden terwijl duizenden en duizenden kinderen aantonen dat daar een enorme behoefte aan is? Hoe zie jij dat?

        En dan… is dit schoolsysteem waarbij kinderen gedwongen worden te leren waarvan een ander vindt dat zij moeten leren niet ongelofelijk ouderwets, uit de tijd? Kennis opdoen kan op talloze manieren en de technologie van vandaag de dag stelt ieder kind per direct in ieder moment in staat ALLES aan kennis op te doen, wat het maar wil. Studies kunnen gevolgd worden in binnen- en buitenland tot en met universitair aan toe. Daarbij verandert kennis razendsnel en weten we niet waartoe we onze kinderen nu op moeten voorbereiden omdat de toekomst onbekend is. We leiden hen op voor banen die nog niet bestaan die antwoord moeten geven op problemen die we nog niet kennen met technologie die nog ontwikkeld moet worden. Het schoolsysteem dat we nu nog steeds hebben stamt van de vorige eeuw en is nog steeds hetzelfde! Terwijl de maatschappij, de normen en waarden, de kennis, de mens zelf totaal veranderd is. Waarom is dat volgens jou?

        En als laatste: heb je zin om eens naar een lezing van ons te komen waar we heel helder de verschillende bewustzijnsstadia die een mensenkind doorloopt uit de doeken doen hetgeen toont dat elk stadium een ANDERE omgeving vereist. iets, dat in het huidige schoolsysteem onmogelijk is.

        Ik hoor je graag.

Geef een reactie

