Maatschappijleerles: “Mam, wat is stemmen?”

Bord kopieOnze kinderen stellen net als de meeste kinderen veel vragen. Als ze vragen stellen over de wereld geven wij altijd minimaal twee antwoorden, twee visies. Die ‘welke algemeen aanvaard is en meestal ook op school wordt verteld’ en die van ons. Ze mogen zelf onderzoeken wat hun eigen reactie is op de informatie die ze krijgen.

Stemmen
Vandaag ging het over stemmen. Wat is dat? Hoe werkt dat?

De algemeen aanvaardde versie
We leven in een vrij land: dat noemen we een democratie. Dat betekent: het volk is aan de macht. We hebben wel een regering nodig die voor veel dingen zorgt die wij belangrijk vinden. Als we namelijk als zelf moeten regelen, dan eh.. ja, dat is niet handig. Dus zijn er een paar honderd mensen die we regering noemen die voor dit soort dingen zorgen. Die paar honderd mensen besturen dus een paar miljoen mensen. Het volk mag eens in de vier jaar op deze mensen stemmen. Die gaan ons dan vertegenwoordigen. En ik laat de kinderen van alles lezen over de kamers etc. Wij, als volk kunnen invloed uitoefenen op wat er gebeurt door een stembiljet in te vullen en 1 kruisje te zetten achter een naam.

Onze versie van het verhaal
Wij leven in een dictatuur. Een dictatuur is een land waar een kleine groep mensen of 1 persoon het volk onderdrukt door geweld in te zetten. Het is een dictatuur omdat het hele volk gevangen is. Hoe je dat kunt checken? Wij moeten belasting betalen. We zijn niet vrij om te bepalen hoeveel. Bijvoorbeeld om te bepalen hoeveel we kunnen missen. Of te betalen waar we wel of niet aan willen meebetalen. Ik wil bijvoorbeeld absoluut niet meebetalen aan bommen waarmee deze zelfde regering meewerkt om vrouwen en kinderen in een ander land te bombarderen. Ik ben niet vrij om daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Ik moet betalen. Betaal ik niet dan krijg ik boetes opgelegd en als ik die niet betaal (bijvoorbeeld omdat ik dat niet kan) dan wacht mij de gevangenis. Ik noem dat geweld. Zij maken zelfs wetten om dat geweld in te ‘mogen’ zetten. De overheid onderdrukt het volk op talloze manieren waaronder geld, belastingen.

Hier kun je er meer over lezen. Het is een heel helder, makkelijk te lezen artikel waar een helder beeld wordt geschetst van de werkelijkheid. En heb je geen zin om te lezen maar wil je een ijzersterk filmpje kijken van nog geen tien minuten dan klik je hier.

Dus samengevat: als je in een stad woont waar in jouw straat mensen wonen die je onderdrukken. Wat doe je dan als die tegen je zeggen: ‘Jij bent vrij om te kiezen wie van ons, je buren, je de komende vier jaar gaat onderdrukken’, wat doe je dan? Stemmen???

Geef een reactie

