De angst voor geld

cover-ontwerp-compleet-135-x-210-lores

Geld wordt gecreëerd uit het niets
Ik ben goed geïnformeerd als het gaat om geld. Ik weet wat men op scholen en universiteiten doceert over geld en maatschappij. Ik weet ook dat dit niet klopt en dat de werkelijkheid anders in elkaar steekt. Ik las het boek van Ad Broere: ‘Geld komt uit het niets’, las me lek op het heldere blog van Pieter Stuurman en keek naar vele documentaires. Geld is de grootste mind fuck van de eeuw. Het is de moderne slavenketting om onze enkels terwijl het feitelijk niet eens bestaat. Het grootste deel van het geld wordt met een druk op de knop op de computer ingeklopt. Het bestaat niet. Slechts een super klein gedeelte van al het geld dat rondgaat in onze wereld bestaat fysiek. De rest van ‘het geld’ is digitaal; het is niets. Nog niet eens lucht.

Mijn zoon Jesse interviewde Ad over geld. Klik hier. Ad legt het heel helder uit: geld wordt gecreëerd uit het niets. En ondanks dat geld niet bestaat lijken al onze levens er om te draaien. Hoeveel mensen ik ken die niet doen wat ze eigenlijk zouden willen want…. geld.. Geen geld…. Er moet eerst geld zijn…

Er moet eerst iets zijn dat niet bestaat voordat ik voluit kan leven…(?). Voordat ik me veilig voel. Want als ik ‘geen geld heb’ dan word ik bang. Dat is hoe de programmering werkt.

Dit lijkt aan de oppervlakte wat er gebeurt. Er is angst want er is te weinig geld. Oplossing: zorgen dat er meer geld komt. Hoe? En dan produceert de mind een aantal mogelijkheden zoals solliciteren, iets gaan verkopen, etc.

De mind ontmantelen
Wat er werkelijk gaande is, is dat de werking van de mind zichtbaar en ervaarbaar wordt door middel van het onderwerp geld en dat betekent dat dit de tijd is om dat deel van de persoonlijkheid onder ogen te zien zodat het voor altijd verdwijnt. Alleen als het ding op het toneel verschijnt, kan ie getackeld worden.

Dat is hoe ik hiermee omga. Ik kijk naar de teksten die mijn brein roept.

‘Ik moet iets doen! Wat kan ik doen? Lezingen en workshops. Ja, daar worden we ook niet rijk van. Dat schiet niet op. Maar misschien is het een begin, gebeurt er daardoor iets. Maar ik heb geen zin in lezingen geven. Laat staan workshops. Shit, wat dan? Ach, ik moet ook leren vertrouwen. Vertrouwen dat er wel iets komt, dat er iets gebeurt. Ja, dat zouden we allemaal wel willen! Zo werkt het niet.’

Kijken
Het enige dat ik ermee doe is er naar kijken. Ik ga niet meer mee met het gekakel. Ik kan daardoor steeds meer, langzaam, langzaam, zien dat de mindenergie steeds minder grip op me heeft. Ik zie het als een zwerm bijen in en om mijn hoofd zoemen, mijn lichaam is en blijft ontspannen onder de aanval. Dit zie ik als een grote stap in de goede richting. Een teken dat ik me toch langzaam maar zeker ontworstel aan het geweld van de reutelende verhalen over, in dit geval, geld.

Ik zie dat wanneer mijn hoofd over geld begint te galbakken geen enkel idee meer zinvol lijkt. Alle levensenergie valt uit ieder idee dat ik had. Het boek over bevallen lijkt ineens een belachelijke exercitie. De freeskool hoort in de Kliko; gaat toch niet werken. Niemand die mee wil werken. Geld is de ultieme spiegel van onze mindfuck. We zijn in doodsangst voor iets dat niet bestaat.

Geld is levenloos
Geld is niets. Het heeft geen essentie. Het heeft geen leven in zich. Het is geschapen vanuit een idee. Dat we het nodig zouden hebben om te ruilen. En dat is nonsense. Hetgeen niet wegneemt dat ik mijn hypotheek moet betalen, brood moet kopen voor mijn kinderen etc.

Ik wil niet meer leven aangejaagd door de angst voor geld. Ik moet dus alle mindprogramma’s in mij die gaan over geld, in het licht zetten, onder ogen zien, zodat ze verdwijnen.

Vrij van de mindprogramma’s over geld
En terwijl ik daarmee bezig ben, lopen de rekeningen leeg en voel ik mij vrijer, vrijer, vrijer.. en neemt de energie om in vrijheid activiteiten te ontwikkelen, toe. Het is heerlijk om vrij te zijn in een moment en vanuit mijn natuur in actie te gaan. Niet meer vanuit geld. Ik wil niet meer vanuit geld, de angst voor geld, in actie komen. Het strookt niet met mijn natuur. Het slaat alles in mij dood.

Dit is een heerlijk filmpje dat hier over gaat.

Alan Watts what if money was no object

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “De angst voor geld

Geef een reactie

