Leeg

unnamedVannacht lag ik in het donker in bed. Mijn kind was ziek en hoestte de nacht aan elkaar. Tussen de hoestbuien waarin ik haar rug masseerde, hetgeen het hoesten terugbracht van een stikpartij naar hoesten, lag ik stil. Er was niets. Mijn hoofd was stil.

De zware gordijnen voor de ramen maakten de ruimte aardedonker. Het maakte niet uit of ik mijn ogen open had of gesloten had. Het was zwart. Hoewel ik me gewaar was van mijn lichaam was het er niet. Er waren geluiden. Als ik er iets over zou moeten zeggen zou mijn hoofd zeggen dat het de ademhaling van mijn geliefde en mijn kind was maar zonder die gedachten is het een andere dimensie. Alsof ik door de wereld heen kan kijken. Het bewustzijn gaat voorbij de beperkingen van de mind die zegt: ‘Dit is mijn lichaam. Daar is het jouwe, wij zijn gescheiden door de ruimte tussen ons in’. Als dat wegvalt komt een zintuiglijke wereld naar voren die vervolgens plaatsmaakt voor de diepste stilte die er maar is. Zoals we aan een knopje van de radio draaien en langs verschillende zenders kunnen schakelen waardoor we verschillende dingen horen, zo toont het bewustzijn verschillende dimensies.

Terwijl ik dit schrijf, deze herinnering, tokt mijn mind: ‘Wat een onsamenhangend geklets.

Ik moet ineens denken aan iemand die van de week op dit blog had gereageerd met een vergelijkbare tekst:

“Zelden zo’n onzin horen uitkramen van weer zo’n selfmade wereld verbeteraar. Het probleem met jullie zit in jezelf en je eigen opvoeding. Dat laatste is niets meer aan te doen en om je maar niet zelf te hoeven verbeteren ga je dit soort onsamenhangende onzin uitkramen. Snap jezelf wat je daar schrijft?”

En dat is het geval. Ik weet precies waar ik het over heb.

Mijn mind vindt het knots. Want die wordt van zijn plek gegooid en die knokt terug.

Wat vervolgens merkwaardig is, is dat wanneer alles in mijn lichaam stil is, als alles leeg is, dan is er niet eens zoiets als een mind..

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Leeg

  1. Hallo, ik lees zo graag je stukjes ze zijn zo herkenbaar en vol humor……precies zoals het leven (voor mij) is. Ik kijk alweer uit na de volgende. …Mooi mens…

Geef een reactie

