Angst voor geld aanleren

 

cover-ontwerp-compleet-135-x-210-loresHet is wonderlijk, bepeins ik me momenteel. Ik ken geen jong kind dat angst heeft voor geld.

En ik ken ook geen volwassene die geen angst heeft voor geld. Bang om te weinig te hebben. Zelfs de meest rijke mensen hebben er last van. Een vriendin van ons vertelde ons verwonderd dat haar eerste zakelijke beslissing ging om duizend euro en dat ze daar een nacht wakker van lag. Nu gaan de beslissingen om miljoenen en heeft ze exact hetzelfde. Bang om fouten te maken. Bang om het kwijt te raken. Misschien is de angst niet continu actief maar als er iets gebeurt, of als er keuzes gemaakt moeten worden die een hap uit het vermogen zouden kunnen betekenen.. Misschien bestaan er wel mensen die geen angst hebben voor geld maar ik ken ze niet. Jij?

Waar in de opvoeding of opleiding brengen we kinderen dit bij? We leren ze het blijkbaar aan..

Wonderlijk.. Afschuwelijk. Zoveel angst. Om niks. En toch ook weer wel om iets.. zo bizar.

We moeten stoppen met kinderen die angst in te jagen. Maar om de waarheid te zeggen weet ik niet eens of ik dat doe en als ik dat doe, hoe ik dat doe..

 

 

 

 

Geef een reactie

