Gehechtheid en identificatie

tumblr_lclqynjmhJ1qbhwsxo1_500Ik heb zo lang niet geweten waar die verlichte figuren als Eckart Tolle, Krishnamurti etc het over hadden als ze spraken over gehechtheid en identificatie.

Nu zie ik het wel..

Ik merk dat ik ergens aan gehecht ben als ik emotioneel reageer. Veel ingewikkelder is het niet. Er zit dan een angst op dat ik het kan verliezen zoals het nu is.

Ik bleek aan van alles gehecht te zijn. Ik geef er wat voorbeelden bij.

Aan mijn lichaam bijvoorbeeld. Ik raakte geïrriteerd als ik in gewicht aan kwam; gehechtheid aan slank zijn, er slank uitzien.
Aan geliefden: bij het idee dat ze ooit gaan sterven kreeg ik een hartverzakking.
Gehechtheid aan mijn emoties: een soort tegenzin om uit bijvoorbeeld boosheid te stappen.
Aan mijn ideeen: emotioneel raken als iemand een idee van mijn niet realistisch vond.
Aan het verleden: melancholiek worden als ik aan mijn jeugd dacht.
Aan beelden: vol blijven houden dat de ander zus of zo is tegen beter weten in.
Aan een mening: weerstand naar een ander voelen als die over een onderwerp anders dacht dan ik.
Aan spullen: woest worden als iets van mij stuk ging.

Ik doe maar een greep. De mind en de spinnenwebben bleken werkelijk overal te zitten! En nog.

Aan de gehechtheid zit een identificatie vast: een idee van mezelf als persoon. Die twee, gehechtheid en identificatie, gaan hand in hand. Ze zijn met elkaar getrouwd. Deze twee vormen de tralies van onze innerlijke gevangenschap. Het is niet zo dat we een persoonlijkheid hebben die allerlei gehechtheden heeft; de gehechtheid is de persoonlijkheid.

Stel, als mijn brein een plaatje van mij bouwt en die over mijn wezen heen legt, als zijnde een zeer goede moeder en iemand komt langs en doet laatdunkend door te zeggen dat ik wat beter op mijn kinderen zou moeten letten en er ontstaat emotie in me, dan weet ik dat ik gehecht ben aan mijn eigen beeld van mijzelf als zeer goede moeder. Toen ik nog in diepe bewusteloosheid leefde, vond ik zo’n persoon dan meteen irritant of arrogant of verzin het maar. Ik voelde me dan bijvoorbeeld verdrietig of onzeker en gaf de ander daar de schuld van. Dit is zo’n beetje het niveau waar kinderen qua bewustzijn in verdwijnen, als we hen niet helpen hieruit te komen.

Iets minder bewusteloos maar nog steeds hevig gehecht en dus onder beheer van de mind is wanneer ik van de ander een opmerking kreeg over bijvoorbeeld mijn moederschap en ik reageerde emotioneel om er dan mee aan de slag te gaan. Door bijvoorbeeld in therapie te gaan en te gaan praten over het verleden, daarmee emoties opwekkend in het huidige moment, over iets dat voorbij was. Om dan te geloven dat ik dingen aan het verwerken was.

Gehechtheid houdt op te bestaan als ik in ieder moment contact heb met mijn wezen en niet onder beheer van de mind draai. Ik word dan niet emotioneel als mijn huis instort, iemand mij de hemel in prijst, mijn partner vertrekt, iemand mij een afschuwelijke moeder vindt, mijn ideeen niet uitkomen, ik succesvol ben, bewonderd word, etc. Ik blijf dan in die zee van vrede, los van de omstandigheden. Daardoor spiegelen die omstandigheden steeds meer mijn innerlijke staat van zijn.

De enige weg uit de gevangenschap, welke dan ook, is deze.

Ik stel zelfs dat wanneer we een maatschappij willen van liefde en vrijheid dit het werk is dat gedaan moet worden. Emotioneel zijn over de maatschappij is de energie van de maatschappij voeden en ondersteunen.

Ik zie mezelf tig jaar geleden nog met Jan aan het koken in ons toenmalige huis in Rotterdam, elkaar verwonderd aankijkend: ‘Bestaat dat? Dat je een gevoel hebt maar er niet mee samenvalt?’ We konden er geen chocolade van maken, zo diep gehecht waren we aan gevoelens, aan alles. Wat dat aangaat zijn we een stuk vrijer.

Ik weet dat ik vrij ben als er iets gebeurt en ik blijf in rust van binnen. Ik kijk naar de situatie en handel dan of doe niets en leef verder. Het ‘er over denken’ treedt niet meer op.

Dat is innerlijke vrijheid. En als dat er is, is het leven heerlijk.

 

 

2 thoughts on “Gehechtheid en identificatie

Geef een reactie

