Nadenken over geld

index“My being is the genius that invented the trees and the leaves. Don’t you think my being could run my life for me, better than my self?”

In deze spannende tijd heb ik veel aan de woorden van Barry Long. Deze bovenstaande zin bijvoorbeeld rammelt iets in mij los. Als ik hem lees, voel ik een ontspanning in mijn lichaam, een ‘ja, dat is waar’ en ik kan bijna letterlijk, meteen, mijn mind erin zien springen: ‘Ja, maar er moet wel brood op de plank en er staat echt niet ineens een zak met geld op de stoep’. En bam, daar is de onrust weer.

Op dit moment hebben wij trouwens niet eens geldzorgen; er is genoeg. Dat is het idiote. Maar er is geen direct zicht op inkomen, op werk en daar rukt en trekt de mind aan en jaagt de stress door mijn lichaam. En terwijl het me aanvalt met te roepen dat ik echt iets moet doen, tettert het ook dat ik moet vertrouwen. En dat het juist dit gebrek aan vertrouwen is dat ons straks het ravijn doet instorten. “Vertrouw! Net als de vogels in de lucht, die maken zich ook geen zorgen!’

‘Ik zie ook wel dat de natuur gaat zo die gaat en dat dat nooit stopt. EN ik weet dat ik onderdeel ben van die natuur maar dat wil dus niet zeggen dat er niets ergs kan gebeuren. En ik wil niet dat er iets ergs gebeurt. Zoals geen geld hebben.’ De hang naar veiligheid is een bolwerk van energie in mij, die ik kan voelen als een samengeklonterde bonk energie, in mijn buik en borstholte.

Deze klont negativiteit lijkt de enige ware werkelijkheid te zijn met betrekking tot geld. Deze individuele mindinhoud in mijn schedel wordt volop ondersteund door het collectieve veld: alle mensen om mij heen denken en kijken exact zo. Het is niet te bevatten dat dit slechts een mindinhoud is en geen universele waarheid. Het is zelfs geen maatschappelijke waarheid.

Het denken is ervan overtuigd dat wanneer er niet over geld gedacht wordt, het fout gaat.

Van Barry Long leerde ik dat er twee dimensies in ons lichaam huizen: wie wij werkelijk zijn (‘me’) en de mind (myself). Hij zegt dat het onze verantwoordelijkheid is te zorgen dat ons lichaam in ieder moment gevuld is met ‘me’ en dat het uiterlijke leven geregeld wordt. Als je niet weet wat je moet doen, doe dan niets en wees ontspannen en alert. Don’t worry. Denk er niet over na. Je lichaam zal op het juiste moment in beweging komen en bijvoorbeeld iemand bellen. Of iemand komt naar je toe. En dat te vertrouwen, kan niet als de mind op het toneel staat. Te vertrouwen dat het leven me goed gezind is. Ik heb zo geleerd dat het een gevaarlijke jungle is als het gaat om geld. Ik moet er voor knokken.

Het moeilijkste is dan ook nu voor mij, in deze periode, niet na te denken over geld. Gewoon er niet over na denken. Opzij gaan voor een andere power die mijn leven regelt. Net als tijdens de bevallingen. Uit de weg gaan. Stil worden. Stil zijn.

En dat is wat ik vanaf nu op één zet. Stil zijn. Niet meer aan geld denken. Stil zijn, alert zijn, handelen als dat opkomt. Meer is er niet te doen. Zo simpel en eenvoudig.

En freaking voor de mind..

Be still…

 

Geef een reactie

