Op school zitten is niet zo belangrijk als je dacht..

foto 1Bron: http://www.huffingtonpost.com/catherine-gobron/staying-in-school-is-not-_b_5215050.html

Schoolgang zou in een moderne maatschappij die meebeweegt met het stijgen en veranderen van bewustzijn, optioneel moeten zijn. We hebben tenslotte alle kennis in onze hand, nietwaar? Waar we ook zijn, we kunnen onze telefoons, iPads en computers raadplegen voor elk stukje informatie dat we maar nodig hebben. En die informatie verandert zo enorm snel dat het merkwaardig, zo niet zinloos lijkt te zijn om de informatie van vandaag ons brein in te stampen, omdat de informatie van vandaag volstrekt verouderd is morgen!

School is dus een prima optie. Als dat past bij jouw kind. Want ieder kind is anders. Maar school is niet de enige optie. No way! Het leven is veel en veel rijker dan één paadje.

Sommige kinderen gedijen uitstekend in een school omgeving. Dat is geweldig!

Andere kinderen komen er niet van de grond, en voor hen, het zijn er onnoemelijk veel, moeten wij andere keuzemogelijkheden hebben. Zo simpel is dat. Als een kind niet gedijt in een schoolgebouw is het natuurlijk absurd dat kind te dwingen er te blijven. Wat voor goeds zit daar in? Wie is daarmee gebaat? Niemand, lijkt mij.

In veel andere situaties moedigen we verandering aan. Als je bijvoorbeeld in een rot-relatie zit, beëindig die dan als het uitzichtloos is. We ondersteunen in dat soort situaties mensen een verandering aan te gaan. Als iemand ergens zijn tijd insteekt en we zien dat het niet gaat werken, zeggen we dat een nieuwe poging op een nieuwe manier misschien een optie is. Als iemand vastzit in een baan die niet gelukkig maakt, hopen we dat die persoon kiest voor een nieuwe mogelijkheid. Als mensen op de werkvloer echt niet met elkaar door één deur kunnen zijn we het eens dat zo’n werkrelatie beter kan stoppen.

Maar wanneer wij kinderen door een deur heen duwen en het de opdracht geven daar, in die ruimte achter die voordeur, de komende jaren hun tijd door te brengen en het werkt niet, dan zeggen we dat het aan het kind ligt! Dat er niets mis is met de schoolomgeving maar blijkbaar wel iets met het kind (?)

Schoolverlaten omdat het niet past is gewoon één van de ontelbare stapjes die een mens in zijn leven zet. Big deal! Waarom al die fuss en toestanden er om heen?

Waarom wetten gesmeed die het kind dat niet in een systeem past te degraderen en de ouders op te jagen, voor het gerecht te slepen en hen tot misdadigers te betitelen? Welke mafkees heeft dat bedacht?

Er bestaat NIET één perfecte manier van leren. En er bestaat NIET één perfecte omgeving voor iedereen. School is de voorgeprogrammeerde, door de massa aanvaarde, keuze maar het is niet de enige keuze. Ook al werkt de overheid, die het volk zou dienen te faciliteren in wat het nodig heeft (andere omgevingen voor opgroeiende kinderen bijvoorbeeld), er hard aan om via media en rechtspraak kinderen de toegang tot levengevende omgevingen te ontzeggen!

Schoolverlaten is niet het einde van een leven maar het begin! Stop met het opjagen van mensen, kinderen die voor hen ongezonde omgevingen verlaten en laten we als mensheid, als maatschappij beginnen omgevingen te scheppen voor hen, die hen tot bloei brengen. Laten we alternatieven ondersteunen, dat is gezond! Experimenteren: dat is gezond! En avontuurlijk. Dat past bij kinderen. Let’s do it.

Van de overheid hebben we niets te verwachten. Die wil klaarblijkelijk een eenheidsworstenvolk dat door dezelfde gehaktmolen past.

Laat je inspireren!

 

Advertenties

One thought on “Op school zitten is niet zo belangrijk als je dacht..

  1. Hè hè, eindelijk iemand die het snapt! Ons kind is gediagnosticeerd met een autisme-stoornis, en een beperkt verstandelijk vermogen…. de ene na de andere school leverde problemen op. Na 3 jaar worstelen in voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en steeds perioden van weken, maanden thuis, kwam hij door hulp van onderwijsconsulent op een kleine school waar hij individueel onderwijs kreeg…. en knapte hij weer op dankzij veel praktisch onderwijs en flexibiliteit (en vooral een dosis positiviteit!) Nu volgt hij zeer succesvol een MBO-2 Koks-opleiding, hij werkt 4 dagen en 1 dag p.w. naar school! En hoezo beperkt verstandelijk vermogen? Hij volgt ook autorijlessen en heeft inmiddels zijn theorie-examen (2dekeer) ook al gehaald!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s