Manieren om te leren lezen

DSC00188

Zoveel kinderen zoveel manieren om te leren lezen. Diversiteit is een van de kenmerken van de natuur!

Wij hebben de volgende manier zich zien openbaren bij onze kinderen.

Het alfabet leerden ze spelenderwijs. Vooral de nummerborden van auto’s zijn een belangrijke leertool gebleken. Als eenmaal de letters het brein in zijn gegaan, is het tijden stil rondom lezen. Er is totaal geen interesse. Lessen aanbieden in die periode werkt niet. Zeker niet als dat op een schoolse manier gebeurt. Het is alsof ik aan gras aan het rukken ben omdat ik wil dat het sneller groeit. Het is niet het kind dat weigert of blokkeert; het is het brein dat niet ontvankelijk is.

Wat wel werkt, tijdelijk, is als ik de omgeving helemaal hippeteehop maak. Dus een gezellige tafel, kaarsje aan, kopje thee erbij, samen het werkje bekijken en veel flauwekul trappen over het leerwerk. Het is dan niet het leren waar het kind op reageert maar de gezelligheid. Het brein slikt moeizaam de stof in.

Het korte termijn geheugen slobbert wat kennis naar binnen en het lijkt alsof het dat gapend bereid is een korte tijd vast te houden. Gebeurt er in die tijd niets met de platte kennis die het heeft opgedaan, dan spuugt het de gegevens gewoon weer terug, de ether in. Wil ik dat voorkomen dan moet ik dat geheugen iedere keer weer uit zijn sukkelstand duwen, schoppen om het weer actief te krijgen. Het gehoorzaamt uiteindelijk wel aan mijn oproep maar van harte is het niet. Het gaat allemaal erg, erg moeizaam. En niemand is gelukkig en vervuld op deze manier.

Het vullen van het lange termijn geheugen heeft het klaarblijkelijk nodig dat het korte termijn geheugen overvoerd is en dan de kennis als het ware doorgeeft aan het lange termijn geheugen. Het lange termijn geheugen is veel zorgvuldiger met de aangenomen kennis dan het korte termijn geheugen en bergt het allemaal keurig op in laatjes en potjes. Nu hoef je maar op een belletje te drukken en de kennis wordt door het brein opgehaald en dan kun je er iets mee.

Dit alles gade geslagen hebbende in mijn zoons, liet ik het les geven een tijd volkomen los. En dit geschiedde. De oudste zat op scouting en constateerde dat hij de enige was die niet vloeiend de geschreven opdrachten kon lezen. Binnen twee weken kon hij lezen. Hij oefende zich lek. We namen een abonnement op de Donald Duck. Die werd opgevroten en dat leidde tot het elke week binnenslepen van stapels stripboeken. ‘Die zit op een dag dikke pillen te lezen’, zei Jan. En dat gebeurde. Hij bouwt nu een bibliotheek van dikke pillen die hij allemaal gelezen heeft. Zijn spaargeld gaat in boeken zitten.

De tweede zoon volgde een vergelijkbaar pad van mij gapend aankijken als ik met leesvoer of lesstof aankwam. Hij bladerde wel door stripboeken. Dacht ik. Op een dag kwam ik beneden en zat hij op de bank zijn zusje voor te lezen uit de serie van de Kameleon. Ik was stunned. Tweede zoon leest nu ook graag en uit zichzelf boeken. Spannende jongensboeken natuurlijk. Wedden dat ze op een dag een studie kiezen?

Wat ik ervan geleerd heb is dat het leren lezen op het commando van een buitenstaander, door herhalen, herhalen, herhalen, de geheugens wel vol weet te maken. Alleen het hoofd van het kind lijkt in de actie te zijn, geraakt te worden.

De kwaliteit van het proces is echter volstrekt anders wanneer het kind gaat lezen in reactie op een roep vanuit zijn innerlijk. Niet alleen het kunnen lezen maar het proces van het leren lezen voedt dan het hele wezen, het hele kind. Het beweegt voortgedreven door die roep en handelt vanuit zijn being. Het lezen is dan voedend en levend.

Het lijkt alsof het korte en lange termijn geheugen niet meer los van elkaar werken maar één stromend geheel van opname worden.

Fascinerend!

 

Geef een reactie

