De mind deels ontmanteld

576641_575989162473397_797018583_nIn mijn vorige post schreef ik dat alle energie eruit valt als ik beweeg vanuit de mind. Barry Long noemt dat ‘force’. We bewegen in ieder moment of uit force of vanuit being. Being is liefde. Bewegen we vanuit being dan is dat wat we manifesteren ook liefde. Dit is de enige weg die de mensheid te gaan heeft als we van een gestoorde wereld naar een liefdevolle wereld willen. Zo binnen, zo buiten.

Het werk dat het vraagt, het innerlijke werk, is tijdrovend en erg inspannend. Van buitenaf leven wij een leven waarin dit gezin enorm ontspannen is en een rustig leven leidt. Van binnen is dat bij Jan en mij vaak anders. In ieder moment de mind tackelen is zwaar werk. Programma’s die al ons hele leven draaien gaan zien en ontmantelen vraagt bewustzijn en doorzettingsvermogen. Hoewel we de afgelopen weken eigenlijk niets ‘van betekenis’ hebben gedaan en zelfs te gesloopt zijn om onze moestuin in te zaaien, liggen we in de avond voor gaas van vermoeidheid.

Ik noem een paar mindprogramma’s die de revue passeerden in de afgelopen tijden:

. de angst voor geld die vele lagen kent
. gezien en gehoord willen worden
. willen begrijpen waarom mensen niet op ons afkomen
. allergische reacties op mensen die ons niet meteen verstaan
. de waanzinnig geweldige ideeen mbt de Freeskool (bleek overgenomen door positieve mind)
. woede naar de maatschappij waar geld uitgegeven wordt aan geweld ipv aan onze waanzinnig geweldige Freeskool ideeën
. terughoudendheid te spreken over onze manier van leven

Al deze programma’s in ons zijn in hoog tempo ontmanteld. Aan sommigen wordt nog gewerkt.

Daar waar de mind is overwonnen, stroomt bewustzijn, liefde in. Dit is ervaarbaar in het lichaam. Ik voel me open en stil. Het brein is leeg. Er zijn geen gedachten en als er al eentje opkomt heeft ie de kracht van een zuchtje in plaats van de orkaan die het vroeger was. Er is geen directe impuls meer om op de omgeving te reageren. Er is een tevreden, stil schouwen van binnen naar buiten zonder ook maar iets met die omgeving te willen doen. Daar waar angst heerste komt vertrouwen in. Hoewel er niets meer is dat poogt iets te beschermen of af te schermen voelt het van binnen bijzonder beschermd en dus veilig. Een algeheel welbevinden in een ontspannen lichaam. Er zijn veel momenten van intens genieten en ook dankbaarheid kolkt om de zoveel tijd op om weer plaats te maken voor de stilte.

De neiging om in de actie te gaan naar de wereld toe, wordt vrijwel continu afgehakt. Getorpedeerd. Dit afhakken is pijnloos hoewel het krachtig voelbaar is. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar die brief te schrijven, die begroting te maken, onze visie te noteren. Het is voor mij niet goed te omschrijven wat er gebeurt. Het heeft niets met ‘geen zin’ te maken. Er is wel zin. Maar als ik start is het of iemand de stekker er meteen uittrekt en ik loop ogenblikkelijk leeg. Als een ballon. Wat dan resteert is een zo mogelijk nog oorverdovender stilte. Plus die vermoeidheid.

Er is niets zaligers dan te zitten in een stoel en te kijken. Of op bed te liggen, in een coma te vallen, tien minuten later wakker te worden en nog steeds doodmoe te zijn. En zo tevreden.

Wat is er aan de hand
De mind in mij (en in jou als je dit alles herkent) is voor een groot gedeelte uitgeschakeld. De angsten en de krampen zijn over of vaag aanwezig, het lichaam hervindt haar natuurlijke en oorspronkelijke staat. Waar de mind is gekilled, neemt onze levensenergie automatisch, moeiteloos haar plek in en schept mee aan ons leven. Ik ben bezig de restanten van mijn mind ten grave te dragen. Er is nog veel meer maar ik ben door het kantelpunt heen. Denken maakt steeds meer plaats voor woordeloos zien.

Ik stel me open voor die inkomende kracht. Ik zink in mijn vermoeidheid. Het omarmt me en draagt me. Dit is een hele belangrijke fase.

Alles is in orde. Alles is ok. Deze fase kan niet overgeslagen worden en wil ten volle beleefd worden.

Ik ben hierin niet alleen. Er zijn zoveel mensen die hier doorheen gaan dat ik er bijna een feeststemming van krijg!

We lopen onbekende paden, op weg naar huis.

 

 

 

Geef een reactie

