‘Mam, ik ben zo ziek’

-1

Copy-cat
Fianne heeft een heerlijk vriendinnetje waar ze graag veel en vaak mee speelt. Ik noem het vriendinnetje voor het gemak maar even Anna.

In deze leeftijd leert het brein van kinderen door te kopiëren. Wat een brein oppikt om te kopiëren is pas duidelijk als het zich naar buiten toe openbaart.

Doen alsof
We hebben Fietje opgehaald. In de auto babbelt ze honderduit. Ze zingt en knabbelt aan haar chipje. Als ik de auto parkeer zie ik in de achteruitkijkspiegel een klein meisje als het ware instorten.

Haar gezicht verfrommelt. Ze loopt niet meer maar wankelt bijna en zegt met een droeve blik aan mijn adres: ‘Mama, ik ben zo ziek’. Ik kijk naar haar en zet mijn scanners aan. Geen ziekte te bekennen. Ze sjokt naar huis en ik loop met haar mee, inwendig warm lachend. Wat een product is het toch.

Thuisgekomen eet ze de rest van haar chips, maakt een paar tekeningen, ontketent een ruzie met haar broer en komt nadat dat is uitgewerkt, naast me zitten. ‘Ik ben zo ziek, mama’.

Ik kijk haar aan. Vol. Aanwezig. Ik ben de baarmoeder van het universum. Alles dat leeft is er en wordt gezien.

‘Ben je nou Anna aan het kopiëren?’ vraag ik vrolijk. Ze schiet in de lach. ‘Ja’. Ze lacht verder. Ik schiet ook in de lach om dat heerlijke kind dat zo in haar vuistje zit te lachen. ‘Waarom lach je nou?’

‘Omdat ik het zo grappig vind’.
‘Wat vind je zo grappig?’
‘Dat ik doe alsof ik ziek ben’.
Ze hinnikt verder.
‘En ik vind het ook zo grappig dat jij dat zegt’.
‘Dat ik wat zeg?’
‘Dat je ziet dat ik niet ziek ben’.
‘Hoe bedoel je?’
‘Dat je het doorhebt. Dat vind ik zo grappig’.

Gekke meid.

Ik vraag haar later of haar vriendinnetje ook eigenlijk niet ziek is.
Nee, vriendinnetje is echt wel niet lekker.

‘Het is gewoon zo leuk om te doen’.
‘Wat is leuk om te doen?’
‘Te doen alsof’.

Wat zou er gebeurd zijn als ik was gaan denken dat ze werkelijk ziek is?

 

 

 

 

Geef een reactie

