Schroeien en shredderen van de mind

unnamedKijk, een klein meidje. Een lief, jong klein meidje.

Dat lieve koppie en dat levendige, zachte snuitje… smeltiedersmeltie…

Dat lieve koppie waar ik naar kijk op deze foto is nog betrekkelijk vrij van programma’s. Zo zit er bijvoorbeeld nog geen programma in dat zegt: ‘Om te mogen leven hier moet ik geld verdienen. Om geld te mogen verdienen moet ik een diploma hebben. Om een diploma te hebben moet ik naar school’. Dit soort teksten worden er bij ons liefdeswezens van jongs af aan in geramd en ontregelen de natuurlijke stroom van creativiteit en leven.

Zo ook bij mij. Een eindeloze zee van teksten over van alles, ook over geld. Ik heb er de afgelopen maanden tig voorbij zien komen en ik heb ze allemaal, 1 voor 1, onder ogen moeten zien en ze daarna vermorzeld. Dat is een heel karwei dat met grote zorgvuldigheid moet gebeuren want de gedachten gedragen zich als klimop; je knipt een paar takken af, je draait je om en er zijn er weer een paar terug gegroeid.

Er zijn vele manieren om met de effecten van de losgeslagen mind om te gaan. In ons boek beschrijven we er vele, inclusief de onderwerpen waar de programma’s over draaien. In mijn artikel ‘De liefde van het leven‘ beschrijf ik het wegschroeien van de werking van de mind. Het bewustzijn dat ik ben is dan helemaal om het ellendige gevoel in mijn lichaam heen. Daardoor verdampt de werking en verdwijnt de kramp.

Maar niets werkt altijd. Vandaag moest de shredder er weer aan te pas komen.

hand-paper-shredder-4-lgWat bedoel ik daarmee? Een voorbeeld over hoe om te gaan met teksten rondom geld.

Zolang ik een (uiterlijk) comfortabel leventje leid met een vette bankrekening en ik doe waar ik van houd, is de noodzaak om te schroeien en te shredderen niet zo groot. Wakker worden, de gedachten waarnemen en dieper het contact met de liefde maken, lijken dan eerder een soort boeiend tijdverdrijf. Als je het niet doet, voel je je ook goed.

Als je diepste verlangen is volledig vrij te worden van ieder flintertje op hol geslagen mind, als je de persoonlijkheid, die zich heeft ontwikkeld in de loop der jaren in je brein en die je lichaam doordrenkt, wilt leren onderscheiden van wie je werkelijk bent, dan kan ik je alleen maar vertellen dat wat wij hebben gedaan en wat wij nu aan het doen zijn, uitstekend werkt.

Verlaat de gebaande paden in je leven.

Dan kom je uiteindelijk hier terecht: de hel.

De hel is voor mij dat moment dat ik me afschuwelijk ga voelen. Alles in me loopt vast, ik raak in de stress, onrustig, vind ineens alles te veel, kan de uitgang niet vinden. Ga weg, kinderen en hou op met dat geruzie. Telefoon. Geen zin in. WIE is het? Oh nee, nou ja, geef maar dan..

Shredderen
De mind staat nu volledig aan het roer. Ik ben uitgeschakeld op een klein flintertje bewustzijn na, dat ergens in de hoek nog spartelt. Ik ga shredderen; een vaardigheid, een noodzakelijk stuk gereedschap in de mindopruimkit.

Shredderen is het vastpakken van de teksten die de mind uitkotst en die op de feitelijkheid, de waarheid bekijken. Dit is een uitpluiswerkje omdat aan 1 gedachte vaak een andere zit. Net als bij een spinneweb het aanraken van 1 draad zorgt voor het gaan bewegen van alle draden, werkt het met het uitpluizen van gedachten.

Ik schrijf de teksten die mijn mind zegt daarom allemaal op. En iedere regel pak ik apart op en bekijk en bevoel ik op waarheid. Het is echt noodzakelijk de teksten te ontmantelen van de mind. Dan komt de waarheid vrij. En dat merk je aan het feit dat je dan weer gaat stromen.

Voorbeeld
‘We willen doen waar we van houden maar dat betekent dus dat we geen geld genereren’. Kortom; als we leven zoals we nu doen, gaan we dus ten onder’. Deze heb ik geleerd als kind: ‘Leuk dat je van tekenen houd maar daar verdien je geen droog brood mee’. Dit veroorzaakt enorme angstgolven door het lichaam. Ik word er erg ongelukkig van.

Shredderen betekent de feiten vinden. Ik doe veel dingen waarvan ik hou en daar krijg ik geen geld voor. Dat is een feit. Ik doe ook veel dingen waar ik van hou waar ik geld voor kunnen vragen maar dat doe ik niet. Dat is ook een feit. Zit ik daar misschien fout? Nee, daar sta ik achter. De afgelopen maanden heb ik alleen maar die dingen gedaan waarvan ik hield en het bracht geen geld in het laatje. Dat is een feit. Mijn mind grijpt dit aan om mij te downgraden en maakt ervan dat ik nooit geld zal verdienen met iets waar ik van hou. Ik kan alleen maar geld verdienen door dingen te doen die ik niet leuk vind maar die wel geld opleveren. Zoals trainingen geven of zo. Is dat een feit? Ik sta hierbij stil en voel stil van binnen. Nee, deze zin slaat nergens op. Ik zie dat de mind de dingen verdraait.

Dan zie ik ineens de waarheid.

Ik heb nog nooit geprobeerd geld te genereren met te doen waar ik van hou.

Ik WEET niet of ik geld kan verdienen met te doen waar ik van hou want dat heb ik nog nooit ervaren. Ik heb het nog nooit gedaan! Het is me onbekend! Dit is de waarheid in dit moment.

Nu ik dat zie verschrompelt de oude overtuiging. De shredder doet zijn werk. Daarvoor in de plaats komt nieuwe, frisse energie die mijn lichaam voedt. Ik krijg iets avontuurlijks in me. Ik heb er zin in dit alles aan te gaan en te leven.

Ik ben weer thuis. Ik ben weer op mijn stroom. Zalig.

Dusse… last van geklets van je hoofd? Shredderen!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

