Negatief zijn versus negativiteit zien

DSC00103Ik krijg wel eens de vraag of wij hier thuis niet erg negatief zijn? Dat komt bijvoorbeeld omdat we in ons boek (een klein deel) van de negativiteit die we zien in de wereld, hebben beschreven. Kijk je naar de mooi gekleurde blokjes op de foto of de donkere?

‘Want waar je je aandacht op richt groeit’ is een gevleugelde uitspraak die ik vaak te horen krijg. Hetgeen impliceert dat het beter is weg te kijken van wat er gebeurt dan het vol in het smoel te kijken. Ik kijk dus naar de hele foto en moffel niets weg. Ik kijk de werkelijkheid in het gezicht.

Naar onze inzichten is het van cruciaal belang te zien in wat voor wereld jij en je kinderen leven om bewuste keuzes te kunnen maken. Waarom? Omdat het niet zien van waar je bent het lastig maakt wezenlijke keuzes te maken die goed zijn voor jezelf en voor het geheel.

Zo hadden wij zelf heel lang het idee dat allerlei problemen op ons eigen conto geschreven moesten worden. Toen ik vroeger tegen de muren opvloog omdat ik met mijn kinderen thuis zat en nergens echt terecht kon, dacht ik dat het aan mij lag. Ontzettend veel vrouwen denken dat nog steeds. Maar wij individuen zijn niet verantwoordelijk voor de collectieve structuren die ons gevangen houden. Als we tot op het bot de mechanismen van die structuren onder ogen zien, en dat vraagt doorzettingsvermogen en moed, dan ontstaat er rust en ruimte om te gaan bewegen in het eigen leven. Dan is er ruimte om stapje voor stapje verandering te brengen die op de lange termijn invloed kan hebben op het geheel, als iedereen dit zou doen.

De meeste mensen hebben echter geen tijd, geen zin of geen besef van de wereld waarin ze leven. Als zij vanuit die positie naar ons kijken komt de mind met dat bericht: ‘Wat zijn jullie negatief’.

Ik snap dat wel. Ik meld nog wel eens hier en daar nare dingen uit de wereld. Dan kan het lijken of ik me daar drukker over maak dan over het bewerkstelligen van wezenlijke veranderingen. Dit is geenszins het geval. Het werken aan liefde vrijmaken en concreet in de wereld brengen en het berichten over werelds leed ligt in een verhouding van zeg 100 op 1.

Ik ben ook niet meer negatief over de negativiteit. Ik word er niet meer emotioneel van. Ik kan diep in rust blijven en de gruwelen onder ogen zien. Ik voel pijn in mijn hart, dat wel. Als ik dat niet meer voel ben ik afgestompt aan het raken, hetgeen ik negatief vind. Er is dan een stromend verdriet. Ik zie de negativiteit maar word er niet meer door meegesleurd. Ik ben niet meer bang of woedend, hetgeen ik ook als een (begrijpelijke maar) negatieve reactie op negativiteit zie.

Negativiteit zien is iets anders dan negatief zijn.

Om negativiteit onder ogen te (kunnen) zien is het belangrijk dat je niet meer negatief bent.

 

 

 

2 thoughts on “Negatief zijn versus negativiteit zien

Geef een reactie

