De mind is als klimop

unnamedEn zo zijn we druk aan het scheppen in ons leven en het is heerlijk. Scheppen vanuit being. Hetgeen er iets anders aan toe gaat dan scheppen vanuit de mind. Het is wel even wennen, kan ik zeggen. Maar het voelt wezenlijk en krachtig. En het is de enige weg nog voor mij. Omdat dit is hoe liefdeswezens op aarde scheppen. Ik zal later meer vertellen over hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Gisteren was ik bij een thuisonderwijsbijeenkomst. Het was prachtig weer, goed gezelschap, lekkere versnaperingen, kinderen heerlijk aan het spelen. Ik wandelde over het terrein en kwam bomen tegen. Grote bomen! Zoals deze.

En ineens realiseerde ik mij hoeveel het innerlijk werk dat ik doe inmiddels op heeft geleverd. Door naar deze boom te kijken werd ik me daarvan bewust.

Klimop is een extreem sterke plantensoort. Als het eenmaal groeit is het bijna niet meer tegen te houden. Wij hadden lang geleden klimop in de tuin. Het groeide tegen de muur. Ik knipte het ontzettend vaak bij. De klimop vocht dan terug door een witte stof af te scheiden, een soort fijn poeder, dat in mijn luchtwegen terecht kwam. Ik moest er altijd van hoesten terwijl ik onverbiddelijk doorknipte. De klimop op deze boom deed me aan de losgeslagen mind denken. Het overwoekert being, groeit sneller en is bijna niet in te dammen als je niet verdomd goed weet hoe het werkt en hoe het te snoeien. Uiteindelijk is er maar 1 oplossing voor klimop en ook voor tomeloze gedachtenproduktie van de mind. Niet steeds een paar blaadjes afknippen. Dan blijf je bezig. Je draait je om en er is weer een nieuw blad aangegroeid.

unnamedAls je van de klimop af wilt, moet je de klimop bij de wortels aanpakken. Zo is het ook met de mind. De mind moet onder beheer komen van de liefde. Het moet zwijgen, stil zijn tot wij, liefde het oproepen in actie te komen om een taak voor ons uit te voeren. Als die taak is volbracht, dient het vermogen tot denken terug te keren in rust. Zoals een been moet stoppen met lopen of rennen als wij gaan zitten. Het kan niet zo zijn dat het been op eigen initiatief gewoon door blijft bewegen en er op eigen houtje van door gaat. Zo is het ook met onze mind; het moet doen wat het moet doen en ook niet meer dan dat.

Ieder onderwerp dat in de laatste weken voorbij kwam waar de mind haar tentakels in mijn brein had geslagen, heb ik bij de wortels afgekapt. Er kunnen op die onderwerpen geen oude gedachten meer voorbij komen, noch kunnen er nieuwe overtuigingen meer groeien. De waarheid is in die onderwerpen blootgelegd en als dat is gebeurd kan de mind er niet meer bij.

De rijkswegen aan verbindingen in mijn hersens waar de oude overtuigingen overheen suisden zijn omgelegd naar rijkswegen waar de waarheid nu wordt getransporteerd.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

