Geschiedenisles

DSCF3158 kopieManieren van leren
Wij kiezen als ouders van onze geliefde kinderen voor een omgeving voor ons kind waar het ervaringsgericht kan leren. Ervaringsgericht leren is iets wezenlijk anders dan het leren dat ons sinds de vorige eeuw wordt voorgespiegeld als enige juiste; het semantische leren.

Semantisch leren
Bij de gedwongen schoolgang welke de overheid aan ons oplegt middels de leerplichtwet wordt ieder kind geforceerd semantisch te leren. Moeilijk woord. Semantisch leren is het eenzijdig overdragen van uitsluitend informatie van de ene persoon naar de andere. Er is bij deze vorm van leren meestal geen sprake van een relatie tussen de twee personen. Alleen de  linker hersenhelft wordt aangesproken. De rechterhelft (creativiteit, scheppingskracht etc) wordt niet geactiveerd en omdat de natuur efficiënt werkt wordt dit deel dus op non actief gesteld.

Ervaringsgericht leren
Wij werken ervaringsgericht met de kinderen. Dit is een moderne manier van leren die het hele brein betrekt en niet alleen het kleine cognitieve deel wat geactiveerd wordt bij het leren zoals we dat op school zien. Informatie opnemen terwijl alle zintuigen van het kind erbij betrokken zijn is voor ons van fundamenteel belang omdat er veel meer neuronen bij elkaar komen en het kind en zijn lichaam volledig opgroeien. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat deze manier van leren en leven op de korte termijn ‘achterstanden’ kan opleveren maar op de langere termijn zorgt voor superieure resultaten op sociaal emotioneel en academisch vlak. Schoolgang levert de maatschappij met name studenten op en werknemers. Deze manier levert ondernemers op.

Hoewel neurologen uit binnen- en buitenland, gespecialiseerd in leren en het kinderbrein, dit al jaren verkondigen en ook de nederlandse overheid hiervan op de hoogte stellen, negeert de overheid deze wetenschap en kennis met als gevolg dat de bevolking ook nog steeds leeft in het ouderwetse en achterhaalde paradigma dat kinderen op school krijgen wat ze nodig hebben. In andere landen is men veel verder hiermee. In dit land lopen we hopeloos achter. Onze maatschappij is totaal veranderd maar ons schoolsysteem is nog van begin 1900.

Onze visie op leren is dus geenszins onzorgvuldig of nalatig maar zeer goed doordacht, wel overwogen en wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Recept voor optimale geschiedenisles
Men neme een familielid met wie het kind een intense relatie heeft (liefde als voorwaarde voor leren). Men rijdt dat kind regelmatig naar dat familielid toe, die levende geschiedenisles geeft.

DSCF3188 kopie

Leren door liefde. Liefde voor je opa. Zijn verhalen. Zijn stem. Zijn being. Samenzijn met hem. Hem voelen. Hem ruiken. Elkaar liefhebben. Van elkaar genieten. En in zijn verleden duiken. Luisteren naar de verhalen. Naar vroegere tijden die werkelijk geleefd en doorleefd zijn.

DSCF3189 kopie

Kijk die ogen.. dat contact..

DSCF3171 kopieEens even denken.. hoe was het ook weer..

DSCF3154 kopie

Ja, kijk maar eens goed. As je goed kijkt kun je de letters op het vliegtuig zien

DSCF3177 kopie

Ja, hahaha, dat had die piloot niet verwacht, dat hij zijn kist in het weiland zou zien zakken

DSCF3193 kopieDeze hoed is van de luchtmacht maar ja, zitten wel wat motten in

DSCF3159 kopie

Wat heb ik een leuke opa

DSCF3158 kopie‘Ja, dat waren wel even andere tijden dan nu, Jesse’.

Leren door liefde vormt een kind in al zijn facetten. Voor minder doen we het niet.

Het leven een dansfeest!

Blijf de liefde trouw

Wijk nooit

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s