Het verveelprogramma

DSC00188Er vallen knikkers op de grond. Ik hoef niet eens op te kijken om te weten wat er is.

Hij verveelt zich. Stierlijk. Het vervelen van Tygo komt de laatste tijd wat vaker voor. Hij schiet dan in zijn hoofd en raakt het contact met zijn hart kwijt. Ik besluit dat ik hem daar de komende tijd wat zwaarder op ga begeleiden zodat hij alle ins en outs van de werking van zijn brein op dit onderwerp leert kennen en ervaren. Vandaag stap 1.

‘Ik ga je helpen met dat vervelen, Tygo. Je schiet er de laatste tijd vrij snel in, he?’ Hij knikt knorrig. ‘Goed, pak maar eens pen en papier. En schrijf op: alle zinnen die je hoofd maakt’.

Hij begint ijverig te schrijven. Zijn energie is eigenlijk al veranderd maar ik zwijg.

‘Ik weet niet wat ik moet doen’.
‘Ik vind het hier saai’.
‘Ik wil naar mijn vrienden’.
‘Wat moet ik doen?’
‘Kunnen mijn vrienden niet hier naartoe?’
‘Mag ik film kijken?’
‘Ik verveel me, ik verveel me, ik verveel me’.
‘Mag ik chocolade?’
‘Mag ik…? Mag ik…? Mag ik….? Mag ik….?’

Hij zegt dat hij ook op gaat schrijven wat hij gaat doen als hij dit alles denkt.
‘Fianne pesten’
‘Nog vaker zeggen: ‘Ik verveel me'”.

Ik vraag hoe het nu in zijn lijf is. Beter maar nog niet helemaal goed. ‘Hoe komt het dat je je verveelt, Tygo?’
Omdat hij echt niet weet wat hij moet doen.
En waarom weet je niet wat je moet doen? Is er niets te doen?
Dat is hij vergeten. Er is niets te doen.

‘Hier heb je nog een papier. Schrijf eens alles op wat je allemaal heerlijk vindt om te doen’.

Hij schrijft en schrijft en schrijft en komt weer bij me met het vel papier. Hij leest alles op en begint onderwijl te lachen.. ‘Ik vind ontzettend veel dingen fijn om te doen’, zegt hij.

Hoe het nu in zijn lichaam is, vraag ik. ‘Fijn, warm’, zegt hij. ‘Hoe kan dat dan? Hoe komt dat?’

‘Ik was vergeten hoeveel dingen ik leuk vind om te doen’. En dan gaat hij aan de gang, met Fianne, in plezier.

Ik ga aan het werk. Tijdens de lunch zeg ik: ‘We zijn er nog niet, he Tygo. Het verveelprograamma is nog niet helemaal doorbroken’. Hij zegt dat hij het weet maar nu geen zin heeft er naar te kijken. Hij heeft het te druk met spelen.

 

 

 

 

Geef een reactie

