Enthousiasme doet de hersens vlammen

fiMijn dochtertje is, net als haar moeder, gek van schrijven. Ze krijgt dus vaak les de laatste tijd en geniet daar met volle teugen van. Het is dan ook alleen maar dolle, dolle pret. En ik zal u zeggen; het is niet het schrijven dat hier essentieel van belang is voor haar ontwikkeling maar haar enthousiasme.

Lang leve het wetenschappelijk onderzoek dat aantoont wat wij allemaal allang vanuit ons mens zijn weten: het is het enthousiasme, de passie die de motor is voor, ja voor wat eigenlijk? Andre Stern vertelt het ons. Hij werkt samen met dr. Gerald Huther. Dr. Gerald Huther is neurologisch hoofd van een psychiatrische kliniek in Duitsland die belangrijke werken schreef als: ‘The compassionate brain”.

Het is in onze maatschappij nog steeds een algemeen aanvaard idee (mind) dat er twee soorten mensen zijn: intelligente mensen en niet zo intelligente mensen. Dat zou genetisch bepaald zijn. Nu zijn er wetenschappers die ‘ontdekten’ dat dit niet waar is. Wat men ontdekte is dat onze hersenen groeien als we ze intensief gebruiken. Men bestudeerde dit fenomeen en zag dat de centra in de hersenen van kinderen van 15 jaar die de duimen regelen bijzonder waren ontwikkeld door het intensieve gebruik van het versturen van berichten via mobiele telefoons.

Aha, dacht men. Het brein is een spier! Als we het maar flink trainen, wordt het sterker. Dus men ontwikkelde programma’s die het brein als een spier moesten gaan ontwikkelen. Sudoku bij het ontbijt, het aanleren van verschillende talen in de kleuterschool etc. Het werd een complete ramp. Men stond voor een raadsel. Hoe kan het dat de centra van de hersenen die de duimen aansturen wel groeien en die voor taal en wiskunde niet, als dat in overvloed wordt aangeboden? Het antwoord is buitengewoon simpel.

 Onze hersens groeien alleen als wij ze met enthousiasme gebruiken

Enthousiasme is de motor van ons brein

Enthousiasme geeft ons vleugels

Als je beweegt vanuit enthousiasme is leren geen onderwerp van gesprek. Je gaat, je leeft, je leert en alles is heerlijk. Alles is een geheel! Je leert zonder dat je dat zelf in de gaten hebt.

Enthousiasme heeft een secundair gevolg: competentie. Als je van iets houdt, dan word je er automatisch goed in. En als je ergens automatisch goed in bent word je er automatisch succesvol in. Want succes betekent dat jij iets hebt dat anderen nodig hebben.

In onze maatschappij is er een vals idee ontstaan dat je om succes te hebben alles moet offeren. Om te beginnen je jeugd! Om te beginnen je natuurlijke behoefte om te spelen, je natuurlijke staat van zijn om vervuld te zijn met enthousiasme en nieuwsgierigheid. Dit is een volstrekte verkeerde voorstelling van zaken!

Een ander vals idee dat door velen klakkeloos wordt aanvaard is dat je bepaalde cognitieve zaken alleen maar op school en in een bepaalde leeftijd kunt leren. Lezen, rekenen en schrijven moet je vanuit dit idee leren vanaf de kleuterschool. En nog liever: eerder. Want als je dat niet kunt als je 10 of 11 bent, dan leer je het nooit meer!

Dan heb je een a c h t e r s t a n d. En dat is heel e r g. Vooral erg z o r g e l i j k. En voor sommige instanties reden om ‘een onderbuikgevoel’ te krijgen waaruit dan weer ‘ernstige zorgen’ voortkomen.

De waarheid is, de werkelijkheid is, dat je dat leert wanneer jij er aan toe bent. En wanneer ben jij ergens aan toe? Wanneer het relevant voor je is. Het leren zelf is overigens volkomen gelijk of je nu 8 bent of 85. Er is dus geen enkele reden een kind te dwingen iets te leren wat volkomen zinloos is voor dat kind. Omdat de aangeboden zaken in zijn leven op dat moment geen enkele functie hebben, en daarom niet bijdragen aan zijn innerlijke ontwikkeling. Het past niet meer in deze tijd het kind voor te liegen dat wanneer hij het nu niet leert, hij het nooit leert. Kinderen leren wanneer zij er aan toe zijn.

Door kinderen informatie door de strot te duwen, die zij cognitief moeten innemen en opslaan, schep je kinderen die negatief over zichzelf gaan denken. ‘Ik kan het niet’. En omdat het kind het niet kan vindt de omgeving dat het kind het moet leren, extra lessen moet nemen, dat er iets mis is met het kind en dat het kind zich moet inspannen. Zo creëer je een maatschappij waar mensen gericht raken op wat zij niet kunnen in plaats van op wat zij wel kunnen. Het wordt een obsessie als je iets niet kunt. ‘Waar ben ik niet goed in? En wat moet ik doen om beter te worden in waar ik niet goed in ben?’

Wat normaal en gezond is is te kijken naar: ‘Waar ben ik goed in?’

En de onderliggende oceaan aan mogelijkheden is: ‘Wie ben ik?’ Want uit dat weten wie je werkelijk bent, ontspruit alle liefde, alle succes, alle heerlijke ervaringen.

Het leven is een dansfeest! En leven vanuit je eigen enthousiasme, je eigen passie, is je geboorterecht.

Als je enthousiasme voelt leef je wie je werkelijk bent

FischrijftEnthousiasme is passie is liefde is leven

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s