Het verveelprogramma editie twee

TygoEen mindprogramma is zelden in 1 keer ontmanteld. Soms wel, maar meestal niet. Dus dat ik weer met het verveelprogramma van de kleine man zou moeten dealen stond vast.

Het slechte nieuws is dat wanneer een mindprogramma actief is, we ons naar tot en met afgrijselijk voelen. Als een negatief mindprogramma actief is bevinden we ons ergens in die bandbreedte: van ‘niet zo lekker voelen’ tot en met ‘afgrijselijk voelen’. (Er zijn ook talloze positieve mindprogramma’s die ons onder allerhande emoties als opwinding, geilheid, verwachtingsvol zijn etc begraven en die zijn nog verraderlijker maar dat is voer voor een andere post).

Het goede nieuws is wanneer een mindprogramma actief is, dat het enige moment is dat we het kunnen waarnemen en daarom het enige moment is dat we het kunnen tackelen. Het schuift als het ware vanuit de coulissen het toneel op. En alleen dan kunnen we het ontmantelen.

Het voelt naar maar het is eveneens het moment om te gassen en jezelf te bevrijden.

Ik zag mijn kleine heerlijkheid op de bank zitten en daar kletterden de knikkers weer op de grond. Ik ging naar hem toe. ‘Laat me raden. Je verveelt je’. Eh, ja.

‘Kom ik lekker bij je zitten en kijken we en voelen we wat er gaande is in jou’. Dat deden we. Hij nestelde zich lekker tegen me aan. Fysieke veiligheid gaat voor alles bij het werken aan de mindblur bij kinderen. ‘Hoe is het in je lijf nu?’

Hij haalde zijn schouders op. ‘Niet zo fijn’. Ik vroeg hem er iets meer over te vertellen. ‘Weet niet’. De op hol geslagen mind in mensen heeft natuurlijk geen zin om mee te werken. Die werkt liever tegen en blijft graag zitten waar ie zit. ‘Goed, ik heb een voorstel. Ik wil aan het werk en heb nu het geduld niet om diep hierop in te gaan. Ik vind het wel een goed idee als je eens zelf actie onderneemt om weer met je aandacht in je lichaam te komen’. Schouders weer omhoog. ‘Wat moet ik dan doen?’ Hij was zo overgenomen dat hij me niet eens gehoord had. Ik zei dat hij dat wist, dat Tygo dat weet. ‘Met mijn aandacht mijn lichaam in’. Yep. Het was een tijdje stil. Ik zat een beetje naar hem te kijken, hij keek naar buiten met de typerende duffe mindblurblik.

Nou, gezien het energieniveau in zijn lichaam ging hij daar niet op eigen kracht uitkomen. Er kwam een idee in me op. Ideeën die vanuit het lichaam komen volg ik altijd op. Die zijn altijd juist. ‘Ik geef je een oefening. Ik ga je lichaam in beweging brengen en het enige, maar dan ook enige dat jij hoeft te doen is met je aandacht in die beweging te gaan. Dus helemaal vol erin en voelen en kijken hoe je lichaam beweegt’. Hij kwam al een beetje meer zijn ogen in. ‘Ok’.

‘Nou, ga dan maar je skates aantrekken, dan krijg je daarna een opdracht’. Hij holde weg. Toen hij voor me op de grond zittend zijn skates aantrok was voelbaar dat zijn energie al veranderd was. Tygo was weer terug geklommen aan boord. Als Tygo thuis is, heeft de mind geen schijn van kans. Hij ging staan en keek me aan.

‘Nu ga je de lege flessen wegbrengen. Je houdt de tas met flessen in 1 hand, je skate naar de glasbak en je gaat helemaal voelen hoe dat is, met een tas in je hand te skaten. Ondertussen kijk je of je kunt voelen welke temperatuur het buiten is, luister je naar de geluiden om je heen. Kijk maar of je kunt gaan genieten van er gewoon maar te zijn en te skaten en glas weg te gooien en alles wat er nog meer te voelen is’. Hij vond het leuk.

Daar ging hij.

Wat wordt hij al groot. Ik zie hem nog voor me als hummel van twee, scharrelend en zo schitterend. Hij is nog steeds schitterend. Dat zal nooit en nooit veranderen. Ik zal er alles aan doen hem hem te helpen met de mindprogamma’s. Dat hij ze kan gaan zien en er zelf adequaat mee om kan gaan zodat ze zijn leven, zijn energie niet volledig overnemen. Dat hij altijd in contact zal blijven met de vreugde van het bestaan, met wie hij is, hetgeen zijn geboorterecht is.

Hij kwam na een tijdje terug. Ik hoefde niets meer te zeggen. Hij ook niet. Hij had zijn lichaam weer tot in elke cel in bezit genomen, was weer helemaal in zijn senses en dus thuis. Zijn ogen straalden weer, zijn wangen rood van het skaten, zijn stem weer vol en krachtig. ‘Ik heb ontdekt doe ik de flessen zo in de container kan gooien dat ze breken tegen die stokken in de container.’

Zijn armen om me heen. De mijne om hem heen. Wie had toch kunnen bedenken dat leven op deze aardbol deze extra inspanning nodig zou hebben om te kunnen blijven stromen zoals we bedoeld zijn.

Het leven is een dansfeest en alles dat dat verstoren wil moeten we opruimen.

Vervelen is een typische overname door de op hol geslagen mind. Vervelen is geen wezenlijk onderdeel van onze being, van wie we zijn. Het is wezensvreemd. Onnatuurlijk en uiterst naar voor ons lichaam. Ongezond. Het is emotioneel roken, zal ik maar zeggen. Het vervuilt het lichaam.

Ik heb er dan ook niets mee als we kinderen daaraan overleveren. Uitleveren. Ik geloof ook niet dat vervelen een voorteken is van een op handen zijnde creatieve explosie. Of van een nieuwe fase. Ik hoor mensen dat wel eens zeggen maar het is niet mijn ervaring. Ik herken het ook niet in volwassenen en kinderen om mij heen. Een kind dat zich verveelt is een kind in nood. Een kind dat geen contact meer heeft met zijn hart, met zijn liefde, met zijn wezen. En dan moeten wij als ouders er zijn, en handelen.

Hetgeen betekent het kind te helpen uit de lage energie te komen en het kind door eindeloze herhaling in zijn eigen ervaring, tonen hoe het werkt met de mind en being waardoor het kind langzaam maar zeker bewust wordt hoe hij zichzelf kan helpen als dergelijke situaties ontstaan. Dat is een kind helpen vrij te zijn. Vrij zijn en wezenlijk jezelf zijn. Los van de omstandigheden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

