Het verveelprogramma editie vier

unnamedHet leven hoort een dansfeest te zijn maar ja… als je een verveelprogramma hebt draaien is dat soms lastig te ervaren. Vervelen en gelukkig jezelf zijn gaan nu eenmaal niet samen. Je bent of jezelf, of je draait onder de non-sense van een op eigen houtje programma’s bouwende mind. Vervelen is zo’n programma dat het leven verziekt.

Tygo komt naar beneden en ik zie in 1 oogopslag dat zijn levensenergie ver beneden peil is. Omdat wij het extreem belangrijk vinden dat alles wat de kinderen leren, in hun eigen ervaring moet zijn waar het bewust wordt gemaakt, laat ik hem  er een tijdje in zitten. Zo’n tien minuten. Dan ga ik naast hem zitten.

Hoe is het in je lijf, Tygo’, vraag ik. Mwah, niet echt. ‘Wat bedoel je met ‘niet echt’?’

Gewoon. Wat gewoon. Hij verveelt zich. Ja, dat is te zien.. ‘En wat nu?’ Geen idee.
‘Hoe komt het eigenlijk dat je je meteen na het opstaan verveelt?’ Geen idee. Mijn hemel. Wat een dikke stroopenergie. Dan maar weer het trappetje aflopen.

1. Kan er iets in beweging gebracht worden in de energie? Neuh..

2. Kan er iets in beweging gebracht worden door te handelen? Nope.

3. Zijn er teksten die de oorzaak zijn van de negatieve staat van zijn die bekeken moeten worden?

Duidelijk dat ik aan moet gaan vliegen vanuit puntje drie. ‘Wat waren je eerste gedachten, Tygo, nadat je wakker werd?’

Dat hij naar een vriend wilde maar dat kon niet. En dat ie daarom echt niet wist wat hij hier vandaag nog moest doen. Er IS hier niets te doen.

‘Ok’, zei ik. ‘Kijk eens in je lichaam wat deze teksten doen met je energie, met je liefde?’ Hij zweeg, trok zijn knieën onder zich en sloeg zijn armen er om heen. ‘Oh, dat voelt meteen leeg, zeg’.

Ik knikte. ‘Is het mogelijk, Tygo.. Kan het bestaan dat een brein deze teksten denkt en dat het lichaam dan huppelend de dag ingaat?’ Hij voelde. ‘Nee, dat kon echt niet. ‘Dus hoe komt het nu echt dat je je verveelt?’

Ja, door zijn gedachten. Hij zag het. Zijn energie krabbelde al omhoog. ‘Het gaat zo snel, mam. Ik heb het steeds niet door. Ik denk dan echt als ik beneden ben en in de stoel ga zitten dat hier alles saai is. Ik vind niets leuk meer. Echt niets. Ook niet de dingen die ik normaal fijn vind om te doen. Alles is dan leeg en stom en saai. En dan denk ik toch dat het door hier komt.’

Ja, zo werkt dat.. ‘En hoe voel je je dan naar ‘hier’?’ Ja, hier, dit huis, dit leven, alles en iedereen was dan ineens duf en stom en saai.

Dus wat is de echte oorzaak van verveling?

De gedachten. ‘En wat ga je nu doen? Wat ga je er aan doen?’
Hij herinnerde zich de keren dat hij gewoon iets was gaan doen.. en dat hij er tot zijn verrassing achter kwam dat het niet uitmaakte wat het was wat hij deed… als hij het maar met aandacht deed.. Als hij het met aandacht deed dat dan alles fijn was, zelfs die keer dat ik hem de wasbakken liet schoon schrobben.Tygo stond op en ging naar boven. Hij kwam beneden met zijn armen vol tekenspullen en ging aan de slag. Het leven een dansfeest..

 

Geef een reactie

