Kannie tegen mijn verlies!

fiIk ben met de kleine meid boodschappen aan het doen. ‘Zullen we doen wie het eerste in de winkel is, mama?’ We stormen de winkel in. Zij wint.

‘Zullen we doen wie het eerst bij de auto is, mama?’ We sjezen naar de auto. Zij wint. ‘Wie het eerst op de stoel in de gordel zit’. Ik win. De kleine meid ontploft.

Het is niet eerlijk en ze kan er niet tegen en waarom deed ik dat nou en meer van dat soort onredelijk gekrijs.

Dit is geen wezenlijke uiting van being. Dit is klinkklare mindblur. Dat betekent dat mijn kind nu onder beheer van het ongeluk draait, haar lichaam in de stress en zij niet in staat er zelf uit te komen. Een kind in nood.

Ik pak dus haar hand en dwing haar tot kalmte door haar aan te sturen terug te keren met haar aandacht in haar lichaam. ‘Kijk me aan en adem eens een paar keer flink uit’. Uitademen met kracht en aandacht ontspant het lichaam meteen. Als ze wat gekalmeerd is zeg ik haar dat dit iets is waar we wat aan moeten doen.

Spelletjes die om verliezen en winnen gaan, veroorzaken, als we er niets aan doen, stress in het brein van een onervaren kind. Sommige kinderen hebben er van nature geen last van maar mijn kind wel. Het is dus het brein dat op tilt slaat en het kind overneemt. Daarom help ik het kind het eigen brein onder beheer te nemen en meester te blijven over het eigen lichaam en dus over de situatie. Dit is volgens mij de enige weg om een kind te helpen, tenzij je denkt dat het kind het brein is. Als je denkt dat het kind hetzelfde is als de worsten in het hoofd van het kind zul je ingaan op de emoties en het kind bijvoorbeeld gaan troosten. ‘Ik snap dat je boos bent want verliezen is ook naar’, is een uitdrukking hiervan.

Ik zeg: het kind is de liefdesenergie in dat lichaam. Het kind is niet een orgaan van dat lichaam. Het kind is dus niet het brein. Het brein moet ten dienste staan van de liefdesenergie, van het kind. Als het brein het kind overneemt is hulp nodig. Het heeft me vaak verwonderd dat veel mensen de boeken van Tolle lezen maar vervolgens in de val van de mind trappen dat zegt: ‘Kijk daar!’
Leuk filmpje hierover van Eckart Tolle: ‘The mind is like a little child’.
Dus we kijken naar de mind. Naar de werking ervan. We kijken niet naar waar de mind wil dat we naar kijken.

In de avond neem ik de kinderen mee naar buiten. Ze rennen en dartelen over straat. Hoe kan ik haar helpen met dit onderwerp.. Ik loop tevreden achter het stel aan. Dan roep ik ze bij me.

‘Fi, weet je nog dat je zei dat je niet tegen je verlies kon? We gaan daarmee aan het werk. We gaan zorgen dat je vrij bent om spelletjes te spelen, ook als je verliest. Zie je daar dat gele bord? Daar gaan jullie naartoe rennen. Wie het eerst er is. Maar eerst wil ik graag dat je naar Tygo kijkt en naar jezelf. Als het om rennen gaat, wie is er dan sneller?’

Ja, Tygo natuurlijk. Want hij is groter en sterker. Heeft langere benen. ‘En ik maak grotere stappen’. Ze vergelijken de stappen met elkaar. ‘Dus ik ga verliezen’, zegt ze vrolijk. ‘Ja, jij gaat verliezen. En is dat erg?’ Nee, dat vindt ze niet erg. Hij is tenslotte veel groter. En daar gaan ze. Tygo wint. Ze komen met rode wangen terug rennen. Nog een keer. En nog een keer. ‘Rennen is fijn’, zegt ze als ze even stopt met draven. En weg is ze weer. Zo gaan we door het centrum. Ze springen op banken. Klimmen op paaltjes en steeds kijken ze wie er wint. Zij wint ook vaak. Maar het doet er niet meer toe.

De mind heeft zijn plek gekregen die het moet hebben: dienstbaar zijn en onder geen beding het levensgeluk verpieterend.

Het is een iets andere manier van benaderen, dat wel.

Thuis gekomen spelen ze nog een bordspel. Het programma lijkt definitief doorbroken te zijn. De toekomst zal het uitwijzen of er nog meer aandacht nodig is.

Geef een reactie

