Tegenslag? Ontwikkel je winnaarsmentaliteit!

DSCF4624 kopieIk kreeg het bericht binnen dat de samenwerking die ik meende te hebben, ten einde kwam nog voordat die goed en wel op de rails stond.

Tegenslag.

Ineens sta ik er alleen voor.

Op de foto zie je mijn kleine meidje. Mijn lieve, kleine meisje. Wat zou ik haar zeggen als haar plastic badje lek zou slaan? Als haar lievelingsjurkje een forse winkelhaak vertoonde? Als haar favoriete pop onvindbaar bleek en het verjaardagspartijtje waar ze zich op verheugde in het water zou vallen?

Ik zou haar zeggen, en dat zeg ik in de dagelijkse praktijk ook.. ‘Voel maar in je lijf wat er gebeurt’. En daarna vertel ik haar dat alles in het leven dat je kunt voelen, ruiken, proeven, horen en zien, op een dag verdwijnt uit je leven. Alles. Echt alles.

Het komt je leven in, je geniet ervan en het gaat je leven uit. ‘Jij ook, mama?’, vroeg de kleine meid. ‘Ja, ik ook. Alles. Alles dat verandert. Alles dat verandert is niet wie we zijn maar dat is wel erg ingewikkeld voor zo’n kleine meid. Dus dat heb ik niet gezegd.

‘Waar het om gaat is dat wat je in je leven krijgt, dat dat komt om van te genieten en te leren. Als je dat kan en doet, verdwijnt het weer en dan komt er iets anders waarvan je kunt genieten en leren. Er komt dan altijd iets nieuws. Altijd. Zo gaat dat. Dus zeg ‘hallo’ tegen wat er binnenkomt en zwaai het uit als het weer gaat. Want het gaat. Vroeg of laat. En dat is niet erg als je het laat gaan. Als je het laat gaan, komt er echt iets nieuws. Mensen, dingen, alles’.

En ik vertel haar van de handen. De open handen en de gesloten handen. ‘Wat gebeurt er als je met je hand een schep zand van het strand opschept en je knijpt je vingers samen om het zand te behouden, te bewaren?’ Dan stroomt het langs je vingers weg. ‘En wat gebeurt er als je je handen openhoudt, in vertrouwen?’ Dan stroomt het niet weg maar blijft het liggen. Ja, dan blijft het liggen. Langer liggen. Want uiteindelijk blaast de wind ook het zand uit de open hand weg. Zo gaat dat in het leven. En weet je wat? Weet je wat zo prachtig is aan het leven, naast dat het altijd verandert en je altijd trakteert op nieuwe dingen? Dat, wanneer je wat je kreeg in vreugde laat gaan, er altijd altijd altijd iets mooiers voor in de plaats komt.’

Terwijl ik dit aan haar vertel loopt Jesse langs. ‘Ja, dat is echt waar, Fianne. Dat maak ik ook altijd mee’.

En hij maakt het mee omdat hij hierin een is met zijn stroom, zijn stroom die de stroom van het leven is. Het leven verandert altijd. Alleen de mind heeft daar problemen mee. Die wil vastgrijpen, vasthouden, klemmen en remmen.

Nu sta ik ervoor. Ik laat meteen mijn ideeen en verwachtingen los. Geen samenwerking. Ok. Ik heb een dag de tijd nodig om mezelf van binnen te herpakken. Ik denk er niet over. Ik pas alles maar dan ook alles wat ik in de afgelopen drie jaar leerde, toe. Ik ontspan. Ik tem mijn mind die met windkracht twaalf mijn toneel op wil om destructie in te zetten. Ik sta het niet toe. Ik sta het niet meer toe. Wegwezen uit mijn leven, mijn dagelijkse praktijk, mijn scheppingskracht, mijn liefde en mijn passie.

Ik praat met Jan. Speel met de kinderen. Ga verder met mijn werk te ontwikkelen want mai! wat heb ik veel kennis, ervaring en oplossingen te delen.

Ik dacht dat ik het niet alleen kon. Nu moet ik wel. Ik doe het alleen.

En daardoor voel ik en zie ik: ik kan het alleen. Dat voel ik na een dag.

Ik kan het alleen

Dan sta ik op en weet wat me te doen staat.

Een winnaarsmentaliteit is passend bij onze natuur. Een winnaarsmentaliteit is een mentaliteit die weet, ziet en aanvaardt dat het alleen door wrijven gaat glanzen. Een winnaarsmentaliteit is gelijk aan weten. Dus aan leven.

Ga bij tegenslag niet je hoofd in. Maak je being vrij van blur. Dan ontwikkel je je winnaarsmentaliteit. Niet altijd makkelijk, maar wel eenvoudig.

Leef, wrijf, dans en glans!

Het leven een dansfeest

3 thoughts on “Tegenslag? Ontwikkel je winnaarsmentaliteit!

  1. Pingback: Aan alle getalenteerde vrouwen die het verschil willen maken | Eugenie van Ruitenbeek

Geef een reactie

