Wat te doen met angst?

tandartsJesse3Angst door de mind geproduceerd
In situaties waar gevaar is of gevaar dreigt, voelen we ons vaak in de stress gaan. Er is sprake van een daling van de lichaamstemperatuur, zweethanden, verkramping van spieren, uitval van denkvermogen, verhoging van de ademhaling.

Mijn zoon was eerst bang voor de endotoloog. Op je rug liggen bij een vreemde, van wie je niets weet, omringd door kille apparaten in de wetenschap dat die vreemdeling in je mond gaat wroeten, wat pijn kan gaan doen, dat idee zorgt ervoor dat een alarmsysteem in werking wordt gesteld. Je mond openen voor een vreemde is bedreigend.

Deze angst is vergelijkbaar met de angst die iemand kan hebben voor het moeten houden van een presentatie. Of je moet als kind naar huis met een rapport vol onvoldoendes in de wetenschap dat je vader kwaad zal worden. Of als je je baas moet gaan bellen om te vertellen dat je ziek bent. In elke situatie dat je nerveus, onrustig, angstig, gestrest, bang bent is je brein aan het werk.

De gevolgen hiervan zijn dat je geen goed overzicht hebt van de situatie, niet in je power bent, het moeilijk is om te beslissen wat te doen. Je kunt feitelijk, omdat je brein voor oproer zorgt, niet goed handelen. Niet goed functioneren. Er is een soort hersenverlamming opgetreden.

Dit type angst is af te leren. Van dit type angst kun je dus af. Het enige dat er voor nodig is, is je bewust te worden hoe dit type angst wordt geproduceerd en als je dat weet, hoe je dat proces kunt omkeren zodat je weer angstvrij kunt worden. Angstvrij zijn is onze authentieke staat van zijn. Angstvrij zijn is gelijk aan in liefde zijn, bewustzijn, wakker en alert zijn en van daaruit het juiste doen.

Angst door being geproduceerd
Angst door being geproduceerd… dat bestaat in feite niet. Being produceert nooit angst. In gevaarlijke situaties kijkt being en handelt. Dat handelen gebeurt vaak in een split-second. De moeder die haar kind weggrist voor een aanstormende vrachtwagen. De bestuurder die zijn stuur omgooit en de vangrail ontwijkt. Dat zijn zeer gevaarlijke, levensbedreigende situaties, waar being ogenblikkelijk ingrijpt. En als being ingrijpt is dat altijd effectief, razendsnel en levensreddend.

Ik ben ooit van een eeuwige sneeuwvlakte afgevallen. Minimaal 800 meter ijs onder mij waar ik van naar beneden tuimelde, met onderaan het ontvangstcomité: stapels keiharde rotsen waarop ik te pletter zou slaan als ik er na 800 meter vallen terecht zou komen.

Er was angst op het moment dat ik achterom keek. In een flits hoorde ik mijn brein: ‘Oh mijn god, dat is hoog!!!’ en daardoor viel ik. Ik viel omdat mijn brein in paniek raakte. Mijn brein, niet wetend wat te doen, deed exact het verkeerde. Ik ging op mijn knieën tegen de bergwand aan zitten. Ik verloor dus mijn evenwicht, temeer omdat mijn rugzak op mijn rug hing en mijn gewicht dus helemaal naar achter werd getrokken. Ik sodemieterde naar beneden. Ik hoor nog het gillen, wat ik zelf bleek te zijn. ‘Neeeeeeeeee!’

Toen ik de mist in verdween nam being het over. Alles in mij werd stil en ik keek, terwijl ik naar beneden suisde, rustig rond. De film van het leven werd vertraagd, alle zintuigen werkten 200% en in mij was volkomen rust en stilte. Ik was in levensgevaar. En ook niet.

Want ik keek rond, deed wat ik moest doen zonder er ooit een cursus voor te hebben gevolgd, zonder een opleiding te hebben genoten. Als being aan het werk gaat, is er weten. Puur, authentiek, wezenlijk weten. Zoals een vrouw die zonder aangeprate angst is en vol glorie vanuit haar being bevalt. Die weet ook van seconde tot seconde wat er gaande is en wat ze vanuit haar goddelijke natuur moet doen.

Ik zocht dus gaten in het ijs om mijn toenemende vaart naar beneden in te stuiten. Ik ondernam een paar pogingen om mijn lichaam te stoppen met vallen, door mijn hakken in het ijs te rammen. Die pogingen mislukten. Ik suisde verder naar beneden. Toen voelde ik dat mijn power toenam. Ik ondernam nog een poging. Nu echt vanuit mijn being. Met een noodklap hakte ik mijn schoenen in het ijs en ik kwam tot stilstand. Ik schoot nog een stukje door zodat ik met opgetrokken knieën, rug tegen de bergwand, tot definitieve stilstand kwam.

Alles in mij en om mij heen was doodstil. Ik was nog steeds volkomen angstvrij. Alles in mijn lichaam was levend, vitaal, alert en zelfs vrolijk. Ik was 100% thuis. Als de situatie zo erg is dat de mind er geen chocolade meer van kan maken kan het zijn dat wij, being, volledig het roer overnemen. Dit was zo’n situatie. De situatie zelf was potentieel levensgevaarlijk maar als being aan het stuur staat is er geen angst. Er is alleen zijn, kijken en van daaruit handelen.

Het goede nieuws is dus dat alle angst door onze mind geproduceerd, onder beheer genomen kan worden. Door ons. Want de mind is een onderdeel van ons brein en wij zijn ons brein niet. Wij kunnen ons brein trainen. Sterker: wij moeten ons brein leren trainen. Als we angstvrij willen zijn. Als we onszelf willen zijn en van daaruit willen leven. Mensen in angst leven onder het juk van hun op hol geslagen brein.

Je bent niet je brein! Of beter gezegd: je bent niet je mind.

Je mind heeft zich aan jou, being te onderwerpen en te doen wat jij nodig acht. Zoals het deed in mijn ervaring met de berg. Zou mijn mind aan het roer hebben gestaan op die eeuwige sneeuwvlakte dan had ik dit artikel niet geschreven en jij had het niet kunnen lezen.

En dat is te leren. Dus we kunnen leren angstvrij te worden. Van alles.

Dat is volgens mij de enige maar dan ook de enige weg die we te gaan hebben als mensheid, uit deze wereld waar zoveel onrecht en waanzin wordt geleefd.

Stel je een massa voor die volkomen angstvrij de overheid, bankwezen, farmacie etc aankijkt. Volkomen en volstrekt angstvrij. Kun je het voelen? Kun je voor je zien?

En dan wordt een gezin gedwongen hun huis te verlaten omdat zij financieel aan de grond zitten. Jeugdzorg staat al handenwrijvend klaar om hun kinderen uit huis te halen en die in een pleeggezin te plaatsen, die per kind minimaal E500,- per maand casht. Waarom gaat dat geld niet naar de ouders?

Wat zou er gebeuren als een volkomen angstvrije bevolking dit onmenselijke tafereel zou gade slaan? Kun je het voor je zien?

Ik wel. Ik zie dan een straat voor me waar politie-agenten en AMK-medewerkers zich opmaken kinderen met geweld uit huis te halen, ‘voor hun bestwil want leven in een huis waar het financieel niet loopt is toch niet leuk voor kinderen’ en dat dan overal de deuren in die straat opengaan en overal komen angstvrije mensen naar buiten. Wat een power, wat een kracht. Er hoeft niet eens iets gezegd te worden. Er is geen geweld, geen dreiging, alleen een voor ieder voelbaar ‘no more’. Een overweldigend, zinderend en bevrijdend ‘het is genoeg zo’.

‘Klaar, over uit. We gaan het anders doen. Enne, mensen die de roverheid dienen, willen jullie zo vriendelijk zijn even opzij te gaan want we hebben het druk. We gaan dit gezin er bovenop helpen. Als je wat hebt bij te dragen geef dan en zo niet, ga dan iets anders doen maar loop ons niet voor de voeten.’

Dat is wat ‘angstvrij’ geeft. Dat is wat ‘angstvrij’ automatisch en moeiteloos produceert: liefde. En vanuit die liefde: passie, levenslust, creativiteit, saamhorigheid, samenwerken, een diepe lust om bij te dragen, om te geven, om te leven, te genieten, te dansen, te helpen.

Theaterlezing
Wil je weten hoe het precies werkt in je brein zodat je steeds meegesleept wordt in de emoties waaronder angst. Wil je leren hoe je daar bewust van kan worden dat het gebeurt en hoe je kunt trainen daar uit te blijven?

Wil je meer inzicht en gevoel krijgen, in je eigen ervaring, van wie je werkelijk bent zodat je in ieder moment het onderscheid beter kunt maken tussen jou en de mindblur?

Meld je aan bij mij en ik laat je zo spoedig mogelijk weten waar en wanneer deze lezing plaatsvindt. Ik ga mijn best doen het voor het einde van het jaar allemaal met je te delen zodat dit je goede voornemen voor het nieuwe jaar kan zijn: vrij worden en dan vrij zijn!

Meld je aan door mij persoonlijk te mailen! eugenie at freeskoolnederland.nl

We gaan er een feest van maken, mensen. Van het leven. Want daarom zijn we hier!

Het leven een dansfeest!

Geef een reactie

