Inspireren = leren = inspireren

Jessebakt Jesse3

Wij geven thuisonderwijs. Mijn zoon van 15 neemt de verantwoordelijkheid voor zo’n 85% van zijn tijd. Hij doet waar hij van houdt en dat is de basis van een gelukkig leven. Elke dag staat hij goedgehumeurd op en gaat aan de slag.

Zijn agenda is vol maar ook flexibel. Veel vaste afspraken. Vooral met andere volwassen mannen van wie hij leert. Een vak leert. Waar hij niet kan vinden waar zijn leerbehoefte hem toe drijft, onderneemt hij actie om mensen, boeken of andere resources te vinden die hem verder helpen. Dat is wat ik noem: optimaal leren.

Van studeren houdt hij niet echt. Niet als iemand (een vreemde) hem zegt: ‘Omdat het moet’. Wel als het noodzakelijk is. Dan leert hij in een paar dagen een syllabus over een onderwerp. Zo ontdekte hij dat hij een soort fotografisch geheugen heeft; wat hij leest neemt hij op en het blijft hangen. Hij absorbeert de nieuwe informatie met zijn hele wezen. Niet alleen met een klein stukje van zijn brein. De nieuwe leerstof vervult hem dan ook. Helemaal als hij vervolgens met die kennis praktisch aan de slag kan.

Hij is open. Open voor het leven. Open voor leren. Zijn vriendin is gek van bakken en koken. Een nieuw gebied opent zich voor hem en hij gaat erin. Hij is door haar geïnspireerd en leert.

‘Ja, wat’, zult u zeggen. ‘Wat leert ie dan als ie een paar taarten in elkaar staat te flansen? Een beetje bloem en boter afwegen.. moet ie daarmee zijn toekomst veilig stellen? Wat wil hij worden dan? Bakker?’ Goede vragen. Die ga ik beantwoorden in de volgende post: de vier kwadranten van Ken Wilber.

Voor nu kan ik zeggen dat ik constateer dat mijn zoon volledig in zijn being staand, zijn power uitdrukt en leeft, geïnspireerd door zijn vriendin. Ja, dat kan ZELFS beleefd worden bij het bakken van een taart. Als ik kijk in plaats vanuit een aangeleerd dogma veroordeel, dan zie ik een opgroeiende jongeman die volledig in contact met zijn essentie doet wat hij wil en moet doen. Een jong mens dat geniet. Genieten IS thuis zijn. Genieten IS je being leven.

ER IS NIETS BELANGRIJKERS DAN JE BEING LEVEN.

Er is dus niets belangrijkers dan genieten. Genieten is vol leven. Vanuit vol leven ontstaat automatisch succes. Succes in het maatschappelijk leven.

Dat, waar het onderwijs op ramt: je moet leren voor maatschappelijk succes want maatschappelijk succes is nodig om geld te kunnen verdienen, is een oud, versleten paradigma. Het is, zoals Pieter Stuurman zo mooi uitlegt, een geloof. Alle, maar dan ook alle succesvolle mensen zijn het met mij eens: ‘Doe waar je van houdt, volg je passie, geniet en je hebt succes’. Succes = being. En onder succes versta ik vanzelfsprekend veeeeel meer dan een paar getallen op een rekening. Hoewel die getallen mij persoonlijk absoluut bevallen, hoe hoger hoe beter en ik zie ze ook als noodzakelijk. Succesvol zijn met mensen helpen en zelf financieel aan de grond zitten is geen positie die ik wie dan ook toewens.

Vanavond heeft hij zijn vrienden uitgenodigd na het sporten zijn taart te komen proeven, hij heeft contact gehad met zijn vriendin en van dat contact met haar heeft hij genoten. Ik, als moeder, ben meer dan buitengewoon tevreden. Dit was een succesdag!

Sponsors gezocht
Terwijl hij het deeg voor een overheerlijke rijstevlaai staat te kneden zegt hij: ‘Mam, kunnen we vanavond even naar de tekst kijken voor de sponsors voor mijn tipi?’

Jesse2Hij loopt stage bij een geweldig bedrijf dat tipi’s maakt, tipikachels, tarpen en buitenkachels. (Klik hier voor informatie over Protipi). Hij kan zijn eigen tipi gaan maken! De kosten van materiaal etc zijn voor hem. Dat loopt fiks in de bedragen. Waar haalt hij die bedragen vandaan?

Jesse kwam op het idee om mensen die volgend jaar graag in een tipi kamperen te vragen of ze hem het bedrag dat ze dan moeten betalen voor een weekend of een week, nu aan hem willen betalen maar dan gereduceerd. Zo heeft hij zijn voorfinanciering rond en hebben mensen die toch al van plan waren een tipi met een kachel erin te gaan huren een financiële meevaller. ‘Eerst even bij Protipi vragen wat ze daar van vinden. Misschien vinden ze dat vervelend omdat ze zelf ook tipi’s verhuren’.

Protipi, mensen met een gouden hart, vonden het goed.

Ik zeg: ‘GOUD’. Deze knul is goud. Dus, als je komend jaar eens in een tipi wilt kamperen met een houtkachel erin en je vindt het superleuk een knul als Jesse in het zadel te helpen, neem dan contact met ons op. Hij zal verguld zijn!

Want inspireren = leren = inspireren!

En kom anders een keer een stuk taart eten hier. We komen er in om :>).

Jesse4Jessebakt1

Geef een reactie

