En dat was de overgangsperiode dan

kipIk schreef kortgeleden over de overgangsperiode van Tygo. Vanaf het moment dat hij contact kreeg met zijn being, door onze liefde, contact en gesprekken, ging hij dieper zichzelf in. Ik zag en voelde, zonder dat ik hem aanzette tot activiteiten of welke verandering dan ook, dat zijn basisenergie, die hij is, toenam. Zijn lichaam ontspande, dijde uit, nam meer plaats in.

Ik ben zijn moeder. Ik heb hem in mijn lichaam ontvangen en gedragen. Ik was de eerste op deze planeet die zich gewaar werd van zijn essentie, van zijn being, van wie hij is.

Wie iemand is, laat zich in essentie niet in woorden beschrijven. Iemand is. Je kunt het voelen. Je weet het. En ieder woord is te grof om de essentie te treffen. Met iemands essentie beschrijven kom je nooit veel verder dan wanneer je met een vinger wijst naar de maan.

Moeders weten en kennen de essentie van hun kinderen.

Hij is zich naar het volgende niveau aan het bewegen. Naar het nieuwe. Vanuit zijn being. Heerlijk.

We knuffelden veel, zwegen veel als we innig samen waren. We hadden gesprekken over zijn hang naar films kijken (waar we over spraken en waar we geen gehoor aan gaven). We verboden hem Halo 4 bij een vriendje te spelen omdat we dat een doods spel vinden hetgeen hem de afgrond in traint, in plaats van zijn being in. In deze fase zo min mogelijk scherm.

We verplaatsten op zijn verzoek zijn slaapplek naar onze slaapkamer waar hij op zijn matras naast mij slaapt. Als ik ga slapen maak ik hem wakker. Ik vertel hem mijn hart. Hoe geweldig hij is. Hoe blij we met hem zijn. Wat een licht hij is. Hij is mijn alles. Hij loopt vol en slaapt diep. Staat steeds meer vervuld op. Neemt meer actie.

Vandaag was er een topkok in huis. Maar dan ook een echte topkok. Tygo raakte met hem aan de praat. ‘Dat is echt een leuke man’. Ik heb het gesprek niet gevolgd maar ze gingen samen de keuken in. En de topkok vertelde hoe Tygo een kip kon klaarmaken.

Ik heb, vanuit mij, niets meer met dieren eten maar omdat we Weston Price onderzochten in verband met de gebitten van onze kinderen en kennis maakten met Mike Donkers, zijn we overgeschakeld op het nuttigen van dierlijke eiwitten.

Anyway, even los van de discussie wel of niet dieren consumeren.. Tygo groeide onder leiding van de topkok en maakte voor het eerst in zijn leven op eigen initiatief een complete maaltijd klaar.

Hij was tijdens en erna helemaal thuis. Thuis in zijn being, terwijl hij iets deed wat volkomen nieuw was. Een kind van tien dat een complete maaltijd bereid inclusief oven, koken en de rest wat erbij komt kijken, vol enthousiasme en liefde, het voedsel genietend aanbieden aan zijn familie, er zelf van smullend en tevreden de boel opruimend.. bingo.

Van de topkok gaan jullie meer horen. En van Tygo en hun samenwerking ook! Dit is wat mij betreft zo natuurlijk en zo noodzakelijk: een kind dat door een groeihobbel heen wordt begeleid en van daaruit een nieuwe wereld begint te scheppen.

Het leven een dansfeest!

2 thoughts on “En dat was de overgangsperiode dan

Geef een reactie

