Het leven van je hoogste goed

DSCF3177 kopie

Leven van je hoogste goed
Heeft mijn vader zijn hoogste goed geleefd? Soms kan ik me dat, als ik hem in mijn hart voel of wanneer ik naar zijn foto kijk, afvragen. Mijn vader overleed in 2010 nadat het ziekenhuis hem had platgelegd met zware medicatie.

Leef ik mijn hoogste goed? Elke dag? Ieder moment? Wie ben ik? Wat is mijn being? En breng ik dat ieder moment tot uitdrukking. Als ik later, net als mijn vader meemaakte, mijn laatste adem uitblaas, heb ik dan werkelijk, werkelijk ten volle geleefd wie ik was? Wie ik ben?

Mijn antwoord voor mijn vader en ook voor mezelf is: ja en nee.

Mijn vader
Mijn vader heeft absoluut zijn hoogste goed geleefd. Hij leerde mij bijvoorbeeld dat hij in staat was geweest dingen voor elkaar te krijgen die anderen niet konden, puur en alleen omdat hij zo enthousiast was over iets. Dat zijn extreem belangrijke levenslessen die een ouder een kind meegeeft.

Zo heeft hij in de vorige eeuw als hopman het voor elkaar gekregen een voetbalveld door de brandweer onder water te laten zetten om daar met vlotten op te gaan. Hij leefde hier zijn hoogste goed door het avontuurlijke van zijn being te leven en in de wereld te brengen zodat anderen er van konden genieten.

Mijn moeder
Mij moeder leefde op en top haar hoogste goed in vele momenten van haar leven en doet dat, ondanks fysieke mankementen, nog steeds. Ik ken weinig mensen die zo goddelijk kunnen schaterlachen als mijn moeder. Ik herinner me dat zij terugkwam van een reis met haar zangkoor. Ik zat in haar woonkamer en zij vertelde, bijna pissend van het lachen, over alles wat ze had meegemaakt tijdens die reis. Ik verstond er geen hout van maar de tranen rolden mij over de wangen door hoe zij vertelde. Door wie zij was.

Ik
Ik heb ook mijn hoogste goed geleefd gedurende mijn leven en doe dat nog. Jij doet dat ook. Ieder menselijk wezen doet dat. Als je er maar aandacht aan besteed.

. toen alle meisjes van de klas hun broek lieten zakken voor de jongens en ik als enige weigerde
. toen ik uit mijn kamerraam klauterde omdat ik wilde spelen op straat
. toen die onervaren 15 jarige knul naar mijn lichaam graaide en ik zijn handen wegsloeg
. toen ik ‘zakte’ voor het atheneum en in mij die power voelde dat dit nergens over ging
. toen ik mijn HEAO diploma in de avonduren, behaalde zonder enige vorm van moeite
. toen ik een financiële topbaan binnen hengelde zonder diploma
. toen ik ontslag nam, ondanks alle carrièrekansen, bij Berenschot, een van de meest gerenommeerde adviesbureaus die er zijn omdat ik er dood ging
. toen ik verkooptrainingen aan managers ging geven terwijl ik nog nooit een gum had verkocht
. toen ik zelfstandig werd en bedrijven ging adviseren zonder dat ik er ervaring in had
. toen ik aan stervensbegeleiding ging doen
. toen ik mijn partner in de ogen keek en wist dat hij het zou zijn tot aan mijn dood
. toen ik besloot ongeassisteerd te bevallen van mijn tweede
. toen ik besloot power vrouwen op het vlak van zwangerschap en bevallen te begeleiden, te inspireren en te informeren
. toen ik ons laatste spaargeld weggaf aan mensen die het harder nodig hadden dan wij
. toen Jan en ik besloten onze kinderen niet te vaccineren, niet door het consultatiebureau te laten screenen, niet te laten testen, geen fabriekstroep te eten te geven, niet naar school te sturen

Het is maar een greep uit mijn leven. Zo zijn er nog duizenden en duizenden momenten en talloze onderwerpen waar mijn being het won van de programma’s.

Durf en doorzettingsvermogen
Hoon, afschuw, minachting, kletsen achter onze rug, zwartmakerij, stilzwijgen en negeren waren ons deel. Ook agressie kregen we over ons heen. Zo gaat dat in eerste instantie, als je wezenlijk uit de monotone tredmolen van de maatschappij stapt. Zo gaat dat, als je je being volgt en gaat, no matter what, voor innerlijke vrijheid, geluk en joy. Er is durf en doorzettingsvermogen voor nodig. Veel!

De negatieve reacties van sommige familieleden kwamen het hardst aan. Het ontmantelen van die programma’s zorgde ervoor dat de familie gewoon negatief over ons kon zijn zonder dat wij daar een breinreactie (emotionele reactie) op hadden. Dat is werkelijke vrijheid. Andere mensen moeten natuurlijk mogen vinden wat ze van ons vinden zonder dat wij daarvan over de kling gaan, nietwaar?

Tijden veranderen
De tijden zijn veranderd. Waar we eerst met de nek aan werden gekeken zijn we nu grote inspiratiebron voor velen. Waar eerst over ons werd geroddeld wordt nu onze steun gezocht. Waar we woede over ons heen kregen omdat we onze kinderen zouden mishandelen zijn we nu advies- en ook spreekbuis voor ouders.

Jouw hoogste goed
Vertel eens.. wat is jouw hoogste goed leven? Hoe is dat? Hoe voelt dat? Wat deed je? En wanneer deed je dat? Ga eens zitten en schrijf al die momenten op.

Je hoogste goed leven kun je ook je being leven, of je essentie, geef het maar een naam.

Als je maar leeft wie je bent, wat de gevolgen ook zijn!

2 thoughts on “Het leven van je hoogste goed

  1. Hoewel ik hier nog niet eerder gereageerd heb, volg ik wel al een tijdje trouw dit blog. Veel dingen laten me denken, maar ik voel dat het ‘sijpelt’: traag, selectief en vooral met een nog onbekend eindresultaat. Het voelt in elk geval goed, dat sijpelen.

    En wat sijpelde er net vandaag door? Voor het eerst in twee jaar deed ik weer even betaald werk, iets dat ik probeer te vermijden omdat het me bijna meteen dwingt mee te draaien in de mallemolen en mijn ‘being’ net fundamenteel lijkt te bedreigen (werken voor een ander, voor een baas die jouw lijf en energie huurt en je daarom mag commanderen, achteraf een schijntje betaalt en de vette winst zelf houdt?). Maar in die gedachte was ik iets ongelooflijk belangrijk vergeten, dat ik ook niet kòn uitdrukken in woorden. Het ongelooflijk heldere, lekkere gevoel voor jezelf te kunnen zorgen. Dit even te doen. Even opgaan in het werk, even alles geven, even actie ondernemen.

    Mijn werk van vandaag was saai, ik ben te weinig betaald want ik heb met mijn handen letterlijk voor honderden euro winst gezorgd die ik niét krijg (en ook niet wil), maar het was een dag dat de energie in en rond mij stroomt als in geen maanden. Ik barst van de ideeën, maar ook van het zelfvertrouwen. Alsof mijn comfort zone met wel 200 km radar vergroot is. Ik. Kan. Voor. Mezelf. Zorgen! Ik mag verder kijken dan het vertrouwde! Het lukt me!

    (De vraag nu is natuurlijk: hoe hou ik dit gevoel? Hoe vind ik mezelf genoeg waard het niét te laten wegebben als grootheidswaanzin, zoals alle vorige keren van ‘hoogste goed’ gebeurde? Hoe laat ik me niet door het veld slaan door de ‘mind’ maar ruim ik de hindernissen geduldig op, tot ik niet alleen geloof maar vooral aanvaard dat deze ‘grootheidswaanzin’ niét een uitzonderlijk, kort moment is, maar mijn natuurlijke staat? Sijpelen, sijpelen… deze blog :-))

  2. Wat mooi omschreven ” zonder dat wij een breinreactie (emotionele reactie) erop hadden” !
    Dat is werkelijke vrijheid!
    In dat leerproces zit ik nu. Wat mooi dat ik dit nu net lees!

Geef een reactie

