Het spinnenweb van de mind ontmantelen

spider-386427_640

Gedreven zijn

Het jezelf vrij maken van de werking van de op hol geslagen mind vraagt vraagt het uiterste van een mens. Het is topsport. Alleen als je diep in je wezen het grote verlangen naar waarheid voelt, als dat je drive is, zul je deze route inslaan. Een andere drive is dat het leven zo ondragelijk is geworden voor je, zoveel verwarring, pijn, lijden, zoveel duisternis en wanhoop, dat het je niet meer uitmaakt wat het moet kosten als je maar de weg naar bevrijding vindt.

Geen mens loopt fluitend weg uit de innerlijke, noch uit de uiterlijke matrix van de programmering die vanaf onze komst op aarde gezorgd heeft dat ons leven een schaduwleven is geworden, voortgedreven door overtuigingen in plaats van waarheid en weten. Het is hard, hard werken. Het vraagt wijsheid om te starten, doorzettingsvermogen, moed, energie, bereidheid, passie om het te volbrengen. Het is een weg die niet voor iedereen is. Je moet het echt, echt willen. Dan zul je slagen. De opbrengst is het allemaal meer dan waard. Vrij in je eigen lichaam leven zonder mindblur is verlichting. Verlichting is simpelweg vrij zijn van ongeluk. Van alles wat onwaar is in je.

Ik heb tijden gekend dat ik verdwaalde gedurende deze reis, waar elke stap die ik zette onbekend was en op onbekend terrein. Weken kon ik dolen en tasten, zonder te vinden, zonder te weten waar naartoe te gaan, zonder kompas. Ik wist niet hoe de mind werkte en trapte in iedere valkuil die er maar was. Het waren er velen. Ik had geen kaart van de mind.
Nu wel.

Het werk op de eerste plaats

Als je wezenlijk effect wilt hebben dus, wezenlijk vrij wilt zijn van binnen, is het iets waar je elke dag full speed mee bezig zult zijn. Het vrijmaken van je being en je lichaam komt op 1 te staan. In het begin is dat hard werken. Hoe meer oefening je hebt gehad, des te vrijer je wordt en des te natuurlijker het voelt en is. Vergelijk het maar met je lichaam op conditie brengen als je je hele leven niets aan je conditie hebt gedaan. Dat voelt in het begin ook naar en zwaar en wordt met het doen, steeds makkelijk en prettiger. Hoe beter je conditie, des te heerlijker je je gaat voelen.

Geen therapie

Het is geen therapie. Voor mij is de essentie van therapie dat ik werkte met en aan mijn verleden. Het werk ging over het herinneren van gebeurtenissen, het voelen van emoties die dat oproept, het uiten ervan en het pogen recht te zetten van wat toen fout was gegaan. Het begrijpen van wat er in het verleden was gebeurd was bedoeld er vrede mee te vinden, ermee te leren omgaan.

Nu

Dit werk gaat over het nu. Wat gebeurt er nu in je. De verhalen uit het verleden spelen alleen een rol als in dat verleden wezenlijke pijn is toegebracht welke is vastgezet door de mind. Dan is het belangrijk om de pijn vrij te maken. Als dit gebeurt is er stromend verdriet dat uitstekend hanteerbaar is en uitstroomt om niet meer terug te keren.

Voorbeeld

Stel, je probleem is onzekerheid. Wat is onzekerheid? Dit is een programma van de mind, die een web van overtuigingen heeft gelegd over wie je wezenlijk bent. In plaats van te kunnen leven wie je werkelijk bent (zeker en krachtig) sleept je mind je levensenergie het spinnenweb van overtuigingen in waardoor je gevangen komt te zitten. De mind maakt een verhaal over de werkelijkheid en daar kom je in vast te zitten. Omdat je weg bent uit je being, ben je dus ongelukkig. Je mind zal je echter influisteren dat je je ongelukkig voelt omdat je onzeker bent.

De mind weeft spinnenwebben over onze levensstroom. Raak je één draad aan, dan beginnen andere draden meteen mee te bewegen. Die komen je bewustzijn in of brengen je down als er nog te weinig bewustzijn is. Dan word je meegesleurd door de gedachten en emoties en ga je het ongeluk in.
De draden van het web zijn vaak talloos en sterk. Draden die gaan over vergelijken, verwachtingen, eisen stellen aan jezelf en anderen, een fundamenteel gevoel/idee van ‘niet goed genoeg te zijn’, grenzen stellen, spreken vanuit je being en daar moeite mee hebben. Ik noem er maar een paar. Die ga je tegenkomen en die moeten allemaal afgehandeld en ontmanteld worden. Ook is het nodig een onderscheid te leren maken tussen wezenlijke pijn (als being niet gezien/gehoord is etc.) en het ‘verdriet’ van de mind die hetzelfde roept. Onzekerheid is een deelprogramma binnen een groot netwerk.

Niveaus van werken

Er zijn twee niveaus.

Het eerste niveau gaat over heel concreet starten met het probleem aan te pakken. Tijdens dat proces leid ik je langs de paden van je mind en help je los te komen van de teksten, de leugens en de emoties. Als je wezenlijk vrij bent van een onderwerp weet je je vaak niet meer goed te herinneren wat het ook alweer was. De spinnenwebben van de mind zijn namelijk wezensvreemd. De innerlijke vrijheid die je ervaart bij elke stukje draad dat je losmaakt is zo heerlijk!

Het tweede niveau van het werk is dat je door de ervaring die je opdoet gaat leren zien hoe je mind werkt. Welke rijkswegen, trucs en slimmigheden het heeft bedacht, hoe het op sommige momenten probeert nieuwe programma’s te bouwen en hoe het tracht op onverwachte momenten toe te slaan en je uit balans te brengen.

Je kunt het werk vergelijken met leren autorijden. In eerste instantie is dat vrij overweldigend. Je moet ineens alles tegelijk. Het verkeer, de regels, de continue beweging van de auto die je steeds in nieuwe situaties brengt waar je steeds moet beslissen wat te doen.. en de auto zelf die je onder beheer moet zien te krijgen, binnenspiegel, buitenspiegel over je schouder en dat eindeloos vaak.. Twee niveaus.

Onvoorwaardelijke liefde

De schoonheid en de heling die het ontmantelen van de mind geeft is enorm. Ik heb niet de ervaring die mensen als Tolle gehad schijnen te hebben, dat ze met één pestklap van de werking van de mind waren bevrijd, maar ik ken de opluchting en het beetje bij beetje instromen van de onvoorwaardelijke liefde, die ik ben. De kracht die dit innerlijk losmaakt, geeft het proces steeds meer lucht. Het wordt steeds makkelijker en het gaat sneller.

Onvoorwaardelijke liefde is vrij stromen in het lichaam, in ieder moment, de werkelijkheid in het gezicht ziend voor wat die is, zonder er een verhaal overheen te leggen. Vanuit die onvoorwaardelijke liefde komt de juiste handeling op, die nodig is in die situatie en die goed is voor iedereen die deelneemt aan die situatie.

Dat is ons geboorterecht.

Work miracles. Move moutains.

4 thoughts on “Het spinnenweb van de mind ontmantelen

  1. Hoi lieve,
    Eindelijk vind ik de tijd es te reageren. Al heb je mijn stem nog nooit gehoord, toch voel en lees ik altijd mee! Je inspireerd mij enorm en geeft me vaak het gevoel van herkenning. Authentiek is het juiste gevoel en woord.

    Een paar weken geleden had je het over een oproep. Nu weet ik zo snel niet meer welke maar ik sta achter je en wil je op deze wijze laten weten dat ik beschikbaar ben mocht ik tijd vinden. Laat me uitleggen waarom;
    Ik ben alleenstaande mamma van een dochter van twee jaar. Daarnaast freelance ik en werk ik een aantal uur voor een werkgever. Sinds 6 maanden wonen we in een ruim huis buiten de stad. Heerlijk licht maar ook veel meer logistiek te regelen. Afgelopen zomer ben ik ingestord van alles wat altijd maar door moet gaan.. Sinds een maand of 3 gaat het heel goed! 🙂 ook nu voek ik langzaam pas mn eigen (grootse) kracht en creativiteit terug komen. Het is dus ook nu dat ik voel dat ik me weer kan en wil verbinden in de buitenwereld. Vandaar. Mocht je steun en verbinding willen kan ik daar nu in mee gaan. Gewoon op weg en flowen..

    Liefs en een hartegroet Natahli

  2. Jeetje eugenie hoe doe je het toch?! Steeds als ik met iets bezig ben gooi jij er een blog tegenaan die precies op het juiste moment binnen knalt !
    Ik ben mijn verhaal aan het schrijven. Waar ik in vastloop om helder te krijgen waar ik tegen aanloop.. en .. ik loop vast op mezelf.. ik ben diegene met het grootste en dikste sbb.. en krijg gewoon niet voor elkaar daar verandering in te brengen.. nee, ik heet ook geen eckhart tolle.. (manlief blijkbaar wel…frustrerend).
    Ik had bedacht een reading te doen bij iemand.. misschien geeft het inzichten want ik zou zo graag weten waar het vandaan komt, waarom ik zo ben en doe wat ik doe. Ik weet gewoonweg niet waar te beginnen.
    Bedankt voor je pakkende blogs!

Geef een reactie

