Commando’s aan kinderen geven

IMG_1942 kopieMet de deur in huis: ik geef mijn commando’s. Aan de kinderen.

‘Stop daar ogenblikkelijk mee’.
‘Fianne, ik wil dat je nu hier komt’.
‘Wat zeg je dan?’

Ik hou het even bij deze drie commando’s. Er zijn er veel meer.

Situationeel ouderschap
Ik gebruik commando’s. Als de situatie daarom vraagt. En het is de ouder die bepaalt of de situatie erom vraagt. Er wordt geen kind, geen ziel getraumatiseerd. Dat is een idee, dat dat zou gebeuren.

‘Stop daar ogenblikkelijk mee’. Een klein kind staat tegen een spiegel in een kast te duwen met het grote risico dat de spiegel eruit valt, op het kind. No way dat ik dan begin met een uitleg. Eerst dat kind weg uit die situatie en dan uitleggen. Mijn stem is dan sneller dan mijn lichaam! En snelheid is geboden.

‘Fianne, ik wil dat je nu hier komt’. Fianne is de keuken in gegaan en ik voel op afstand dat zij bevangen is geraakt door haar op hol geslagen mind, die het overneemt en haar de negativiteit induwt. Ik haal haar daar ogenblikkelijk uit. Door de energie van mijn commando reageert ze meteen. Commando’s in dat soort situaties zijn noodzakelijk omdat ze effectief zijn. Ze doorbreken een situatie die out of control dreigt te gaan. En ik ben niet bereid toe te staan kijken hoe mijn kind de negativiteit in gesleurd dreigt te worden. Ik handel dan snel en adequaat.

‘Wat zeg je dan?’ Er is een wijd verbreid idee dat kinderen alles kopiëren van ons volwassenen en dus ook het bedankje als ze iets gekregen hebben. Not. Is niet zo. Ik bedank altijd als ik iets krijg. Mijn kinderen zitten in een ander bewustzijnsniveau en zijn op zichzelf gericht. Niet op sociale omgang. De hoffelijkheid komt niet altijd vanzelf. Ik spreek uit ervaring. Wij waren bij de eerste wars van programmeren van bedankjes. Ons kind hoefde geen ‘Dank u wel’ te zeggen als ie een stukje worst kreeg. Of kaas. Hij zou het wel uit zichzelf gaan doen.

Echt niet. Hij was, vanuit het bewustzijn waar hij in leefde, veel te veel op zichzelf gericht om zich af te vragen wat een ander nodig zou kunnen hebben. Het leefde totaal niet in hem. Hij moest het dus getraind, geprogrammeerd krijgen.

‘Wat zeg je dan?’ is in feite een commando. Natuurlijk is uitgelegd waarom en wanneer maar dat gaat bij kleine kinderen het ene oor in, het andere uit. Dus je hebt of een kind dat een stukje worst aanpakt en de winkel uitloopt of je roept je kind een halt toe en corrigeert het. Met een commando. Dus je traint je kind de onbeleefdheid in of de beleefdheid. Ik ben toch wel voor het laatste. Als ouder programmeer je het brein van je kind. Daar ontsnap je niet aan.

Je programmeert je kind dus altijd. A l t i j d. Omdat het een brein heeft.

Wat doen commando’s bij mijn kinderen? Als ik commando’s geef, weten mijn kinderen dat het NU gebeuren moet. Dat er geen ruimte is, zero, om eens lekker een discussie te beginnen. Als zij een commando krijgen is het menens. Dan moet de energie in huis of in het kind teruggebracht naar de bedding van de rivier want de energie is out of control.

Commando’s nemen dus een belangrijke plek in, in de toolkit van het ouderschap. Net als uitleggen, knuffelen, plezier maken, opdrachten geven, spelletjes doen en de rest van de enorme lijst aan vaardigheden die we nodig hebben onze kinderen te begeleiden.

Emotieloze commando’s
Het is belangrijk te checken of ik mijn commando doordrenkt laat zijn door emoties of dat ik ze vanuit mijn being geef. De voorkeur heeft natuurlijk het laatste. Een commando geven beladen met emoties (frustratie, woede, irritatie) beschadigt het kind. En ook mezelf. Mijn lijf is in de stress; ik moet het kalmeren. Hier in huis is het verboden negatieve emoties over een ander uit te storten. Niet dat het nooit gebeurt maar de regel is dat het niet ok is. Niet mag. Als het toch gebeurt is er meteen reparatiewerk te verrichten.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

