De koningin heeft een vlekje

koninginKijk, daar zit mijn koninginnetje. Om op te vreten. Ik vind haar het meest grappige, vrolijke, huppelmeisje dat ooit heeft bestaan. “Toen ik in de rij stond om een meisje te ontvangen stond ik vooraan”, dat vertel ik haar regelmatig en dan lacht ze van oor tot oor. Hier bladert de koningin door haar gekregen boek van haar lievelingstante. Dit kind is rechtstreeks vanuit de hemel zo de aarde op gezet. Net als alle echte koninginnetjes (dus exclusief die in een gouden koets zit) maakt zij van de aarde een nog mooiere planeet.

Maar ja, ook deze koningin heeft wel wat vlekjes..

vlekWant de wereld waarin deze koningin arriveerde was niet alleen de hemel dus het kan niet anders of er komen vlekken en vlekjes. Dat is het nare nieuws.

Het goede nieuws is dat iedere vlek opgelost kan worden. En de krachtigste vlekkenoplosser is liefde.

Een van de vlekken die bij de kleine meid zijn ontstaan komen bij broerlief vandaan. pijp

Deze geinharses heeft de kleine meer dan eens kil behandeld en het brein van zijn zusje schiet daardoor op onveilig als hij in de buurt komt. Niet altijd. Maar te pas en te onpas. Er is geen staat op te maken. Zo zitten ze heerlijk te spelen en dan ineens, uit het niets, is het krijsen of pesten of weglopen.. al die dingen die Tygo dan weer vervelend vindt. We hebben er veel aandacht aan besteed.

We hebben Tygo uitgedaagd te kijken naar hoe het kan dat zijn zus zo doet. Dat is toch een zware klus voor een kind van 10. Hij moet in staat zijn zijn eigen verhaal te parkeren om zich dan in te leven in een ander. En dan niet vanuit de logica is het dat we vragen. Maar werkelijk, wezenlijk invoelen.. zich inleven dat hij zijn zusje is.. Ik ken erg veel volwassenen die dit niet kunnen..

We hebben vaker met hem naar zijn programma’s gekeken. En dan ging het weer even goed. Tot het weer fout ging.

Dit gesprek was eigenlijk geen gesprek. Het was meer een in stilte bij elkaar zijn en kijken.. We zagen Tygo innerlijk aan de gang. We stelden geen vragen.. er klikte iets in hem.

Sindsdien is hij open naar haar, neemt haar op sleeptouw, is galant, speelt met haar. En zij, zij opent zich als een verdroogde bloem naar hem.. ze zuigt zijn liefde in, huppelt door het huis, zingt zijn naam en is in de war als hij het pand gaat verlaten om te tafel tennissen. ‘Huh? Ga je weg?’

Het inzakken van bewustzijn heeft tijd nodig. Tijd waarin geleefd wordt, ervaren, vlekken ontstaan, die worden ook weer geleefd, behandeld, tot het moment dat het ineens oplost.. dan is het bewustzijn echt binnen in het kind. Dus Tygo bracht zijn zusje vlekken toe maar poetste ze ook weer weg… zodat zij weer de originele, liefhebbende koningin kan zijn..

Kinderen kunnen elkaar helen..

 

 

 

4 thoughts on “De koningin heeft een vlekje

  1. Wat een mooi stuk! Ik kan me er ook goed in inleven, want ik was die kleine zus. De zin: ‘het brein van zijn zusje schiet daardoor op onveilig als hij in de buurt komt,’ spreekt me ook erg aan, het is mooi omschreven! Wat fijn dat ze zulke ouders heeft én een broer die zich openstelt. Toen ik als kind aan mijn ouders vertelde hoe vervelend ik het vond hoe mijn oudere broer steeds tegen me deed, kreeg ik te horen dat zij niet wisten wat ze eraan konden doen. Vervolgens werd er dus niets aan gedaan. Een steek in mijn hart, dat zich al onveilig voelde. Mijn relatie met mijn broer is na zijn en mijn pubertijd goed geworden. Maar ik heb nog wel moeite om mensen te vertrouwen.

Geef een reactie

