Proefworkshop dinsdagavond 27 januari 2015

spider-386427_640Meer dan eens lopen Jan en ik tegen het feit aan dat ons werk en de onderwerpen die het raakt zo omvangrijk zijn dat we er door overweldigd raken.

Netwerk van problemen
Een ouder vraagt bijvoorbeeld tijdens een lezing hulp bij het oeverloze gamen van het kind. Als ik daar dan oppervlakkig op doorvraag, komen bij dit onderwerp meteen de ermee samenhangende onderwerpen boven tafel waardoor inzicht ontstaat in de enorme complexiteit van het werk van de mind. Ieder probleem hangt samen met andere problemen in het net dat de mind heeft gesponnen over onze being.

Kijk maar..

Openingsprobleem: Mijn kind gamed alleen nog maar.

Waarom is dat voor jou een probleem?

Probleem 2: Hij komt afschuwelijk van de computer af. Narrig, respectloos, lage energie, in zichzelf gekeerd.

Probleem 3: Hij weet niets anders meer te doen. Verveelt zich, vindt alles saai.

Probleem 4: Hij ‘vergeet’ dat hij zijn huiswerk moet maken en dat hij mee moet helpen met de taken in huis.

Ok, ok, ho maar, ho maar.

We pakken het per probleem aan… Hij komt afschuwelijk van de computer af. Wat gebeurt er dan?

Probleem 5: Hij maakt meteen ruzie met de andere kinderen

Probleem 6: Hij geeft een grote mond tegen mij.

Probleem 7: Ik weet niet hoe het te stoppen want ik krijg geen contact met hem.

Probleem 8: Zijn vader gamed trouwens ook, dat maakt het ingewikkeld.

En zo kunnen we nog wel even door gaan. We komen meteen zoals Barry Long het noemt, in the can of worms terecht die de mind heeft gemaakt zo in de loop der tijden.

Een op een werken
Als ik 1 op 1 werk met mensen pakken we die draden van het web een voor een aan en werken die door. Hoe we dat precies doen is afhankelijk van wat er op dat moment bij mij vanuit mijn stilte opkomt. We werken net zolang door tot de energie zich terug trekt en het genoeg is voor dat moment. De persoon met wie ik werk gaat dan naar huis en oefent met de vaardigheden die geleerd moeten worden. En dan gaan we verder.

Rewiren van het brein
Het is intensief werk en vraagt veel tijd. Voor een gemiddeld onderwerp, om dat tot op het bot door te akkeren, kun je een paar maanden uittrekken als je begint de mind te ontrafelen op zijn werking en de inhoud. Beiden moeten gebeuren. En dan is er de tijd die nodig is om uit te walmen, zeg maar. Als er rijkswegen (van leugens van de mind) in het brein zijn losgemaakt en er nieuwe rijkswegen (van waarheid) worden aangelegd, rewired het brein zich daadwerkelijk. Dat heeft gevolgen die voelbaar kunnen zijn in het lichaam.

Spinnenwebben ontrafelen per persoon is niet te doen tijdens lezingen. Zeker niet als mensen nog niet bekend zijn met ons werk. Maar ik vraag me af of het te doen is tijdens een workshop. Toen kwam het idee op om het format van een workshop om te gooien.

Ik vertel eerst kort iets over de werking van het brein met daarin de op hol geslagen mind. En dan ga ik samen met iemand die aan iets wil werken, aan het werk. Ik kan uiteraard niet met iedereen aan het werk die avond maar dan kun je zien hoe het ontrafelen werkt.

Proefworkshop
Aanstaande dinsdag, 27 januari hou ik een proefworkshop van 19.30 uur tot 22.00 in Dieren. Maximaal tien personen. Kosten E10 of E15, wat je kunt betalen.

Aanmelden bij eugenie apestaartje freeskoolnederland punt nl

 

Geef een reactie

