Duurzaams

HaarIk ga met het kleine huppelmeidje naar de natuurvoedingswinkel. Een van de eigenaren maakt altijd dolletjes met mijn kinderen. ‘Ik ga even de plaagmeneer zoeken, mam’, zegt het huppelmeidje en weg is ze.

Terwijl ik de boodschappenwagen vol laat zodat mijn puber zijn wagonladingen voer weer heeft, hoor ik haar met de plaagmeneer in het andere pad kletsen en lachen. Er klinken ook andere stemmen. Dat is vaak zo. Andere klanten resoneren mee met het plezier.

Als ik bij het brood sta verschijnen beiden op mijn toneel. Fianne huppelt naar me toe en de plaagmeneer gaat een klant helpen. ‘Ik heb geld’, zegt Fianne tegen de plaagmeneer. ‘Oh ja? Hoe kom je daar dan aan?’
‘Van thuis meegenomen.”‘Zo, dat is wat. Dat wil ik ook. Wat kost het om bij jou een briefje van vijf euro te krijgen?’
Fianne kijkt me aan met een blik van.. ‘Huh?’
Ze besluit de opmerking te negeren. ‘Ik heb zelfs heel veel geld. Van oma gekregen.’
‘Nou, dat is wat. Wat ga je er mee doen?’
‘Iets duurzaams van kopen. Dat wil oma graag’.
‘Iets duurzaams, nou, nou’.
‘Ja, iets duurzaams. Verkopen jullie iets duurzaams?’
‘Wij verkopen alleen maar duurzaams”.
“Oh? Mag ik het dan zien?”
De plaagmeneer toont een doos met verzameld verpakkingsmateriaal’.
Fianne doet een stap achteruit. ‘Dat is toch niet duurzaams?”
‘Jazeker is dat duurzaams’.

Mmm, nee, dat was niet wat Fianne wilde.. Ze loopt naar me toe.
‘Mam, wat is duurzaams?’
Iedereen in de winkel schiet in de lach en ik ga met haar naar buiten om een les in duurzaamheid te geven..

Het leven een dansfeest…

 

Geef een reactie

