Geef mij maar thuisonderwijs

Smoker gereed 20150304-2Wij geven al tien jaar thuisonderwijs. Met veel plezier, kan ik wel zeggen. Wij geven thuisonderwijs omdat we geen school konden vinden die onze levensbeschouwelijke overtuiging in voldoende mate uitdroeg.

Wij merken dat steeds meer volwassenen om ons heen bijzonder geïnteresseerd zijn in onze manier van leven. Tien jaar geleden werden wij met de nek aangekeken en smoesden mensen achter onze rug dat wij aan kindermishandeling deden omdat wij onze kinderen de toegang tot de maatschappij zouden ontzeggen. Er zou van onze kinderen niets terechtkomen.

Hoe is het tien jaar later?
Jesse, de oudste, organiseert zijn leven, soms met wat hulp van ons, vrijwel volledig helemaal zelf. Hij is levenslustig, zelfstandig, energiek, ondernemend en sociaal. Hij is buitengewoon leergierig. En hij doet uitsluitend waar hij van houdt. Hij is 15 jaar.

Ik vroeg hem laatst: ‘Ken jij het dat je wakker wordt en geen zin hebt in de dag?’ Hij keek me stomverbaasd aan. Hij had werkelijk geen idee waarover ik het had. (‘Bingo’, dacht ik van binnen lachend. ‘Hebben we het toch goed gedaan!’).

Omdat hij in zijn leven elke dag in een omgeving was waar hij iedere minuut van de dag werd liefgehad is hij het contact met zijn being niet verloren. Hij kent zichzelf dus en beweegt van daaruit de wereld in.

Smoker gereed 20150304-6Sinds anderhalf jaar is Jesse in de leer bij een vakman die tipi’s maakt en kachels voor die tipi’s. Jesse heeft er van alles geleerd. Lassen, slijpen, metaal snijden, naaien etc. Door hier te zijn kwam hij in een volkomen andere omgeving dan die hij thuis heeft. Men leeft en werkt op zijn stageplek volgens de regel van Benedictus. Hier heeft hij ook veel van geleerd. We zagen de discipline bijvoorbeeld heel erg in hem groeien. En ook in plannen van zaken kreeg hij groot plezier. Het nakomen van afspraken is nu belangrijk voor hem. Zo groeit hij op zijn eigen tempo naar volwassenheid toe.

Al geruime tijd weet Jesse dat hij een vakman wil worden. Hij wil smid worden en meubelmaker. En dat dan combineren. Het leven bracht een meubelmaker op zijn pad. En niet lang daarna kwam de ideale smid voorbij: Paul Klaassen van Smederij Klein Projekt.

Jesse zijn week zit dus behoorlijk vol. Sterker: helemaal vol. In de avond speelt hij fanatiek en niet onverdienstelijk tafeltennis. Uiteraard brengt hij daarnaast tijd door met zijn vrienden en vriendinnen. En ergens, als de agenda het toelaat, zien wij hem ook nog eens hier en daar.

Ik vroeg hem laatst wat hij vond van het plan van een politicus om thuisonderwijs af te schaffen. U kunt zijn antwoord neem ik aan wel raden.

Hij kon het plan steken waar de zon niet komen kan..

Smoker gereed 20150304-4Oh, btw, de smoker is te koop.. Jesse gaat hem nog wel eerst inroken.. Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met hem: jesse ossian apestaartje gmail punt com

 

 

2 thoughts on “Geef mij maar thuisonderwijs

  1. Wauw, dank jullie wel deze website op te richten. Jullie gebruiken de woorden die ik in me had maar nog niet helemaal kon omzetten. Wij wonen in zuid-Frankrijk en geven thuisonderwijs aan de jongsten, 5 en 9 en ook onze joongvolwassenen van bijna 18 en 19 zijn die weg opgegaan. Ik ga jullie met veel plezier volgen, veel succes nog en een dikke pluim voor Jesse, hij is prachtig!
    Nathalie

Geef een reactie

