Het leven een buffet

tygotaart2taart

tygotaarttygotaart3

Toen mijn kinderen arriveerden in mijn buik, of eigenlijk al ver ervoor, wist ik wie ze waren. Het ervaren van de energie van het kind, diep in mijn eigen lichaam, vond ik altijd een enorme rijkdom. Het bracht me diep in mijn essentie. Of eigenlijk, ik werd me bewust hoe het in mijn lichaam was mijn essentie te ervaren, te onderscheiden van alle gekwaak en gekakel van de mind.

Door mijn kinderen werd ik teruggevoerd naar wie ik ook weer was en ben: de liefde, de vreugde in dit lichaam. Maar het ging verder dan dat..

Door mijn kinderen leerde ik langzaam maar zeker dat er een verschil is tussen ‘life’ en ‘living’ zoals Barry Long het zo mooi verwoord.

Life is de dimensie in ons lichaam waar alles mogelijk is. Op dat niveau is het leven een buffet met alle mogelijke gerechten die je maar kunt bedenken. Hij noemt het ook wel de aarde. Life gaat nooit dood. Alleen de vormen kunnen sterven. Zoals ik ooit simpel uitlegde aan mijn kind.

Living is de dimensie van de wereld, van de vorm, waar de mind tiert en schept en het leven tot een hel maakt.

Ik kijk naar mijn zoon die in de winkel een taartje heeft uitgekozen en in de auto zijn tanden erin zet.. Ik kijk naar het leven, naar alles.. Life en living in een paar foto-opnames gepakt.. Het genieten, dat is life. De gehechtheid aan het taartje echter, dat is living. Want als ik het taartje afpak, of hij laat het vallen, zal zijn brein hem het ongelukkige gevoel injagen. Zijn brein liegt hem voor dat hij nu gelukkig is door het taartje.. dat het taartje, de omstandigheden, zijn geluk veroorzaken. En die leugen, dat is living.

Niemand ontsnapt aan living; aan het samenvallen met de gedachten en overtuigingen die ons brein produceert.. Ik kan mijn kinderen er ook niet van vrijwaren.. ook zij zullen in de slinger van geluk-ongeluk hun eigen essentie terug moeten zien te vinden.. Net als ik..

Het leven kan op twee manieren een buffet zijn: een tafel vol met de meest uiteenlopende gerechten die je ervaart en weer je leven uit laat gaan of een tafel met de meest uiteenlopende gerechten waar je om vecht, je aan vast klampt, die je wilt hebben of die je juist niet wilt..

Alleen bij het eerste is het leven een dansfeest..

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Het leven een buffet

  1. Dat heb je mooi opgeschreven. En duidelijk en inspirerend! Ook mooi hoe je het doodgaan en life/leven aan je kind hebt uitgelegd. Het maakt het voor volwassenen ook veel makkelijker te volgen met die voorbeelden erbij.

    Ik ben wel benieuwd wat je van Byron Katie en the Work vindt. Ik volg je blog nu een tijdje en zie veel overeenkomsten.

    • Hi Anna, een klein onderdeel van het werk van Byron Katie zit er ook in. Een van de meest belangrijke vragen om de mind te onderzoeken is de vraag: ‘Is dit waar wat de mind hier zegt’. De andere vragen gebruik ik volgens mij niet zoveel. Maar misschien zie ik dat niet goed.

Geef een reactie

