Pubers en thuisonderwijs

11091174_871227459609609_6158917495381902999_n Enthousiast en super gemotiveerd

“Een nieuw gezicht bij Smederij Klein Projekt.
Jesse komt de gelederen versterken als stagiaire en gaat het smeedvak leren. Wat een plezier.” Dat schreef Paul, de smid, vandaag op zijn FaceBook pagina.

Heerlijk om te lezen natuurlijk. Niet dat het ons verbaast want de ervaring leert dat ondernemers Jesse graag zien komen. Het is een opgroeiende knul die open staat voor het leven, voor relaties, voor leren en houdt van het werken met zijn handen.En hij is intelligent.

Ik weet 100% zeker dat hij dit heeft kunnen ontdekken omdat hij thuisonderwijs krijgt. Omdat hij in zijn dagelijkse leven de ruimte heeft gekregen zijn eigen, authentieke passie te leren ontdekken. Had hij op school gezeten en zich continu over andermans kennis had moeten buigen om die gedwongen in te nemen en terug te produceren voor een cijfer, was dit een stuk moeilijker geworden of zelfs onmogelijk.

Continu gedwongen een spoor moeten leven dat niet van binnenuit komt, doet iets met het brein, met de energie en dus de zich ontwikkelende persoonlijkheid. In contact met ‘me’ blijven wordt een enorme opgave. Ikzelf ben daar een voorbeeld van. Het grootste deel van mijn leven draaide ik op programma’s die er in mijn jeugd ingebracht zijn. Ik heb een zus die haar authenticiteit op dit punt wist te bewaken en zij bleef onvermoeibaar haar pad lopen. Maar dat betekende dus, tegen alle winden in. En natuurlijk zijn er kinderen voor wie de schoolomgeving de ideale omgeving is. Dat kan en dat bestaat ook.

Ik zie ook grote aantallen pubers die van hun pad zijn. Hoe komt dat nou? En de tweede vraag: wat hebben pubers dan voor omgeving nodig als we kijken naar bewustzijnsontwikkeling?

De omgeving van je puber moet aansluiten op de bewustzijnsontwikkeling van je puber!

Dat is het antwoord op beide vragen. En hoe en waarom dat zo is, lees je hier onder. Een puber gaat qua fase van bewustzijnsontwikkeling langzaam de fase in die hieronder beschreven is. Hij is daar niet meteen.. Hij groeit daar langzaam in. ALS de omgeving mee beweegt.

Lees dit stuk eens uit ons boek en kijk of je voldoende antwoord hebt. Zo niet, mail ons dan. Helpen we je verder.

Uit: Opvoeden in een gestoorde wereld

Oranje: succes

Een overvloed aan alternatieven en kansen / Test mogelijkheden op maximaal succes

Oranje is er klaar mee om van autoriteiten te moeten horen hoe de wereld in elkaar zit. Het wil zelf ontdekken wat waar is. Hiervoor gebruikt het de eigen verstandelijke vermogens en de lust om in de praktijk uit te proberen wat werkt. De belangrijkste drijfveer voor oranje is onafhankelijkheid en succes. Het oranje bewustzijnsniveau is strategisch van aard. Net als bij rood staat het individu weer centraal en draait het om zelfexpressie, maar ditmaal is het berekenend en niet impulsief. Oranje neemt blauw mee en zal zich daarom houden aan regels en wetten, alhoewel het graag op zoek gaat naar de mazen. Het vermogen om de mazen te vinden is echter een teken van goed geïntegreerd blauw.

Oranje ziet de wereld als een vat vol mogelijkheden voor wie er uit wil halen wat er in zit en de risico’s goed inschat. Niets is zeker behalve dat alles verandert en de truc is om het je niet te laten gebeuren, maar om je lot in eigen hand te nemen en zelf het spel te bepalen. Het is het bewustzijnsniveau van de moderniteit met zijn geloof in groei en vooruitgang. Ga niet te lang zitten dubben en rekenen, maar ga het vooral gewoon doen. Als het misgaat, stuur je bij en zo ontdek je stap voor stap wat werkt en wat niet en zorg je dat je er eerder bent dan de concurrentie. The sky is the limit. Oranje speelt om te winnen en geniet van competitie. Het is wars van zweverigheid en wil de dingen graag beproefd en bewezen hebben. Statistieken en cijfermatige rapportages maken veel indruk. Succes mag gezien worden en status is een groot goed. Of het nu de Porsche is of de foto aan de muur van de medewerker van de maand, oranje mag zich graag onderscheiden. Het is het domein van de yuppies en de business clubs, de universiteiten en de laboratoria. Oranje is de bron van de enorme materiële vooruitgang in de afgelopen eeuwen in sommige delen van de wereld.

In veel gebieden in ons maatschappelijke leven, zoals de zorg en de lokale overheden wordt er de in afgelopen jaren hard gewerkt aan het versterken van oranje. Zo moet in de zorg de klant meer centraal komen te staan in plaats van het eigen aanbod en wordt langs verschillende wegen marktwerking en concurrentie gestimuleerd.

Voor veel kinderen wordt oranje actueel als ze naar de middelbare school gaan. Op de basisschool heerst een blauw regiem met die ene autoriteit die een jaar lang jouw leven bepaalt. Op de middelbare school staat alles meer in het teken van specialiseren. Zo sjouw je met je tas van lokaal naar lokaal met voor elk vak een andere leraar/specialist en wordt je zelf ook al snel geacht keuzes te maken waar je je verder in wilt bekwamen en welke vakken je laat vallen.

Kinderen in oranje leren en werken anticiperend. Ze gaan voor een moge- lijke opbrengst, een verwacht resultaat. Vertel ze niet hoe ze het precies moeten doen, maar geef ze meerdere opties en laat ze zelf uitproberen wat het beste werkt. Oranje gebruikt bestaande kennis als vertrekpunt om van daaruit nieuwe mogelijkheden uit te proberen. Competitie, prijzen, status zijn sterke motivatieprikkels. Zorg voor individuele erkenning en de mogelijkheid om zich positief te onderscheiden.

Je kunt aan een kind merken dat oranje actief begint te worden wan- neer het graag dingen uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. De eigen ervaring is daarbij belangrijker dan kennis van anderen. Creëer ruimte en mogelijkheden voor zelfexpressie en onafhankelijkheid. Laat het kind experimenteren en ontdekken en wees meer coach dan leraar. Het spreekt voor zich dat dit alleen werkt als er een gezonde blauwe basis onder ligt omdat het kind anders niet met deze vrijheid en de ruimte weet om te gaan.

Oranje is, na blauw, een belangrijke kleur in de pubertijd. Het kind onttrekt zich aan het blauwe regiem van de ouders en gaat zelf op onderzoek uit. Het probeert uit te vinden hoe de wereld werkt en zoekt zijn plaats in de groepen waar hij onderdeel van uitmaakt. Zonder een gezonde rode basis zal het kind moeite hebben met deze breuk met thuis en zal het zich als individu moeilijk kunnen profileren. Zonder een ge- zonde blauwe basis zal het moeite hebben zich in te voegen in een systeem en zich aan te passen.

Oranje wordt dominant als we met onze loopbaan beginnen en we onze plaats in de samenleving gaan verwerven.

11083941_871227506276271_4159344855848722537_n

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s