Een van de trucs van de mind: Alsdannen

bos4Alsdan programma
Een van de meest ingewikkelde programma’s van de mind vind ik het ‘als-dan’ principe. Want het lijkt waar en dat is het ook in veel momenten. Maar het is ook niet waar en ook dat in veel momenten. Mijn mind raakt er hopeloos van in de war.. Terwijl het dit idee zelf heeft bedacht..

Praktische alsdannen
Als ik in de lucht spring, kom ik weer op de aarde terecht.
Als ik dorst heb en ik drink voldoende, dan verdwijnt de dorst.
Als ik van een wolkenkrabber spring valt mijn lichaam te pletter.
‘Dat zijn toch dingen die waar zijn, daar is toch geen speld tussen te krijgen’, mijmert mijn mind.

Wereldse alsdannen
In de wereld wordt ons dat ook overal en continu voorgehouden. ‘Als je maar dit… dan krijg je vanzelf dat..”

‘Als je succes wilt hebben moet je goed gekleed gaan’.
‘Als je aantrekkelijk wilt zijn voor mannen dan moet je dit en dat’.
‘Als je vooruit wilt komen in je carrière dan moet je de juiste vrienden hebben’.
‘Als je een baan wilt dan moet je een diploma hebben’.
‘Als je wilt af vallen moet je minder eten en meer sporten’.

En ga zo maar door. Hieronder ligt de overtuiging van de mind: ‘Als je maar het juiste doet, dan krijg je wat je wilt. Het ligt aan jezelf. Je hebt de vrije keuze om te doen of te laten wat je wilt maar het leven. Jouw leven is maakbaar.’

Zogenaamde vrije keuze
Het alsdannen danst graag met het idee van de vrije keuze. En ook daarvan zie ik dat het bestaat, in een bepaalde dimensie, en ook weer niet. Ik bedoel.. ik kan kiezen of ik hagelslag op mijn brood doe of tomaatjes. Ik kan kiezen of nog met iemand wil omgaan of niet. Of ik die brief schrijf of de telefoon pak. Of ik met iemand de koffer induik of op de vlakte blijf. ‘Kortom, de vrije keuze bestaat!’ verkneukelt de mind zich handenwrijvend.

Dus als je maar genoeg wilt dan lukt het
Als je je doelen maar helder voor ogen hebt
Als je je maar niet teveel focussed op de doelen
Als je het maar aan het universum vraagt regelt het alles voor je
Als je maar doorzet, ook als het moeilijk wordt, zul je succes proeven
Als je je maar opent dan kun je ontvangen en dan krijg je
Als je ziek bent dan heb je iets niet verwerkt en moet je dat onder ogen zien

Alsdannen verpakt in oplossingen
Gaat het je niet voor de wind? Ben je ziek? Dan heb je nog een les te leren. Dan moet je eens wat positiever gaan denken. Of je moet leren (meer) van jezelf te houden. Je moet dingen of mensen aanvaarden, vergeven of loslaten of alle drie tegelijk. Of juist in een volgorde die je eerst nog moet leren zien. Dan moet je gezonder eten. Of anders eten. Iets aan je angsten doen. Je lichaam beter leren kennen.

Bottom line: ‘Als je maar dit… dan gebeurt er dat…’

Praktijk alsdannen
Jan en ik liepen daar de afgelopen maanden snoeihard tegenaan. Tegen dat soort programma’s, dat mechanisme. En er leek geen speld tussen te krijgen. Alleen het leven zelf kan dat. En dat deed het..

Sinds vorig jaar ben ik bezig met mijn coachingstalent een business te bouwen. Dat is een proces dat echt stikt en barst van de ‘alsdannen’.

Als ik omzet wil draaien moet ik klanten hebben
Als ik klanten wil hebben moet ik een goed product hebben
Als ik klanten wil hebben moet ik een goede website hebben
Moet ik gepassioneerd zijn, vol zelfvertrouwen zijn, mijn doelgroep helder bepalen en mijn teksten in hun taal schrijven, een opt-in-page hebben, aan mijn promotie werken, formats hebben, packages ontwikkelen, mijn prijzen goed zetten… de lijst is eindeloos, eindeloos…

Alsdannen vanuit het volgen van je hart
Maar vooral: wij volgden ons hart. Want als je je hart volgt dan komt het goed. Dan doe je het juiste.

Dus wij gingen aan de slag met de alsdannen. Vijf maanden geleden.. Vorig jaar.

Wij werkten als paarden, vol passie, lerend, genietend, vallend, opstaand, ons hart volgend. Maar geen klant kwam op ons af.. dus koers wenden, leren van gemaakte fouten, verder, verder.. In de nacht lagen we klappertandend van de angst om geld in bed. ‘Hoe moet het nu? Hoe moet het nu verder? Er moet nu een wonder gebeuren maar je zult zien dat het niet gebeurt.. oh mijn god, hoe komen we aan klanten. Hoe komen we aan geld?’

Er kwamen klanten. Mooie mensen met een heldere hulpvraag en ik ging aan het werk met ze.

Maar mijn klanten hadden of helemaal geen geld of voor een paar sessies. Terwijl het werk een grondigheid vraagt en tijd.. kostbaar.. Wat nu. Geloofde ik maar in god, dan kon ik hem vragen wat dit alles te betekenen had. Hoeveel passie en liefde en talenten en doorzettingsvermogen en marketing en producten en.. en.. moet een mens hebben om een plek te hebben of te krijgen in deze wereld.

Ik weigerde de mensen die niet konden betalen aan de zijlijn te plaatsen. Ik bleef vol plezier met hen werken. De power in mij duwde me in die richting en ik luisterde. In de nacht lag ik wakker. Geld.. geld.. geld.. jagen op iets dat niet eens bestaat..

We veranderden weer onze koers. Jan bouwde een prachtige site. We verplaatsten onze doelgroep naar een segment met poen. ‘Als ik nu twee vrouwen heb in dat hoge segment die de jaartraining doen en betalen, dan kan ik die andere vrouwen gratis helpen.’ De vrouwen in het rijke segment vonden mijn site echter niet vrouwelijk genoeg. Te resultaatgericht. ‘Nee, jouw site ga ik echt mijn netwerk niet inzetten’.

Ok. Koerswijziging numero tig noodzakelijk… maar welke..

Het leven donderde het antwoord op mijn bord. Ik had het zelf nooit kunnen bedenken. Omdat ik op FB posts plaatste over satanisch misbruik van kinderen kwamen vrouwen op me af die deze hel hadden meegemaakt. Ze wilden weten of ik wilde samenwerken.. Vrouwen die hiermee aan de slag gaan zijn de sterksten van het hele universum, laat ik je dat vertellen. Goud om mee te mogen zijn en mee te mogen werken. Dus ik ging ervoor.
Alleen… zo’n traject is niet te betalen. Een uurtje in de week is echt niet wat gaat helpen. Dus ik dacht: ‘Als ik nou eens een filantroop kan vinden die deze trajecten betaalt, dan kan ik me er helemaal in verdiepen. En het is nodig! Ik benaderde er tig. Niemand gaf thuis. ‘Wat een zielig verhaal maar nee, doe ik niet aan’.

Het leven stak de dikke middelvinger naar me op. En ik werkte door en deed wat juist was. De rekeningen liepen iedere maand onverbiddelijk leeg en we staarden ernaar. We keken elkaar aan.. What the fuck is hier aan de gang.. ‘Weet je wat, als we nu eens dit doen… dan kunnen we… ‘. En zo ging het 5 maanden lang..

Niets van wat we dachten kwam uit. En niets van wat deden werkte. Niets. Het was mindcrash na mindcrash.. het leven dreef ons iedere keer weer op de knieën.. we kregen ideeën, voerden ze uit en het leidde niet naar geld. En toch kwam er wel iedere keer geld.. Uit de meest onverwachte hoeken.. Raadselachtig.. En niet gekoppeld aan werk, niet aan als dan… Langzaam nam de wanhoop van de mind in de nacht af.. Niets van wat voorspelbaar of verklaarbaar zou kunnen zijn, werkte nog. ‘Ons hart volgen’ deden we. Non stop. Maar je hart volgen betekent niet automatisch dat het goed komt. Dat is een bummer voor de mind. Niet te zuinig.. Bijna niet te verteren!

Je kunt je hart volgen en in een ravijn pleuren en sterven. Gezond eten en kanker krijgen. Sporten en een hartaanval krijgen. Studeren en je examen niet halen. Liefdevol zijn en geen partner vinden. Verzin het maar.

Jan komt met een tape van Barry Long. Waar Barry het verschil uitlegt tussen Life en Living. ‘Living is the hell’, zegt ie opgewekt. Fijn, net wat ik nodig had. Living, de wereld van de vorm, alles wat ik met de body-computer kan sensen, wordt gemaakt door alle gedachten, handelingen en emoties van alle mensen bij elkaar en is de hel: willekeur en terreur. Het doet zijn eigen ding en de processen zijn zo ingewikkeld dat je daar nooit zicht op krijgt. Niks te alsdannen. Je hebt te leven wat er nu gebeurt. Wat er nu is. Dat is de ene keer voorspoed. De andere keer tegenspoed. Er is niets aan te doen. Draag het maar, doe wat moet je doen. Het verandert wel weer. Maar je hebt geen keuze. Ook al lijkt het soms wel. Kies of je hagelslag op je brood wil of tomaatjes. Die keuze zul je soms hebben en het zal je mind het idee geven dat je de boel in de hand hebt. Het is een idee. Mindblur.

Living
Het leven, living, leidt haar eigen leven. En soms zal het samenvallen met wat ik wil, wat ik plande, wat ik voor me zag, waarop ik mediteerde, mijn gidsen vroeg (gidsen??), mijn hand liet lezen en mijn therapeute of mijn mind me beloofde. Dan zal mijn mind triomfantelijk zeggen: ‘Zie je wel! Het werkt!’ En soms valt het er niet mee samen en dan zal mijn mind me een schup under duh kunt geven dat ik harder aan het werk moet omdat ik nog een les te leren heb. Omdat ik eens wat positiever moet gaan denken. Of dat ik moet leren (meer) van mezelf te houden. Ik moet dingen of mensen aanvaarden, vergeven of loslaten of alle drie tegelijk. Of juist in een volgorde die ik eerst nog moet leren zien. Misschien moet ik gezonder eten. Of anders eten. Iets aan mijn restant angsten doen. Mijn lichaam beter leren kennen.

Ont-alsdannen
Er daalde een grote kalmte in me neer. Ik kan gewoon stoppen met alsdannen.. jeetje.. dat scheelt een hoop werk..

En weer, voor de 5de maand op rij, komt er vanuit volstrekt onverwachte richtingen geld onze kant op, los van welke alsdan ook en weer hobbelen we door de tijd, door de rekeningen, door onze angst en door ons plezier. Vol verwondering.. ‘Alsdannen’ wat moeten we er verder nog mee?

Wie stelt die vraag eigenlijk…

 

 

Geef een reactie

