Alles mag er zijn

215676_3649580634407_1204893523_n‘Alles mag er zijn’, zei iemand (weer) eens tegen mij.

Ik word zo moe van dat soort zouteloze uitspraken van de mind.. Meestal ga ik mensen die dit soort onzin uitkramen uit de weg maar helaas, ik ontsnap er niet altijd aan.. Ook deze keer keek ik in de ogen van een persoon die mij olijk aanblikte en met een zichzelf oprichtende ruggengraat toesprak. Kwiek, monter, fit en vol zelf-overtuiging. “Alles mag er zijn.”

Ik nam maar weer eens een adempauze.. ik weet immers uit ervaring hoe snel mensen die deze opmerking over hun lippen goochelen, in hun wiek geschoten kunnen zijn. Zij weten namelijk ergens diep down van binnen dat er het een en ander rammelt aan hun uitspraak en dat zij daar de verantwoordelijkheid niet voor nemen. Niet durven te nemen. Niet kunnen nemen.. daar wil ik vanaf zijn..

Ik heb in de loop der jaren geleerd pas op de plaats te maken en stil te worden als zo’n opmerking vluchtigjes gemaakt wordt. Ga ik hier in of is dit nu niet aan de orde.. Ik wacht het antwoord meestal even af.. Het is zelden dat ik nog reageer.. Een blinde gaat tenslotte niet zien door hem of haar een bril op de neus te zetten..

Wat betekent: ‘Alles mag er zijn?’ Dat alles ok is? Yep. Dat betekende het.

Ik vroeg dus in totale ontspanning aan deze persoon die deze zin uitsprak of zij het ok vond dat bij een pasgeborene de voorhuid zonder verdoving met een vlijmscherp mes wordt afgesneden.. Ik vertelde haar dat de ieniemienie penis van de pasgeborene eerst afgetrokken moest worden zodat ie stijf werd.. Anders wordt het zo’n gehannes met dat snijden..

Zij wende haar gezicht in afgrijzen af.. alleen al bij dat gedoe met dat ieniemienie penisje.. en wilde eigenlijk verder niet horen.. Toen ik voorstelde foto’s of video’s te bekijken van deze marteling om daarna samen eens te onderzoeken wat de waarde en de diepte zou kunnen zijn van de uitspraak: ‘Alles MAG er zijn” en van wie dat dan zou mogen, verliet zij mijn leven. Zij was niet de eerste die ik confronteerde met deze harteloze uitspraak en zij was niet de eerste die mij er om de rug toekeerde..

Wat betekent dat: ‘Alles mag er zijn?’

Is het waar?

Wie spreekt die woorden? Wie bepaalt het? Wie bepaalt dat alles er mag zijn? Wat is de ware betekenis van deze woorden?

Is het niet in zijn meest simpele vorm zo dat alles er IS en dat dat vaak te erg is om te dragen? Om het te moeten ervaren? Zoals de nietsvermoedende pasgeborene?

Wat ik ook wonderlijk vind is dat ALLES er mag zijn behalve mijn uitspraak dat NIET alles er mag zijn..

I rest my case

 

 

 

 

 

 

9 thoughts on “Alles mag er zijn

  1. Helder artikel en je logica klopt. Sommige zaken zijn gewoon te gruwelijk voor woorden. Het is belangrijk om deze zaken aan het licht te brengen. We helpen kinderen eerder door misstanden onder ogen te zien, dan door te zeggen dat alles ok is.

    • Ja, Sarah, wij tonen de kinderen de wereld, gemaakt door met name de mind, en die dus gebaseerd is op liefdeloosheid. Natuurlijk is er ook liefde want dat is wie we zijn. Het vraagt moed deze wereld onder ogen te komen. Eerst word je er zelf stiknegatief van en daar moet je door heen. Pas dan kun je voluit leven.

  2. Je hebt een oordeel over de persoon die dit zei. Hoe kan jij het beter weten dan hij of zij? Iedereen heeft z’n eigen waarheid.
    Daarnaast worden echt niet alle besnijdenissen gedaan zoals je omschrijft. Vaak met verdoving. Dan heb ik er nog steeds moeite mee, maar dat is iets anders.

    • Er is wel degelijk een waarheid die voorbij de waarheid van het ego gaat, Anna. Het is de ziekte van de wereld dat we dat massaal kwijt zijn en elkaar om de oren slaan met: ‘Iedereen heeft zijn eigen waarheid’. En over besnijdenissen… ik heb me daar tien jaar in verdiept en wat ik leerde is dat er meestal geen verdoving gebruikt wordt. En als die gebruikt wordt maakt het de marteling niet pijnloos. En er wordt altijd iets gebruikt om het levend weefsel mee af te snijden.. dus ik begrijp niet wat je bedoelt.. bestaan er pijnloze besnijdenissen bij pasgeborenen?

  3. Is het veroordelen van anderen dan ook ‘liefde’? Zoals je eigenlijk doet in dit artikel? Ik snap het niet meer…..

    • Er is een verschil tussen VERoordelen en oordelen. Het laatste vraagt een gezond onderscheidingsvermogen. Het IS een gezond onderscheidingsvermogen dat uit is op waarheid in een moment. Op feitelijkheid. VERoordelen heeft een emotie bij zich. Een uit willen halen naar een ander. Of een terug willen trekken. Er zit een WILLEN bij. Als jij je kind een klap verkoopt kan ik dat feit aanschouwen vanuit emotie of vanuit essentie. Als ik het vanuit emotie beschouw zal ik een volstrekt andere kwaliteit van leven ervaren en uiten dan wanneer ik het zie vanuit essentie. Herken je dat?

      • Okay,ik snap wat je zegt. Toch rijst er nog een opmerking/vraag: zijn woorden als ‘onzin uitkramen’ en ‘zouteloze uitspraken’ dan feitelijkheden? Het lijkt mij eerder een mening. En is het dan zo dat je op basis van het ;’uit zijn op de waarheid’ alles maar kunt zeggen over een ander die die waarheid misschien (nog) niet ziet ?

  4. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken.. In mijn universum komt wel degelijk onzin voor. En die benoem ik. Dat is los van de persoon. Ego neemt alles persoonlijk en vindt dat het reden heeft om te gaan soebatten. De waarheid is gewoon simpelweg waarheid. In elk moment. Of de persoonlijkheid het er wel of niet mee eens is.. Als ik pissed word door iets wat iemand zegt dan is dat mijn verantwoordelijkheid. Niet die van een ander..

Geef een reactie

