Het verhaal van de mind

zooigevonden1

Het verleden is niet alleen in ons sterfelijk geheugen te vinden maar ook in onze kasten.. Wij hebben 1 kast in ons huis waar we ons verleden in hebben gestouwd.. Doen we de deur open dan dondert de inhoud spontaan de huiskamer in..

zooizooi1

Heden en verleden lopen door elkaar..

Maar dit, dit is echt verleden..

fotoVeel mensen denken te weten wie de ander is. Waar die voor staat.. Meestal is dat een illusie.. Want de mind denkt te weten en verzint verhalen over de ander.. over jezelf..

De mind schrijft razendsnel verhalen over wie we zouden zijn..

Fase I
Een vriendin van mij werkte mij Kinki kappers en wilde een nieuwe manier van knippen uit proberen. Ik vond het geweldig mij op te offeren voor dit experiment.. In Rotterdam zat ik uren braaf stil terwijl zij millimeter voor millimeter knipte, voelde, keek, corrigeerde, creëerde, liet ontstaan.. Zij verfde en rommelde, het was een perfecte avond.. Zij, haar naam is Edith, heeft nu een prachtige kapsalon, Santa Melena, in Barcelona.

Er landde een heuse kip op mijn hoofd aan het eind van de avond.. zo voelde het in ieder geval..

kip1kip2

ronde2cNa een week of wat was de kip gevlogen en kwam Edith langs om de uitgewassen kleuren op te fluffen en een nieuw kapsel uit het eerste kapsel te knippen. Zorgvuldig knipte zij zich een weg door het inmiddels overleden pluimvee op mijn hoofd. En weer wist ik de afschuw en de geschoktheid van mijn familie op te wekken.. (vooral die van mijn broer die net afstudeerde en mijn uiterlijk op zijn feestje niet kon waarderen..)

Fase II

ronde2bafterkip1

ronde2Nadat het tweede kapsel was uitgebloeid, besloot ik de tondeuse te voorschijn te halen en de hele kippenren af te scheren.

Fase III

kaal1kaal2

kaal3Wie van deze drie verschijningen was ik nu werkelijk?

Mijn familie schudde alleen maar het hoofd in stilte.. ‘Dat wordt nooit wat met haar’.
Mijn vrienden vonden mij geweldig.. creatief.. moedig.. grappig.. Mijn partner moest er om lachen en voor mij was het allemaal volkomen natuurlijk en normaal..

Het verhaal van de mind
Wat moeten we daar nu mee.. dat verhaal van de mind.. wie we zouden zijn.. Ik hoor zoveel mensen praten over karakter, over uiterlijk, over gedrag dat ons zou bepalen, dat ons zouden definiëren, maar geen van die verhalen beschrijven wezenlijke waarheid..

Essentie
Wat is mijn essentie en wat die van jou? En wat is de essentie van je kind?

Hoe weet je het onderscheid of je vast zit in de mindblur of dat je in waarheid leeft. Over jezelf. Over de ander. In dat moment. Want het gaat altijd over het moment. Over nu..

Wat zie je nu en wat is de waarheid. Wat is mindblur.. en hoe weet je het verschil..

Ga voor het antwoord weg uit je hoofd.. zink in je essentie die te voelen is in je lichaam.. Trek het verleden niet uit de kast maar leef als een kip.. zonder kop..

 

 

 

 

 

Geef een reactie

