Grafschennis

annaSinds de begrafenis van mijn kleine Anna Fiona is er iemand die zich continu met haar graf bemoeit.

Anna Fiona stierf in mijn buik in 2007. Tot op de dag van vandaag rommelt er iemand met haar graf. Verplaatst dingen, zet er bloemen neer, haalt dingen die wij op het graf van Anna leggen eraf en legt ander spul neer, reageert niet op onze briefjes, maakt zich niet bekend en gaat door met het aanklooien met het graf van mijn dochter.

Bizar..

Gisteren legde ik met takjes de initialen van mij, Jan en haar neer. Een ritueeltje dat vlak na haar dood ontstond..

Haar eerste letter omsloten door onze eerste letters..

De persoon haalde alles weg. Alles. En legde er iets anders voor in de plaats.

Niets helpt in al die 7 jaren, bijna 8. Ook de mensen van de begraafplaats weten niet wat er mee te doen.

Dus… adem in… adem uit…

 

 

 

3 thoughts on “Grafschennis

  1. Camera plaatsen? Komt een gedachte in me op, als dingen niet kapot worden gemaakt, maar wegehaald, verplaatst, bloemen neergezet… Kan het niet anna zelf zijn die de regie over haar graf wil? Ik zou een camera plaatsen…

    Liefs Lidewij

  2. eerste gedachte die in mij op kwam was dat er in verder verleden een ander persoon op dezelfde plek is begraven en dat een geliefde van die persoon zich daar mee bezig houd. Neem aan dat na te gaan is of die plek eerder in gebruik is geweest (wat klinkt dat raar). Ik zou erg nieuwsgierig zijn , juist om het verhaal van die ander te vernemen. Misschien een moeder die haar kindje verloor en waar geen grafje voor kwam, geen waardig afscheid, geen plaats. Ik zie het gedrag wel als roep om contact….Hoe voelt het voor jullie?

    • Contact is het niet… ze/hij reageert op niets wat we uitzenden.. Eerst hadden we geen stuk boomstronk met haar naam erop.. En legden we haar naam met stokjes op de grond.. Het is vreemd het graf van je dochter te delen met een volslagen onbekende die het graf welke week op een ander moment bezoekt en verandert.. In al die jaren is er geen contact gekomen, wat we ook deden. Ik weet het dus niet..

Geef een reactie

