Zorgeloos en onverantwoordelijk

Fi3Als kind was ik zorgeloos. Net als mijn kinderen nu.

Ik leefde als kind in het moment en bekommerde me niet om ‘later’. Had ik ruzie met een vriendinnetje dan wilde ik haar in dat moment nooit meer zien. Ik maakte me geen zorgen om later. Zo voelde het en dat was dat.

Als ik haar dan later tegen kwam op het schoolplein dan gingen we hand in hand het leslokaal in en huppelden we weer naar huis. Zorgeloos. Op moment A is er dit. En niemand die zich druk maakte om het komende moment B. Je leefde moment B op het moment dat het zich aandiende. Niet eerder.

Hoe gezond. Hoe liefdevol en waar. Er waren geen gedachten over het komende moment B. Ik stond er niet bij stil. Het bestond niet eens… dat moment B. Er bestond alleen het nu.

Die levenshouding, die onze natuur is, werd later als fout bestempeld. Hoe ouder ik werd hoe fouter die levensinstelling was.

Want:

Zorgeloos = onverantwoordelijk

Zorgeloos leven is gelijk aan onverantwoordelijk leven.

Zorgeloos wordt door de meeste mensen om mij heen gezien als onverschillig. Gemakzuchtig. Als in: het onderwerp zou me niet boeien. Dat het me niet zou interesseren. Een ongeïnteresseerd, onverantwoordelijk figuur.

Dat beeld geeft de omgeving een vrijbrief om de buks van zolder te halen. Iemand die zich zo gedraagt, deugt niet. Dus de omgeving is wel gek zich nog om je te bekommeren.. je hebt het er tenslotte zelf naar gemaakt.. Onverantwoord…

Anyway.. wat ik heb geleerd, wat mijn programmering is geworden (die totaal tegen mijn natuur ingaat) is dat wanneer een probleem opdoemt ik het zwaar moet nemen. Zwaar serieus. Met name die dingen die maatschappelijk gewicht hebben en ‘waar ik zelf wat aan had kunnen doen’. Zoals overgewicht bijvoorbeeld. ‘Dat heb je zelf in de hand’. Moet je maar wat minder vreten en meer bewegen’.

Of het vinden van een baan. Dat heb je ook zelf in de hand. ‘Er is altijd werk. Je kunt altijd werken’. Dus heb je geen werk, dan heb je geen geld en als dat lastig is voor je, dan is dat je eigen verantwoording.’ Feitelijke vertaling: je eigen schuld.

Als het je eigen schuld is, dan moet je er iets aan doen en als dat niet werkt, dan dien je je zorgen te maken.. Dat is wel het minste dat je dan kunt doen. Want geen baan hebben en je geen zorgen daarover maken, zorgeloos zijn, is onverantwoord.

Zorgen maken over… dat gaat dan over later…

De Grote Oeps
Als er iets niet goed gaat in je leven en je doet er makkelijk over… je maakt je er geen zorgen over.. je neemt het zoals het komt… oewwwww… Grote Oeps…

“Best, hoor. Moet je zelf weten… Maar….”

Iedereen om je heen krijgt license to kill. ‘Het lukt maar niet met werk.’

“Ok, heb je dan wel genoeg gesolliciteerd? Heb je wel goed genoeg genetwerkt? Ja, hee ho, ik maak wel even uit wat genoeg is ja over jouw leven.. Gezien het feit dat jij te weinig hebt geeft mij dat DUS de macht er iets over te zeggen.. En op grond daarvan help ik je wel of niet.. Ik kan ook de trekker overhalen als ik wil.”

Dit zorgen maken om later wordt er in de opvoeding en in het onderwijs met de paplepel ingegoten. Of moet ik zeggen: erin geramd. Je leert en studeert tenslotte voor later. Voor dat in de toekomst te behalen diploma. Het diploma moet je in een nog veel verder gelegen toekomst de veiligheid geven.. veiligheid in de vorm van toekomstig te bemachtigen geld. De veiligheid van te mogen bestaan.. Er te mogen zijn. Zonder diploma ben je niets.. een nietsnut.. een parasiet.. Zonder geld ben je in deze maatschappij op zijn best uitschot, of anders ten dode opgeschreven..

Overleven
Ikzelf ken niemand die aan gebrek aan geld daadwerkelijk overleed. Toch vindt het geldprogramma dat in iedere schedel van elk mens in deze maatschappij genesteld zit en op volle toeren draait, daar zijn diepste oorsprong. De angst om alleen te staan, zonder geld.. Pas dan besef je in wat voor een harteloze maatschappij je je bevindt.. en dat aan de orde stellen alleen al flikkert je in de hoek van de stakkers.. van de mislukkelingen.. want niemand met een paar ton op de bankrekening stelt dit aan de orde.

Dit programma komt alleen op als de rekeningen leeg lopen en er geen concreet en direct zicht is op een baan of een klus. Bij ons dan. Ik weet inmiddels dat mensen met een dikke bankrekening aan dezelfde stress lijden als er een nul verdwijnt achter hun spaar- of beleggingsbedrag.

Doen waar je van houdt
Te blijven gaan vanuit je essentie en te blijven doen waar je van houdt, no matter what, is een zijnskwaliteit die in deze maatschappij niet wordt gewaardeerd. Integendeel. Het is onverantwoord om de roep van je innerlijk te blijven volgen, ook al loopt het financieel niet altijd gelijk op. Men verwacht dat je dan stopt en ‘reëel wordt’.

Wel… gaan we niet doen. We gaan door..

En we trainen onszelf innerlijk vrij te worden van elke angst, elk programma dat in ons opduikt.. Zodat we zorgeloos worden… wat de omstandigheden ook doen.. Dat is vrijheid..

En dus zeer verantwoordelijk..

Want zeg nou zelf… wat wil je zien aan het eind van je leven?

Ik wil zien dat ik alles gegeven heb. Vanuit mijn essentie..

3 thoughts on “Zorgeloos en onverantwoordelijk

  1. Moedig. Top. Je schrijft heel direct en helder, daar hou ik van. Veel herkenning ook. Ter aanvulling; mijn tante zegt wel eens, je hebt een standbeen en een dansbeen. En daar bedoelt ze mee dat een deel van jezelf zorgt voor levensonderhoud en basis en een deel zorgt voor leven vanuit essentie en innerlijke drijfveren. Het voordeel is dat er mensen zijn die voor de noodzakelijke dingen zorgen zoals de straat vegen, het vuilnis ophalen, de zieken wassen, de wonden verzorgen en het brood bakken. Dat de winkels bevoorraad worden en er haren worden geknipt. Ik weet niet of al deze mensen dit doen uit innerlijke roeping, maar gewoon omdat het ook moet gebeuren. Een zo eerlijk mogelijke verdeling van leuke en minder leuke taken waarbij iedereen doet waar hij het beste in is, en iets leuks en iets minder leuks kiest, dat lijkt me een eerlijk streven. En als we dan ook nog meer gaan samenwerken en elkaar stimuleren in plaats van met buksen schieten en machtsposities innemen, wat volgens mij ook alleen maar voortkomt uit eigen op de ander geprojecteerde angsten… dan hebben we een fijnere wereld. Niet later maar nu.

    • Ik vind wat je tante zegt mooi. En tegelijkertijd klopt het niet. Want of een taak leuk is of niet, verschilt per persoon. En leuk of niet leuk… is wat mij betreft niet van doorslaggevende aard… Het gaat om zinvol… liefdevol.. bijdrage aan andermans leven wat mij betreft…
      De werkzaamheden die jij beschrijft zijn stuk voor stuk zinvol en hebben enorme waarde. De pleuris breekt bijvoorbeeld uit als het vuil niet meer wordt opgehaald. Die taak is velen malen verantwoordelijker dan die van iemand die steenrijk wordt door zijn poen te beleggen in call en push opties. Alleen de laatste wordt waarschijnlijk steenrijk door niets bij te dragen maar iedereen kijkt wel tegen hem op. En de vuilnisman, die een extreem belangrijke rol speelt in onze gezondheid telt niet mee. Dat alles heeft niets te maken met leuk of niet leuk maar met mindprogrammering. In een menselijke gezonde maatschappij zou de de vuilnisman de eer krijgen die hij verdient.

  2. Hoog tijd dat er een ( INTER-) NATIONALE VUILNISMAN-DAG komt! dag van de secretaresse is er toch ook…. En ik ervaar idd al jaren de verwijten “had je maar geen drop-out moeten worden” alsof je daar bewust voor kiest met kijk op toekomst, en “je kunt toch nog gewoon gaan studeren”. en de mooiste is wel “ja, jij kiest er toch voor om zoveel kinderen te maken, daar heb je toch niet genoeg geld voor?”….enz etc. Dat ik weet dat mijn kinderen een moeder hebben die aanwezig is, bereikbaar is en geen oppas moet zoeken voor zieke kinderen weegt natuurlijk niet op tegen die vakantiefoto`s met de vermelding waar volgend jaar de vakantie naar toe gaat. wij hebben prachtige natuur, vlakbij huis en zelfs daar valt nog heel erg veel te ontdekken. Vrijheid zit niet in een verre, stressende reis naar een onbekend gebied, VRIJHEID BEN JE ZELF

Geef een reactie

