Ergens voor staan

voetNu op elk terrein van ons leven de overheid, verzekeringen, banken en andere instanties die er toch voor ons zouden zijn (?) ons als burger steeds meer de duimschroeven aandraaien constateer ik dat we met zijn allen niet bepaald getraind zijn in:

Ergens voor staan

Dat leren we niet op school. In tegendeel. We leren er conformeren, aanpassen, gaan liggen als de meerderheid iets anders wil dan jij. Dat is ook de feitelijke betekenis van democratie: je neerleggen bij wat de meerderheid zegt te willen.

Als we niet geleerd hebben hoe het is om ergens voor te staan, dan hebben we uiteraard ook niet geleerd om

Niet te wijken

‘Ergens voor staan’ en haar trouwe metgezel: ‘Niet wijken’ zijn twee menselijke waardigheden die hand in hand gaan met vaardigheden.

Ontbreekt een van de twee dan verliest een mens zijn waardigheid. Op 1 been kun je namelijk niet lopen.

Deze mens zal op de knieën gaan, indammen, bagatelliseren, zwijgen, wegkijken, opgeven, mopperen, de kop in het zand steken (‘Het hoort er nu eenmaal bij. Wat kun je er aan doen?’) of zeggen dat het leven goed is en dat je positief moet zijn omdat negatief kijken de negativiteit vergroot.

Hoe zou het zijn als wij mensen weer bij elkaar zouden komen om een onderwerp te bespreken vanuit dat licht: ‘Er voor staan!’

Ik noem maar een voorbeeld, er zijn talloze andere voorbeelden.. thuisonderwijs. De overheid wil deze vorm van vrijheid die het geboorterecht is van ieder mens, de grond inboren. Alle kinderen naar school, alle kinderen van de staat, alle kinderen ‘in zicht’ (gemonitord als koeien met een oormerk); ouders zijn op voorhand verdacht en moeten hun gelijk maar bewijzen.

In de gemeente Rotterdam is een wethouder gestart met eigen rechtertje te spelen. Deze man vindt thuisonderwijs blijkbaar geen goed idee dus het moet van de kaart geveegd. Is mijn vrije interpretatie. Ondanks het feit dat thuisonderwijs geven, vroeger een voorrecht dat alleen de rijke elite genoot, een wettelijk recht is van iedere ouder in dit land, volgens de wetten gemaakt door mensen. (Je eigen kinderen liefhebben en opvoeden naar eigen liefde is uiteraard een recht van het leven maar ambtenaren denken nu eenmaal niet zo…)

Ik ga hier niet in op de details van het conflict maar laten we grof de situatie schetsen en die is dan als volgt… aan de ene kant van het speelveld staan de ouders die doelbewust kiezen voor thuisonderwijs en voldoen aan de wet en aan de andere kant van het speelveld staan de door dezelfde ouders betaalde ambtenaren die een ander idee hebben. Ziet u het zich voor u?

Thuisonderwijs geven is een wettelijk recht van ouders die zich niet kunnen vinden in de levensbeschouwing van de scholen die in hun buurt zijn. Dus als jij een holistische levensvisie hebt (Een wat? Juist; even googlen!) en er is in jouw buurt geen school die deze levensovertuiging leeft en vorm geeft, dan heb je recht op vrijstelling van de leerplichtwet en kun je je kind thuis houden. Nu zijn er wethouders die daar, ondanks het recht, een ander idee over hebben.

En die zetten dan soms zwaar in. Zoals deze figuur in Rotterdam. Die stuurt op eigen initiatief aan ouders een brief waarin hij sommeert dat deze ouders op gesprek moeten komen. Voor datum x. En zo niet, dan volgt een maatregel. Er wordt gedreigd met een ‘zorgmelding’ (dat is wel of niet hardop zo gezegd maar dat maakt niet uit, zo werkt men tegenwoordig steeds meer) een iedereen die zich daarin heeft verdiept weet, dat de kans dat je leven voor de komende tijd volstrekt hel en ontregeld is, een feit is. Ga er maar aan staan…

Wat is dan de betekenis van ‘Ergens voor staan’.

En wat betekent het ‘Niet wijken’.

En welke vaardigheden heb je daarvoor nodig?

Het leven een dansfeest

of

Het leven slavernij

 Zullen we ‘ergens voor staan’ en ‘ niet wijken’ opnemen in onze leerdoelen?

Zonder die waardigheden en bijbehorende vaardigheden is de mens gedoemd op de knieën te gaan voor geweld…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s