Thuis

lampMijn vader overleed door medisch geweld in 2010. Men vond hem lastig en pompte een overdosis chemische crap zijn lijf in…

Ik zal zijn lastige gedrag beschrijven..

‘Ik heb dorst. Ik wil graag water’.
‘Dat krijgt u niet.”Waarom niet?’
Met de ellebogen hangend op het uiteinde van het bed: ‘U krijgt het niet’.

De foto die we hier zien is een foto van de voorkamer van, zoals ik het noem ‘De Steeg’.

De Steeg. Mijn thuis. Ik ken elke steen, ik weet elk geluid.. elke kamer heeft een eigen geur, een eigen sfeer, een eigen verhaal.. de tuin in al zijn niet onderhouden woest- en wildheid een oord om diep te ontspannen.. je rond te wentelen in de eeuwigheid.. zo’n huis..

Is die weelde nodig om een besef van thuis te hebben… van thuis zijn..

Nee.

De essentie van je thuis te voelen, van je thuis te weten is dat je weet en concreet ervaart dat de mensen om je heen van je houden, naar je luisteren zoals jij naar hen luistert…  weten dat ze op zullen staan als jou onrecht wordt gedaan en niet zullen wijken..

Thuis zijn is gelijk aan weten dat er een tribe is.. Een tribe die handelt. Effectief handelt. Dus als er geweld is dan stopt de tribe dat geweld. Als er onrecht is dan stopt de tribe dat onrecht..

Niet een kaarsenaanstekendekaartjessturende ploeg maar een groep die oprijst en effectief handelt.

Dat deed jij, lieve pa.. Martien van Ruitenbeek.. Je liet de boel vaak donderen, net als ik nu, maar kwam altijd terug om te kijken wat herstelbaar was.. zodat er uiteindelijk, ook na je dood, een thuis was…

Ieder mens verlangt naar een thuis..

Zonder thuis is het leven geen dansfeest..

3 thoughts on “Thuis

  1. Dank je weer Eugenie, voor jouw heldere woorden! Nu snap ik beter waardoor het wèrkelijk thuis voelen niet zo vanzelfsprekend is voor mij.

  2. Wat een tragisch einde van je vaders leven. Helaas ken ik meer van dat soort verhalen, dat de menselijke waardigheid en zelfs een menselijk leven vernietigd wordt door geweld van ‘experts’.

    Hopelijk is hij nu ergens waar het wel fijn is.

    Op naar liefde, wijsheid en waardigheid.

Geef een reactie

