Vrijheid

rennen

Ik voel het al… dit wordt een lang artikel..

Als kind voelde ik me vrij. Het leven was een dansfeest en ik genoot van zo’n beetje alles. Ik ging graag naar de kleuterschool. Mijn moeder wist van het bezoeken daarvan een waar feest te maken; ieder kind keek er reikhalzend naar uit. En als dan eindelijk de grote dag daar was, spatte het kind, dat voor het eerst mocht, zowat uit elkaar van blijdschap.

De voorbereiding naar de kleuterschool van mijn moeder was, naast briljant, zeker geen belazerij. Ze bereidde ons voor op puur plezier en lol en dat kregen we. De eerste dag dat ik mocht ging ik het gebouwtje in en die typische schooldamp kwam me tegemoet. Jasje ophangen aan die kleine hangertjes en dan mee met de stroom kinderen het lokaaltje in. En daar was ze, straight from heaven, zuster Glen Vriend. Mijn god, voor die vrouw holde ik mijn benen uit mijn lijf. Wat was ze lief. En leuk. En de dagen bij haar in haar lokaaltje veel en veel te kort.

Ik herinner me de opwinding ‘dat de ijscoman’ zou komen. Die kwam namelijk als de zomer de gebouwen deed zinderen van de hitte. Dan werd de ijscoman gebeld voor de verkoeling. Wat een feest! Ik herinner me de blik van mijn geliefde zuster, als de bel was gegaan maar ik zat nog op het dak van de schuur waar alle gymspullen werden opgeslagen. Hoe sterk en trots ik me voelde als ik van het metershoge dak de zandbak insprong, onder haar zogenaamd streng toeziend oog en straffe houding terwijl ik in het voorbij gaan, de school in, een hartverwarmende glimlach en dito aanraking op mijn schouder kreeg… Ik herinner me dat ik al heel snel kon schrijven en uit baldadigheid de meest vreselijke vloekwoorden op de muur had geschreven met krijt en zij me met hoog opgetrokken wenkbrauwen de emmer met sop en een borstel onder mijn neus hing en met 1 goedgemikte gooi van haar arm mij duidelijk maakte waar ik naartoe moest en dat dit wel heel erg fout was, wat ik had gedaan. De kleuterschool was opgericht door de engelen uit de hemel. Dus toen we werden voorbereid op ‘De Grote School’, door haar nota bene, kon ik niet anders dan reikhalzend uitzien naar de volgende verdieping in de hemel, wel wat beverig omdat ik haar niet meer zou zien. Zou zij mij ook missen?

Wist ik veel in die tijd dat ik in een mindcontrolsysteem opgehokt zat? Wisten mijn ouders het? A b s o l u u t niet. In hun universum was het, vanuit het verleden waar zij uit kwamen lopen, ontstellend belangrijk om deel te nemen aan peuterkleuterkind- en puberopleiding. En geef hen eens ongelijk. Hadden ze anders kunnen weten toen?
A b s o l u u t niet.

Toch is de waarheid dat het onderwijssysteem zoals het vandaag de dag nog steeds wordt opgetuigd niet meer in het belang is van de mens. Misschien in het belang van hen die het heerlijk vinden andermans kennis tot zich te nemen en terug te geven voor een punt. Ik heb eerbied voor die mensen maar de praktijk leert dat dit type mens niet in grote getalen op deze aardkloot is neergestreken. De overgrote meerderheid wil anders maar weet niet hoe.

De meeste mensen, lees: kinderen, zouden eigenlijk graag hun eigen authentieke route gaan. Een route die van dag tot dag openbaart wat de volgende dag zal brengen zonder dat je dat precies weet, vandaag.. De richting is wel duidelijk en voelbaar maar de praktische invulling daarvan is er pas, als die er is. Ben je nog bij me? Volg je me nog? Snap je hoe het leven waarlijk werkt?

Dat deze vorm van leven nog niet kon toen ik mijn eerste stapjes zette in de kleuterschool is een feit.

Maar de wereld van toen en de wereld van nu lijken niet op elkaar.

Alles is veranderd sinds mijn jeugd. Alles.
1. Behalve het schoolsysteem. Dat is exact hetzelfde. Out dated en gewelddadig voor hen die niet in een productielijn willen en kunnen leven.

2. Behalve de vrijheid. Die is afgenomen.

Weet je het nog? Iedereen die ooit ervoer wat vrijheid is, en iedereen die nu leeft heeft die ervaring want anders leefde je niet meer, weet hoe het is om volledig jezelf te zijn.. Uitbundig en vol overgave te genieten, in het nu te zijn, te huppelen, op te gaan in een activiteit, te bewegen, te genieten, niet te denken maar aangestuurd te worden door een kracht groter dan dat.. liefde..

Vrijheid is liefde is openen, is de shit onder ogen zien en kapot gaan want je ogen openen betekent je ogen uit je kop janken in een stromende helende beweging, is bouwen vanuit being, vanuit essentie, is kruipen en de weg kwijt zijn maar ergens weten dat je weer op zult staan en sterker en waarlijker zult zijn, is weten dat wanneer de deksel op je doodskist klapt en zij die achterblijven zullen zeggen dat je een inspiratie was en niet week… niet week..

Er zijn tientallen jaren vergleden…

Ik bracht mijn kinderen niet, zoals mijn moeder hippeteehop deed, naar een kleuterschool.. Ik had geen enkel vertrouwen in het systeem want ik was wakker geworden.. een grote gave in deze tijd… ik zag langzaam maar zeker het systeem onder ogen… Vrijheid… wat is de waarde van vrijheid…

Wat is het..

Neem deze vraag mee je bed in…. de dag in… je leven in….wat is vrijheid?

Voor jou

 Voor mij is het dit..

gaanikredje

rennenoway

Leven

en laten leven

Genieten van wie je bent

Vrijheid

Geef een reactie

