Over de doden niets dan goeds

keuken2Ik herinner me lang geleden dat ik in de keuken van ons ouderlijk huis stond en naar mijn moeder keek, die in de potten en pannen roerde aan dat fornuis dat je rechtsonder in de foto nog kan zien. Ik stond in dat hoekje, rechts achterin.. mijn linker meisjesheup tegen het witte kastdeurtje waar de pannen zich ophielden, en daarboven, dat rode blad wat mijn moeder de naam ‘Formica blad’ gaf.. Tot op de dag van vandaag geen idee wat het betekent..

‘Mam, wanneer ga jij dood?’ vroeg ik.

‘Dat weet ik niet, lieverd’.

Dat was het meest verontrustende antwoord dat zij mij kon geven. Ze wist het niet.

Dus dat kon elk moment betekenen. Vanaf dat moment leed ik aan de ergste vorm van heimwee ooit, als ik in de vakantie ergens naartoe gebracht werd. Dat kon een kinderkamp zijn of we werden uit logeren gestuurd. Snikkend lag ik dan met mijn gezicht in het kussen als ik de auto van mijn geliefde ouders in de avond weg hoorde rijden. Nu kon het elk moment gebeuren. Terwijl ik er niet bij was!

Ook vroeg ik mij als kind serieus af wie van deze twee belangrijkste mensen in mijn leven, als eerste zou gaan.

Ik heb het antwoord op alle vragen. Het leven geeft uiteindelijk antwoord op alle vragen… ‘Hoe moet ik verder zonder mijn ouders? Hoe zal het zijn?’ Het antwoord op deze vraag ervaar ik diep maar heeft teveel facetten om te kunnen beschrijven in woorden..

Door het een worden van de essentie van mijn ouders met die van mij is er een volheid in mij die ik niet beschrijven kan. Er is een vrede, een tevredenheid in mij, een rust verbonden aan een even diepe dankbaarheid. Een dankbaarheid die ik niet altijd kon voelen ten tijden van hun leven omdat ik verstrikt raakte in mijn mindblur over hen. De eisen en  verwachtingen van mijn ego, die ik zo lang niet herkende als ego omdat ik samenviel met de emoties die gefabriceerd werden door mijn brein, zorgden voor periodes van terugtrekken, verontwaardiging, beschuldigingen, verwijten en afstand naar mijn ouders.

Toen mijn ouders zich bevrijdden van hun aardse bestaan werd deze egoshit in mij meegesleurd de liefde in.

Ik begrijp nu de uitspraak: ‘Over de doden niets dan goeds’. Ik dacht altijd dat dit betekende dat je over hen, die gestorven waren, die uit hun lijf waren gegaan, niets negatiefs moest of mocht denken of zeggen.

Wat ik nu ervaar is dat de negativiteit die mijn ouders hebben geleefd, verdwijnt, oplost in de liefde… er niet meer toe doet en tegelijkertijd klip en klaar onder woorden gebracht kan worden, uitgesproken kan worden, in het gezicht gezien worden. Het doet niets af aan de liefde..

Het is voor mij betekenisloos geworden of mijn vader of moeder wel of niet het juiste gedaan zouden hebben voor mij.. Over de doden niets dan goeds betekent voor mij na de dood van mijn moeders lichaam dat ik alles kan zeggen over mijn vader en moeder zonder enige vorm van negativiteit in mij.

nu ’t rouwrumoer rondom jou is verstomd
de stoet voorbij is, de schuifelende voeten
nu voel ik dat er ’n diepe stilte komt
en in die stilte zal ik je opnieuw ontmoeten
en telkens weer zal ik je tegenkomen
we zeggen veel te gauw: het is voorbij
Hij heeft alleen je lichaam weggenomen
niet wie je was en ook niet wat je zei
ik zal nog altijd grapjes met je maken
we zullen samen door het stille landschap gaan
nu je mijn handen niet meer aan kunt raken
raak je mijn hart nog duidelijker aan

(uit ‘Fluiten naar de overkant’, Toon Hermans’)

One thought on “Over de doden niets dan goeds

  1. Extreem sterke blog, die ik niet helemaal begrijp, misschien wel woordelijk, maar nog niet gevoelsmatig, maar waarvan ik voel dat ik er nog tijden langzaam op kan teren.

    Mijn condolaties met jouw en jullie verlies. Mijn felicitaties voor de manier waarop je ermee omgaat.
    (ik meen beide helemaal)

Geef een reactie

