Mijn lieve dode moeder

mamarivierIk keer terug naar de oever van de rivier

waar ik je bracht

om te genieten van de wind, het water, de schepen die voorbij gingen

de kinderen hingen in de appelboom

ik zat in diepe stilte naast je

keek naar je

wist dat het tijdelijk was wat ik zag en wilde

zo graag

mijn handen uitstrekken en vasthouden wat me in dat moment zo intens lief was..

JIJ

en terwijl ik naar je greep

wist ik dat je zou gaan, zou meegenomen worden door het leven en de dood in een andere dimensie..

Ik sloot mijn ogen dat te beseffen zo onverdraaglijk was dat moment voor mijn mind..

voordat ik er een traan om had kunnen laten of er emotioneel over had kunnen worden vroeg je om water.. ik keek gebiologeerd toe hoe je de fles naar je mond bracht en er een teugje uit dronk..

Het leven stond stil alsof iemand een tik had gegeven op de een of andere knop van een film.. uit…. aan…. liefde golfde af en aan.. zo krachtig… zo krachtig dat het ons hele verleden deed vervagen tot slechts een verhaal… en zo krachtig dat het ons huidige moment en daardoor onze toekomst vlam deed vatten van de liefde.. van zien en erkennen en ondanks pijn liefhebben..

Ik brak in duizend stukken en heelde tegelijkertijd daar aan die rivier waar jij neerzat op dat kussen, in de wind, de zon, de wereld, de eeuwigheid, in stilte zat je rumoerig te zijn… Lieve mam. ik hou zoveel van je..

Je lichaam is dood… ik zag hoe het stopte met leven… ik zag hoe je dode lichaam werd gewassen en hoe het werd gekleed.. ik ruik je nog steeds en je loopt met me mee door mijn leven, dat ook uiteindelijk maar een verhaal is wat in de een of andere container verdwijnt..

Ooit ben ik, net als jij, een foto, waar iemand iets over zegt.. of niet..

En dat te beseffen, lieve mama, maakt dat er een intense lach in mij opwelt..

Tot ooit en ons weerzien zal feestelijk zijn!

Promise.

Geef een reactie

