Hoe moet dat dan na de basisschool met thuisonderwijs?

studeren2Deze vraag kan ik uiteraard alleen beantwoorden vanuit onze expertise en situatie van thuisonderwijs (geschift woord), zoals wij die tot nu toe leefden.

Het gevolg van die manier van leven is dat onze oudste op natuurlijke wijze zijn weg vond en exact wist en weet wat hij wil. Hij wil met zijn handen werken en wel met staal. In plaats van op school te zitten werkte hij de afgelopen jaren een aantal dagen per week bij verschillende volwassen mannen die allen een prachtig vak uitvoerden.

Een knul die opgroeit van knul naar man moet de gelegenheid hebben in de omgeving te zijn van echte kerels die met passie een vak uitoefenen.

Laat je een puber los in een groep met pubers dan gaat dat zooitje elkaar zitten vervormen en over het algemeen komt een puber dan niet tot zijn recht. De meeste pubers zijn in die fase onzeker, verschuilen zich achter emotioneel mindgedoe en fake gedrag. Daar wil je je opgroeiende kind liever niet tussen zien te stuntelen. Ik niet, laat ik het zo zeggen. Ik zie een knul liever in de omgeving van echte kerels waar hij van kan leren en waar hij zich aan op kan trekken. Die hem voorleven hoe het is om als volwassen man je verantwoordelijkheid te nemen en je plek in de wereld vol vertrouwen in te nemen.

Jesse ontdekte door het leven te leven dat zijn passie smeden is en dingen maken met staal. Hij kwam uiteindelijk bij Smederij Oldenhave terecht, een prachtig bedrijf in Vorden.

Jesse vond en vindt het heerlijk bij Oldenhave. Zij wilden hem graag houden. Jesse bleef dus en startte daarop aansluitend een BBL-opleiding bij het Graafschap College. Vier dagen in de week werken in de praktijk en 1 dag in de week naar school. Die vier dagen in de week werkt Jesse uiteraard bij Oldenhave. Smederij Oldenhave is namelijk ook nog eens een erkend leerbedrijf en leidt al jaren succesvol vakmensen op.

Op de foto zien we Jesse vol passie zijn huiswerk maken. Hij geniet er met volle teugen van. Hij houdt er echt van.

Ik kijk met verwondering naar hem als hij vol leven zijn troep uit zijn tas haalt en op tafel legt om te beginnen. Zo anders dan ikzelf als ik thuiskwam na school.. Ik flikkerde (tot grote ergernis van mijn vader) mijn tas tegen de muur in de gang en kon mijzelf er echt niet toe zetten na een dag doods op school te zijn geweest ook nog eens die voor mij dode huiswerkboeken in te duiken.. Het was niet mijn passie wat ik aangeboden kreeg.. ik kon het dan ook niet innemen of wezenlijk verteren..

Maar Jesse… Hij leert wat hij wil leren: alles wat betrekking heeft op het vak dat hij uitoefent en waar hij zich in wil bekwamen.

Zo hoort het te zijn.. dat is natuurlijk…

De aanname-procedure bij het Graafschap College was fijn. We krijgen daar zoals gezegd veel vragen over… hoe moet dat dan na de basisschool..

Simpel. We namen contact op met het college waar Jesse zijn opleiding had gezien en gekozen. Vanaf het eerste moment keken en dachten ze met ons mee. Jesse had uiteraard geen diploma en het was zelfs niet helder welk niveau hij had als het ging om de standaard vakken. Men plaatste hem daarom in niveau 1.

Nadat men met hem had gesproken en hem had meegemaakt op een sportdag, wilde men hem testen omdat men het idee had dat hij zo door kon naar niveau 2. Dat zou hem een jaar schelen. Hij legde de test af en begon op niveau 2.

Hoe blij zijn wij als ouders… intens tevreden..

We krijgen soms commentaar op mijn enthousiaste pro-thuisonderwijs blogs alsof dat het ideaal zou zijn..

Daar gaat het niet om… het gaat erom te doen wat goed is voor het kind. Voor ons als ouders betekende dat tien jaar tegen de maatschappelijke stroom in roeien, bespot en gehekeld te worden, als outcasts behandeld worden, niet serieus genomen te worden.. doodgezwegen worden..

Voor Jesse betekende het eindeloos gepest te worden, opgewacht worden door buurtkinderen die zijn spullen sloopten, hem onder spuugden, uitjouwden, achtervolgden door de buurt..

En dat alles jaren- en jarenlang doorstaan en niet wijken…

Omdat er een weten is dat sterker is dan de angst

Iedere ouder wil zijn geliefde kind in vrede en in vervulling zien leven..

ik zie mijn kind zo leven..

in deze wereld vol waanzin en gekte

ik heb rust

studerenstuderen2

smeden5Het antwoord op de vraag: “Hoe moet dat dan na de basisschool met thuisonderwijs?”

Gewoon, verder genieten zoals het leven bedoeld is..

Een dansfeest..

Voor ons was thuisonderwijs DE weg

Geef een reactie

