Opvoeden in een gestoorde wereld

Fi

Zoals wij beschreven in en op de cover van ons boek ‘Opvoeden in een gestoorde wereld‘ stellen wij vast dat de wereld gestoord is. Dat is niet negatief, dat is een feit. Het is gestoord omdat de op hol geslagen mind aan het roer staat en de liefde er achteraan hobbelt, vaak zonder effectief antwoord op alle chaos die de mind creëert.

Het onder ogen zien van het feit dat we meer gestoordheid dan liefde in onze wereld zien, vraagt een aantal menselijke aspecten die essentieel zijn en soms vrijgemaakt moeten worden van de mindblur. Dat is onze ervaring.

Ik noem:
1. een redelijke mate van bewustzijn
2. een diep verlangen de eigen essentie te willen leven omdat daar in flitsen of langere tijd
contact mee is
3. een Weten dat het leven bedoeld is om van te genieten
4. doorzettingsvermogen en passie om door de bagger te willen gaan
5. moed; de angsten in durven stappen en die ontmantelen
6. (enige mate van) inzicht in de werking van de mind

Het is niet iedereen gegeven deze weg te lopen. Het vraagt het uiterste van een mens. Het is regelmatig gewoonweg afschuwelijk om te moeten leven. Het is niet makkelijk. Het is niet alleen zo dat je moet werken met de eigen innerlijke mind-programma’s die het volle leven saboteren, het is ook de omgeving die als een losgebarsten vulkaan over je heen komt. Het is heet, het voelt afschuwelijk, het brandt en verwondt en toch moet je door..!

Ik had nooit kunnen bedenken dat mijn leven hier om zou draaien. Ik was er van overtuigd als kind dat het leven een dansfeest was en het enige probleem dat ik had, waren die vervelende volwassenen die me een pad in duwden waar ik niet wilde zijn!

Het bleek iets ingewikkelder.

Nu heb ik zelf kinderen.

Hoe begeleiden we hen door de krankzinnigheid heen zodanig dat zij, wat er ook gebeurt in hun omstandigheden, altijd in contact zijn met hun essentie. Dat is een essentiële vraag. Moet je ze beschermen en hoe dan? Is het beter ze, afhankelijk van hun bewustzijn, te vertellen over de wereld als die zich in hun eigen ervaring toont? Hoe doe je dat dan, wat zeg je, hoe zeg je het?

Dit is wat ik leerde.

Op de eerste plaats was het van groot belang dat ik leerde de wereld te zien zoals die is, in plaats van de mij aangeleerde verhalen erover te blijven aanvaarden. Ik struinde dus lange tijd het internet af, klopte bij mensen in binnen- en buitenland aan en stelde eindeloos vragen. Na een tijd had ik helder hoe de wereld werkelijk werkt. Het vermogen tot onderscheid was in dit proces van essentieel belang! Het betekent het vermogen en de bereidheid troep in het smoel te zien zonder het weg te bagatelliseren, zonder het kleiner te maken of er voor weg te lopen door bijvoorbeeld te verdwijnen in positief denken. Ik heb dan niets met positief denken; ik wil de waarheid in het gezicht zien. Alleen dan kan ik effectief een response geven.

Desondanks viel ik in een put. Mijn god, hoe moet ik hier leven, in deze corrupte systemen, als slaaf. En hoe moet ik mijn kinderen hier door heen loodsen? Emoties teisterden mij. Angst, stress, woede, opstand, wanhoop en paniek.

Een mens kan daar niet in blijven steken, het leven wordt dan een hel. Ik moest dus verder zoeken en speuren.

Daardoor stuitte ik op het feit dat ik mijn binnenwerk moest veranderen. De wereld kan ik niet veranderen, maar mijn binnenwereld wel. En toen ontdekte ik, stukje bij beetje, met vallen en opstaan, hoe ik mijn eigen leven schep. Ik versta nu de mechanismen die aan het werk zijn en scheppingskracht hebben. In mij zijn twee stromen die scheppen: ik, de liefde in dit lichaam. En de op hol geslagen mind die op eigen houtje de hele dag aan mijn kop tettert zodat ik mezelf niet meer kan horen, laat staan voelen. Onder dat getetter door komen is elke dag opnieuw het werk. En dat werkt. Langzaam.

Door dat werk word ik langzaam vrijer van binnen. Vrijer van emoties, vrijer van het geloven wat mijn mind me allemaal voorliegt. Er is minder lijden.

In ieder moment dat ik in contact ben met mijn ware natuur, voel ik een grote kracht en liefde. En het zijn die momenten die me vertellen dat welke macht ter wereld het ook probeert, de liefde niet vernietigd kan worden. Dat wil niet zeggen dat er geen rampen kunnen gebeuren, dat er geen pijn zal zijn of dat de slavernij meteen verdwijnt. Maar het zegt wel dat de angst minder is en op veel onderwerpen zelfs weg.

Dit te beseffen, dat elk moment dat ik in liefde ben en niet onder controle van mijn eigen mind draai, geeft mijn leven diepe betekenis. Dacht ik vroeger dat mijn leven zinvol zou zijn als ik succesvol zou zijn met zaken, nu weet ik dat zinvol gaat over het leven van zoveel mogelijk liefdesmomenten, vrij van het gebazel van de mind.

En dat geven we de kinderen mee als kompas in hun leven. Die reageren daar met passie op. Het resoneert in hen en daardoor alleen al kunnen zij krachtiger blijven dan ik was toen ik hun leeftijd had. Ze voelen meer wie ze zijn dan ik in die tijd. Hun vermogen tot onderscheid is in tact. Zij kunnen zien wat deugt en wat niet deugt. In zichzelf, in anderen en om zich heen in de wereld.

Desondanks gaan ze graag en met plezier de wereld in. Ze zijn niet terughoudend, hebben geen angst om te bewegen, te vallen en weer op te staan. Ze zijn in waarheid met de werkelijkheid.

En dat is een groot goed. Dat is het voordeel van leven in een gestoorde wereld. Hoe gestoorder het wordt, des te helderder het ook wordt waar het in het leven werkelijk om draait. Om de liefde te leven. Om te leven wie je werkelijk bent.

Blijf de liefde trouw
Wijk niet

Dat schrijven we in ons boek als we het voor iemand signeren.

Als wij als volwassenen dit leven, dan geven we onze kinderen een redelijke mate van bewustzijn mee. We geven ze inzicht in de werking van hun mind mee. We behouden hun diepe verlangen de eigen essentie te willen leven omdat daar in flitsen of langere tijd contact mee is. De kinderen zullen in contact zijn met hun Weten dat het leven bedoeld is om van te genieten. Ze zullen hun natuurlijke doorzettingsvermogen en passie om door de bagger te willen gaan, met moed kunnen blijven inzetten.

En daardoor, als natuurlijk gevolg, zullen zij de liefde trouw kunnen blijven en wijken ze niet.

Dan is het leven een dansfeest.
Ook in een gestoorde wereld.

 

 

 

 

Geef een reactie

