Kinderlogica

schrijfles

We zijn op bezoek bij Aventurijn, een prachtige omgeving waar kinderen vernieuwend onderwijs kunnen volgen.

Ik rijd met mijn meidje naar huis. ‘Moet je daar als kind nou leren, mama?’ vraagt het meidje. Nee, zeg ik. Het moet niet. Het mag. Ze begrijpt inmiddels de maatschappelijke onzin dat ‘leren’ is verarmd tot ‘leren wat anderen vinden dat je moet leren’.

‘Dus als ik les wil hebben dan kan dat en als ik dan iets anders wil doen, hoef ik niet?’ Ik bevestig haar analyse. Dat bevalt haar wel.

‘Maar het is ook niet helemaal waar’, voeg ik toe. ‘Als jij met een juf afspreekt dat je in de ochtend van 9 tot 10 uur les van haar krijgt en zij komt speciaal voor jou naar Aventurijn, dan kun je niet zeggen: ‘Sorry, ik ben met iets anders bezig.’

Dat vindt ze wonderlijk. ‘Waarom niet?’

‘Nou, stel jij wilt ontzettend graag les van haar en verheugt je erop. Je hebt het afgesproken en dan komt ze en zegt tegen jou: ‘Ik heb geen zin. Ik ga koffie drinken en dan weer naar huis. Ga jij maar wat anders doen’.

Nee, dat vind Fi niks. Dat kan niet. ‘Behalve’, zegt ze dan, ‘Als we allebei geen zin hebben en iets anders willen doen. Dan ga ik door met waar ik mee bezig was en gaat zij koffie drinken en naar huis. Dat kan wel.’

Het is een tijdje stil. Ik leg de volgende situatie erbij. ‘Maar als de juf voor dat uurtje lesgeven aan jou E30,- betaald krijgt en zij heeft dat geld nodig om boodschappen te doen dan zal ze misschien toch jou les willen geven.’

Fianne kijkt verbaasd. ‘Terwijl ze echt geen zin heeft?’

Ja, terwijl ze echt geen zin heeft. Zo gaat dat vaak in de wereld. Dat mensen dingen doen die ze niet willen om het geld.

Daar is ze even stil van. ‘Nou ja’, zegt ze dan schouderophalend. ‘Dan zou ik het haar toestaan dat ze me les geeft. Voor haar. Dan zou ik de les toch nemen voor haar omdat zij het wil doen voor het geld.’

En dan: ‘Dan krijg ik natuurlijk ook E30,- omdat ik dan voor haar werk’.

Ik rijd hinnikend van de lach naar huis terwijl zij maar verbaasd blijft vragen waarom ik zo lach. ‘Het IS toch zo?’, vraagt ze, nu ook lachend.

Ja, het is zo. Het snijdt absoluut hout.

Het leven een dansfeest..

 

 

 

Geef een reactie

